Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2781
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Standkachel perikelen.

 · 
Posted: 24.11.2020 - 17:07  ·  #91
En dit kun je dus ook aantreffen in je sk.
Door lekke drukbalans/drukregelaar komt er teveel brandstof in je verbrandingskamer, die wordt zo heet dat het aluminium van de ventilatormotor smelt en in het schoteltje drupt dat de brandstof verneveld.

Hoe te voorkomen!
Door echt regelmatig je sk te gebruiken: het rubber membraan dat in de drukbalans zit wordt door de verouderende brandstof aangetast waardoor deze brandstof doorlaat naar de verkeerde kant van het membraan en dit in de verbrandingskamer terecht komt, hierdoor gaat de temperatuur omhoog waardoor de: oververhittings zekering doorslaat (waardoor de brandstofpomp zal stoppen met toeleveren van brandstof),
de ventilatormotor begint te smelten todat deze vastloopt,overmatige rookontwikkeling.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2781
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 24.11.2020 - 17:26  ·  #92
Drukbalans/regelaar: bij het witte dopje in het midden komt de extra brandstof gedruppeld bij aangetast membraan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 260
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 12.12.2021 - 09:51  ·  #93
Bij mij ga ik de thermostaat/zekering van de SK vervangen. Ik heb het onderdeel inmiddels via de dealer gekocht, ben dit forum aan het doorbrowsen op zoek naar plaatjes die me helpen bij mn klusje. Ik wil de SK wel gelijk van de auto afhalen om hem schoon te maken. WB de koelvloeistof zie ik 3 scenarios:

1. Slangen afknijpen en kurk er in tijdens reparatie, of buisje ertussen als het langer duurt.
2. leeg laten lopen en na reparatie teruggieten
3. leeg laten lopen en na reparatie nieuwe verse KV erin.

Wat zouden jullie doen?
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 13.12.2021 - 10:58  ·  #94
Hallo mede-forummers, in een ander draadje heb ik al geschreven over mijn recente problemen met de standkachel in mijn XC90 T8 model 2016. Ook al even contact gehad met Emiel.
Nu zie ik dit topic dus kan ik hier veel beter mijn relaas neerzetten.

Afgelopen zaterdag bij Volvo Service in Elst geweest. Kubba (en Obbe) hebben geprobeerd de standkachel uit te lezen maar deze communiceert niet met Vdash.
Kan dan ook betekenen dat de kachel volledig naar z'n grootje is. Omdat uitlezen dus niet kan is er nog maar 1 oplossing en dat is dat de standkachel eruit wordt gehaald om 'm na te kijken en te repareren dan wel vervangen.

Heeft me aan het denken gezet. Toen ik de auto net had hoopte ik dat ik een elektrische versie zou hebben maar al snel werd duidelijk dat er een brandstofversie in zit. Schijnt nu eenmaal zo te worden geleverd in NL.
Er vanuit gaande dat de kachel helemaal naar de gallemiezen is vraag ik me af of deze dan te vervangen is door een elektrische versie. Volvo of een ander merk (Webasto o.i.d.). En dan liefst een gebruikt en/of gereviseerd exemplaar. Zijn er hier mede-forummers die hier ervaring mee hebben? Uiteraard ook van belang wat dat dan zou moeten kosten.
Natuurlijk is het voordeel van een brandstof aangedreven kachel dat 'ie overal gebruikt kan worden maar voor mij is een elektrische versie prima want de XC90 hangt hier thuis met de laadkabel aan een buitenstopcontact.
Een elektrische versie zou dan ook mijn voorkeur hebben.

Niet repareren/vervangen is geen optie maar omdat het een luxe optie is en ik gewoon kan rijden heb ik de tijd om e.e.a. eens te overwegen.
Ik heb al uitgebreid gezocht op het forum. Er staat veel over standkachels maar niet het antwoord op mijn vragen dus ik hoop dat er forummers zijn die hier meer over kunnen zeggen.

Ben heel erg benieuwd!
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 260
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 22.12.2021 - 18:49  ·  #95
Zo! gisteren de standkachel gerepareerd. De thermostaat/zekering van het ding was niet meer goed waardoor hij wanneer het koelwater boven de 85 graden kwam afsloeg. Bumper eraf gehaald, klein kapje losgeschroefd. Eerst dacht ik nog dat de kachel van de auto los moest om er bij te kunnen maar dat hoefde niet. Oude sensor afgeknipt, mantel aangestript, nieuwe sensor gesoldeerd en met krimpkous waterdicht gemaakt. OUde mantel (2 stuks, ik denk in verband met warmte) weer teruggezet en alles weer dichtgeschroefd. Werkt weer perfect nu.
Bij het terugplaatsen brak wel van alles af... je merkt dat het plastic na 17 jaar wat minder flexibel is. Dus ik moet een paar 'klinknagels' hebben en een plaatje waarmee je de bumper aantrekt.

Dank aan 1-wiel voor de tips!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2095
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 22.12.2021 - 21:59  ·  #96
Mooi dat die weer werkt!
Met deze temp breekt het plastic nog sneller af. Maar denk eigenlijk niet dat je dit klusje vandaag op straat gedaan hebt.
Vanmiddag ook de standkachel in de N laten draaien waarna er een half uurtje later een ijsvrije bolide voor de deur stond. Die werkt dus nog perfecto.
Wat mij nou alleen nog steeds niet duidelijk is, is of de sk de instellingen van de snelheid vd ventilator, de richting en de ingestelde temp. aanhoudt. Of dat de sk er een eigen programma op nou houdt.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 260
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 22.12.2021 - 23:13  ·  #97
Volgens mij gaat bij een bepaalde temperatuur de frequente vd brandstofpomp omlaag. Daardoor gaat de kachel minder hard branden. Zo blijft de temp tussen de 85 en 90 graden zweven.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 260
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 23.12.2021 - 11:35  ·  #98
weet iemand het artikelnummer van de clips waarmee de bumper onder de motorkap vastzit? het zijn er 6, van die 'klinknagels'.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 23.12.2021 - 17:37  ·  #99
Ibanez
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogstraten (B) - net iets onder Breda
Berichten: 44
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 23.12.2021 - 17:52  ·  #100
Als ik goed begrijp welke clip jij bedoelt, heb je onderdeel 3541113 nodig (6 stuks).
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Standkachel reparatie - Plan van aanpak

 · 
Posted: 03.02.2022 - 13:48  ·  #101
Even een update. Heb e.e.a. een tijdje aangekeken, veel gezocht.
Na veel gepuzzel de XC90 weggebracht naar een Volvospecialist hier in de buurt. Deze heeft de standkachel prima gerepareerd door het vervangen van de gloeibougie en brandereenheid.
Oorzaak waarschijnlijk onvoldoende gebruik van de kachel, hierdoor blijft er benzine te lang in de brandstofleiding zitten waardoor de kwaliteit sterk achteruit loopt. Kwestie van de standkachel vaker gebruiken dus.

Alles bij elkaar een beste kostenpost maar het is weer in orde.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0