Standkachel schakelt zichzelf "direct" uit.

Didi 001
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Standkachel schakelt zichzelf "direct" uit.

· 
Posted: 20.11.2017 - 08:43  ·  #1
Ik wilde van het weekend eens proberen of en hoe mijn standkachel werkte.

Ik heb hem vorige week al wel geprobeerd via de timerfunctie, maar de auto was binnenin precies zo koud als de buitentemperatuur. Dat schijnt dus niet te werken.

Dus van het weekend geprobeerd om de kachel via 'direct' te activeren. Ik krijg in mijn display wel de functie op 'aan', maar 3 seconden later schakelt die zichzelf weer op 'uit'.
Ik krijg ook niet het gevoel dat de kachel zelf aanspringt.

Doe ik iets fout of zit er ergens een storing...?....
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Standkachel schakelt yichyelf )direct= uit.

· 
Posted: 20.11.2017 - 08:49  ·  #2
Standkachel is vergrendelt.
Via vida storing uitlezen en dan wissen.
Opnieuw proberen met directe start.
Als er ietsniet goed functioneert ( waterpomp,brandstofpomp,ventilator,gloeibougie) zal de kachel niet opstarten, bij 3mislukte startpogingen wordt hij veiligheidshalve weer vergrendelt en moet je weer resetten via vida.
TonD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

Re: Standkachel schakelt yichyelf )direct= uit.

· 
Posted: 20.11.2017 - 09:26  ·  #3
en anders is ie gewoon defect. bumper eraf standkachel eruit nieuwe kachel erin. Ik heb daar in twee jaar terug veel gedoe mee gehad met die kachel. Ook meteen op UIT na paar seconden. Martin van MMTS heeft toen nog de goedkope oplossingen geprobeerd en dat is goed bedoeld, door van twee stdnkchls er een te maken maar uiteindelijk werkt het niet en nu zit er al lange tijd een nieuwe in en nooit meer problemen. Kost wel wat maar heb je ook veel plezier van, Ik gebruik nagenoeg iedere dag. Succes. ik mag aannemen dat er voldoen brandstof in je tank zit?
Didi 001
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Standkachel schakelt zichzelf "direct" uit.

· 
Posted: 20.11.2017 - 09:34  ·  #4
Ik ben aankomende Zaterdag in Elst en heb me aangemeld voor de technische keuring.

Hopen dat daar wat uitkomt.....
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2017 - 10:44  ·  #5
Bij te weinig brandstof geeft het info display dit aan...
Nieuwe kachel is heel rigoreus, nieuwe branderunit is vaak voldoende..
Succes zaterdag
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.11.2017 - 10:48  ·  #6
Misschien een tip: als er bij de meeting wordt besloten om je standkachel eronder uit te halen is het handig om een slangverbinder stukje bij je te hebben (en 2 lijmklemmen voor op de slangen voor tijdens het sleutelen) om de waterslangen door te verbinden. Ik had een 20mm slangverbinder bij het tuincentrum gehaald bij de afdeling vijvers.

Zo kan je gewoon verder rijden terwijl je thuis rustig je standkachel fixt. Moet je alleen later wel zelf alles er weer onder knutselen.
cbr
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.11.2017 - 13:13  ·  #7
Dag,

Helaas kan ik er zaterdag niet bij zijn. Ik heb ook problemen met de standkachel. Deze kachel is gereviseerd en er is een "gebruikte"pomp opgekomen.
De kachel heeft het drie keer goed gedaan. De auto (XC 90 2004, benzine) was heerlijk warm.

De 4e keer deed hij het niet meer.... Onder uit het uitlaatje van de standkachel wordt wel even lucht geblazen maar na ongeveer twee minuten slaat hij uit. Wanneer ik hem probeer te activeren wanneer ik bijvoorbeeld op de autobaan rijd blijft op m'n dashboard wel aan knipperen maar er gebeurd niets.

Iemand een idee?

ter info. Terug naar het bedrijf dat de kachel heeft "gemaakt"is geen optie omdat ik de auto dan weer erg lang kwijt ben.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 21.11.2017 - 13:39  ·  #8
Quote door cbr

Dag,

Helaas kan ik er zaterdag niet bij zijn. Ik heb ook problemen met de standkachel. Deze kachel is gereviseerd en er is een "gebruikte"pomp opgekomen.
De kachel heeft het drie keer goed gedaan. De auto (XC 90 2004, benzine) was heerlijk warm.

De 4e keer deed hij het niet meer.... Onder uit het uitlaatje van de standkachel wordt wel even lucht geblazen maar na ongeveer twee minuten slaat hij uit. Wanneer ik hem probeer te activeren wanneer ik bijvoorbeeld op de autobaan rijd blijft op m'n dashboard wel aan knipperen maar er gebeurd niets.

Iemand een idee?

ter info. Terug naar het bedrijf dat de kachel heeft "gemaakt"is geen optie omdat ik de auto dan weer erg lang kwijt ben.

Dan gebeurt dit.

Quote door 1-wiel

Standkachel is vergrendelt.
Via vida storing uitlezen en dan wissen.
Opnieuw proberen met directe start.
Als er ietsniet goed functioneert ( waterpomp,brandstofpomp,ventilator,gloeibougie) zal de kachel niet opstarten, bij 3mislukte startpogingen wordt hij veiligheidshalve weer vergrendelt en moet je weer resetten via vida.

Waarschijnlijk is je brandstofvernevelaar eraf gelopen. Ik had dezelfde symptomen. Maar dat weet je dus pas als de standkachel er weer onder vandaan komt.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.11.2017 - 13:55  ·  #9
De kachel bij de Xc90 is er zo onderuit.. koplamp eruit en dan Kun je gloeibougie eruit draaien. Kachel zit met 2 m8 boutjes vast en een m8 moertje aan het beugeltje...
Didi 001
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.11.2017 - 15:20  ·  #10
Hmm, helaas ben ik geen sleutelaar. Ik kijk zaterdag wel even wat er bij het uitlezen naar voren komt. Dan ga ik wel even te rade bij mijn (behulpzame) mede-volvo rijders. O-)

Er zullen er vast wel een paar zijn.... :P
cbr
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.11.2017 - 09:01  ·  #11
Bedankt voor de reacties! ik zal proberen hem er onderuit te halen!
cbr
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 08:51  ·  #12
Dag,

Gisteren toch voor de zekerheid maar eens gekeken naar de brandstofpomp voor de kachel. Deze maakte wel een tikkend geluid. De pomp iets verbogen en ..................................... er was weer leven in standkachelland!

Gisteren nog een paar keer weer geprobeerd en hij bleef het doen. Vanmorgen was de auto lekker warm!

Bedankt voor het meedenken en succes met repareren!
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 11:48  ·  #13
In de bijna 6 jaar dat ik mijn huidige V70 bezit heb ik 2 keer gehad dat de standkachel het niet meer deed. Dat is balen als je inmiddels gewend / verwend bent om 's morgens in een warme wagen te stappen.
Beide keren was het voldoende om via Vida de storing te laten verwijderen. De laatste keer was begin dit jaar in Elst tijdens een onderhoudsbeurt. Met een beetje geluk kan men dit probleem daar a.s. zaterdag voor jou zo ook oplossen, Succes !
Saila
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.01.2021 - 16:25  ·  #14
Voor mensen die dit onderwerp lezen, nog een misschien nuttige aanvulling.

Mijn brandstofkachel (V70 2016, benzine) schakelde na aanzetten meteen uit en gaf de melding: brandstofkachel uitgeschakeld, zuinige stand. Als ik een eind gereden had, deed hij het weer. Het had kennelijk te maken met de laadtoestand van de accu. Na vervanging van de accu was het probleem opgelost.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.01.2021 - 18:01  ·  #15
Quote door Saila

Voor mensen die dit onderwerp lezen, nog een misschien nuttige aanvulling.

Mijn brandstofkachel (V70 2016, benzine) schakelde na aanzetten meteen uit en gaf de melding: brandstofkachel uitgeschakeld, zuinige stand. Als ik een eind gereden had, deed hij het weer. Het had kennelijk te maken met de laadtoestand van de accu. Na vervanging van de accu was het probleem opgelost.

Deze melding is niet van toepassing op Volvo’s met P2 platform, die hebben een Ardic/Eberspächer 900 serie sk,
jij hebt een webasto thermo top evo sk.....

Selected quotes for multi-quoting:   0