Quote door harfsen
@Waal70, je meldde eerder over de volvo harness adapter, helaan kan ik die nog niet vinden op internet. De standkachel is met een soort ovale stekker verbonden naar de rest van volvo. Ik weet niet of die harness adapter de zelfde soort connector is?
Op zich ben ik best voor het zelf knutselen, maar tot nu toe is me ook nog niet duidelijk waar ik precies moet zijn.
Is dat bij de AEM module(als ik die gevonden heb) of moet ik toch in de buurt zijn van de standkachel zelf?
Op zich moet je dus alleen de "doorlus" voor elkaar krijgen. Je moet dus het signaal van je SMS-kastje in je huidige ovale stekker krijgen. Dat is het gemakkelijkst met de originele volvo-kabel, maar kan natuurlijk ook met je Webasto-kabel en wat creatief splitsen en solderen.
Je moet zeker niet de kabel hebben van je richtingaanwijzer, sorry olaf. Zoals je in je tweede post zegt, het enige wat deze doet is via de DIM een CANBUS-bericht laten genereren waarop de standkachel reageert. Dan CANBUS-bericht loopt via je klimaatmodule dan het netwerk van de auto op. Wat je dan dus moet doen is CFE-style: CANBUS-berichten "faken" en zo je standkachel activeren.
De meeste standkachels hebben daarnaast ook een elektrotechnische start, zeg maar een schakelaar voor aan en uit, zonder software, zonder computers. Bij de oudere Volvo's wordt die bijvoorbeeld geactiveerd door een bepaalde pin uit de stekker aan massa te verbinden ("pull to ground"). Het lijkt mij dat dit ook bij de moderne Volvo's werkt, zeker omdat vrijwel zeker het SMS-kastje geen Volvo CANBUS-berichten verstuurt (je hebt een universele gekocht, geen specifiek Volvo-model). Als je de specs naleest, moet vast te herleiden zijn wat het SMS-kastje nu doet om de kachel te activeren (anders moet je hem activeren en eea zelf nameten).
Kortom, ik zou gewoon met voldoende draad en vaste hand je huidige Volvo-stekker aanpassen, samen met de reeds meegeleverde Webasto-kabel. Door gewoon alle pinnetjes in de Volvo-stekker te "splitsen" krijg je ook nog eens een situatie die je weer ongedaan kunt maken. Alle gesplitste draadjes in een universele stekker en de Webasto-set via de universele stekker aansluiten...