standkachel.

Arno41
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

standkachel.

· 
Posted: 03.12.2014 - 17:17  ·  #1
Als ik bij koud weer de motor start gaat de standkachel meedraaien.
Echter hoor ik dan aan rechter zijde, waar de tankdop zit, onder de auto een tikkend geluid.
Iemand enig idee wat dit is en of het kwaad kan?
Het geluid is er alleen als de standkachel meedraaid.
Als de motor warm is is het weg.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: standkachel.

· 
Posted: 03.12.2014 - 18:11  ·  #2
Dat is de brandstofpomp van de standkachel.
Deze pompt de brandstof vanuit de tank rechtsachter naar de kachel linksvoor.
Normaal geluid als de standkachel brand.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.12.2014 - 18:12  ·  #3
Dit is volledig normaal, er zijn uitvoeringen ( kan markt afhankelijk zijn ) dat de standkachel meteen gaat meedraaien om de motor zsm warm te maken, een warme motor is "schoner* " dan een koude.
* Nederlands schoner dus.
Arno41
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2014 - 23:34  ·  #4
Zit er dan nog een verschil in uitvoeringen die zijn uitgerust met een programmeerbare standkachel en modellen die alleen een standkachel hebben die meedraaid als men de auto start? Mijn broer heeft namelijk een XC90 uit 2003 met een D5 en geen programmeerbare standkachel deze draaid enkel bij draaiende motor, maar daar hoor ik geen getik.
Heb ik een extra brandstofpomp voor de standkachel dan?

Ik ben blij te horen dat dit waarschijnlijk normaal is.
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2014 - 23:53  ·  #5
Zit geen verschil in. Je broer kan zijn Standkachel middels software bij de dealer ook veranderen in programmeerbare Standkachel. Kost iets van €100. Kan hij ook in een voorverwarmde auto stappen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 09:48  ·  #6
Ik had begrepen dat er wel 2 systemen zijn een bijverwarming , die loopt alleen als de motor loopt en warmt niet interieur etc op .
En het standkachel systeem die dus het hele voertuig kan opwarmen , de laatste kan software matig de timer toe gevoegd worden , en start anders alleen op automatisch onder de 7c ongeveer .
De eerste heb ik nog nooit gezien maar schijn wel te bestaan volgen de volvo dealer waar ik mijn software voor de timer heb in laten instaleren .
Arno41
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 10:11  ·  #7
Quote door olaf

Ik had begrepen dat er wel 2 systemen zijn een bijverwarming , die loopt alleen als de motor loopt en warmt niet interieur etc op .
En het standkachel systeem die dus het hele voertuig kan opwarmen , de laatste kan software matig de timer toe gevoegd worden , en start anders alleen op automatisch onder de 7c ongeveer .
De eerste heb ik nog nooit gezien maar schijn wel te bestaan volgen de volvo dealer waar ik mijn software voor de timer heb in laten instaleren .

Ja daar zat ik ook eigenlijk aan te denken.
Het vreemde is dat je bij mijn Volvo wel dat getik hoord aan de achterkant, en bij mijn broer niet. Misschien dat zijn XC90 alleen bij verwarmt bij draaiende motor en daarbij de normale dieselpomp gebruikt. Terwijl bij mij waarschijnlijk een aparte dieselpomp speciaal voor de standkachel ingebouwd zit. De kachel kan tenslotte zonder dat het contact erop staat draaien.
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 11:48  ·  #8
Brandstof wordt voor de bijverwarmer of de standkachel altijd door extern brandstofpompje getransporteerd.

Standkachel of bijverwRmer is alleen softwarematig verschil ivm timer in dashboardklok....
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 11:52  ·  #9
Quote door olaf

Als je de software zelf hebt laten installeren was je standkachel daarvoor dus een..... Bijverwarmer.
Deze zit in het koelcircuit, dat loopt vanaf de cilinderkop naar de standkachel
/bijverwarmer en dan naar de kachelradiateur in het interieur/ onder in het dashboard.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 13:00  ·  #10
Quote door 1-wiel

Quote door olaf

Als je de software zelf hebt laten installeren was je standkachel daarvoor dus een..... Bijverwarmer.
Deze zit in het koelcircuit, dat loopt vanaf de cilinderkop naar de standkachel
/bijverwarmer en dan naar de kachelradiateur in het interieur/ onder in het dashboard.

Ik weet hoe een standkachel werkt , dank je . :bandit:

En zo als je het schrijft had ik het ook altijd begrepen , maar er werd duidelijk gezegd dat er nog een ander systeem zou zijn en die kan dus software matig niet als standkachel gebruikt kan worden .

Maar het kan ook gelogen zijn , zou niet de eerste keer zijn :'(
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 17:29  ·  #11
Het andere systeem om de motor te verwarmen is het electrische.
Er wordt aan de achterkant van het motorblok een vriesplug verwijderd en hier komt een electrische spiraal in die dmv 220v warmte genereert en zo het koelwater in het motorblok verwarmt, de doorstroming van de warmte vind plaats dmv geleiding van de koelvloeistof.
Niet zo effectief als standkachel/bijverwarmer met externe waterpomp, maar toch geen ijskoud motorblok.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 19:34  ·  #12
Als de standkachel haar werk in mijn Volvo gedaan heeft, is de koelwatertemperatuur 67 graden (plus of min een graad of twee). Heel plezierige optie.
Roffeltje
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 19:38  ·  #13
ik zou niet meer zonder willen....en dankzij de de CFE ook op "onverwachte" momenten vanuit de woonkamer in te schakelen...zelfs vanuit mijn kantoor op het werk kan ik hem inschakelen. Dat is wel heel erg fijn omdat ik nooit weet hoe laat ik aan het eind van mijn werkdag ben.

En niets is dan zo fijn om in een heerlijk voorverwarmde auto te stappen.. :love:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 19:51  ·  #14
Ik heb de mijne ook weer geprogrammeerd. Vorig jaar 1x geprobeerd, zonder resultaat. Maar volgens mij had ik 'm niet goed geprogrammeerd. Enfin, morgenvroeg ga ik het zien. Lijkt mij echt heel fijn
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.12.2014 - 20:21  ·  #15
Quote door [-Tom-]

Ik heb de mijne ook weer geprogrammeerd. Vorig jaar 1x geprobeerd, zonder resultaat. Maar volgens mij had ik 'm niet goed geprogrammeerd. Enfin, morgenvroeg ga ik het zien. Lijkt mij echt heel fijn

Timer op instaptijd zetten.

Selected quotes for multi-quoting:   0