De laatste tijd erg druk geweest met mijn standkachel. Ter lering en vermaak een klein verhaaltje:
Bij aankoop van mijn d5 werkte de standkachel niet echt lekker. Dat bleek de brandstofdrukregelaar te zijn. Na die vervangen te hebben heeft de standkachel een paar keer goed gewerkt maar is er toen toch maar mee gestopt.
Bij aanschakelen ging de fan even lopen maar stopte al na enkele seconden. Het waterpompje bleef gewoon lopen en op het dashboard bleef de melding dat de standkachel aan was. Vreemd.
In Vida geen storingsmelding. Bij het handmatig aansturen van de fan via Vida kwam een melding naar voren dat er iets met de fan of met de bedrading van de fan was. Bij de dealer een nieuwe gehaald en gemonteerd: geen soelaas.
Inmiddels was medeforumlid '1-wiel' mij op de achtegrond al aan het 'coachen'
Nieuwe brander met fan en brandstofdrukregelaar:
Bougie okay:
Brandstofpompje werkt:
Vreemd.....
De behuizing van het stuurapparaat van de standkachel eens opengemaakt. Er bleek vocht in de behuizing te zijn binnengedrongen die de printplaat in een hoek had aangetast met corrosie en wat te hete componenten tot gevolg.
Dat moet hem wel zijn! Gelukkig had 1-wiel nog een stuurapparaat liggen. Gemonteerd en fingers crossed: NIET werken!
Weer uitlezen......bij redelijk toeval de knop aangeklikt om de temperatuur van de standkachel te zien....heh dat is gek: die wijst 95 graden aan terwijl de motor koud is. Zou die temperatuursensor dan kapot zijn? Inmiddels had ik ook gezien dat er allemaal beschadigingen aan de bekabeling zaten door gebruik van meetpennen van een multimeter. Plekjes waren ook wat blauw van de koperoxide van het koper van de aangetaste bekabeling. Blijkbaar was er al eens eerder iemand bezig geweest om eea door te meten. Enfin, bij 1-wiel de volgende dag ook maar een gebruikte complete bekabeling opgehaald. Fijn zo'n hulp op de achtergrond met een voorraad onderdelen
En ja hoor: draaien! :thumb:
Achteraf bleek het stuurapparaat ondanks de aangetaste delen nog wel te werken. Maar gelukkig vervangen want dat had geheid problemen gegeven in de toekomst.
Bij aankoop van mijn d5 werkte de standkachel niet echt lekker. Dat bleek de brandstofdrukregelaar te zijn. Na die vervangen te hebben heeft de standkachel een paar keer goed gewerkt maar is er toen toch maar mee gestopt.
Bij aanschakelen ging de fan even lopen maar stopte al na enkele seconden. Het waterpompje bleef gewoon lopen en op het dashboard bleef de melding dat de standkachel aan was. Vreemd.
In Vida geen storingsmelding. Bij het handmatig aansturen van de fan via Vida kwam een melding naar voren dat er iets met de fan of met de bedrading van de fan was. Bij de dealer een nieuwe gehaald en gemonteerd: geen soelaas.
Inmiddels was medeforumlid '1-wiel' mij op de achtegrond al aan het 'coachen'
Nieuwe brander met fan en brandstofdrukregelaar:
Bougie okay:
Brandstofpompje werkt:
Vreemd.....
De behuizing van het stuurapparaat van de standkachel eens opengemaakt. Er bleek vocht in de behuizing te zijn binnengedrongen die de printplaat in een hoek had aangetast met corrosie en wat te hete componenten tot gevolg.
Dat moet hem wel zijn! Gelukkig had 1-wiel nog een stuurapparaat liggen. Gemonteerd en fingers crossed: NIET werken!
Weer uitlezen......bij redelijk toeval de knop aangeklikt om de temperatuur van de standkachel te zien....heh dat is gek: die wijst 95 graden aan terwijl de motor koud is. Zou die temperatuursensor dan kapot zijn? Inmiddels had ik ook gezien dat er allemaal beschadigingen aan de bekabeling zaten door gebruik van meetpennen van een multimeter. Plekjes waren ook wat blauw van de koperoxide van het koper van de aangetaste bekabeling. Blijkbaar was er al eens eerder iemand bezig geweest om eea door te meten. Enfin, bij 1-wiel de volgende dag ook maar een gebruikte complete bekabeling opgehaald. Fijn zo'n hulp op de achtergrond met een voorraad onderdelen
En ja hoor: draaien! :thumb:
Achteraf bleek het stuurapparaat ondanks de aangetaste delen nog wel te werken. Maar gelukkig vervangen want dat had geheid problemen gegeven in de toekomst.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).