Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 · 
Posted: 18.10.2015 - 08:16  ·  #1
Oliekannetje is te weinig olie.
Kan ook te weinig oliedruk betekenen. (Weet ik niet zeker)

Ik zou hem niet kopen want als je pech hebt krijg je hele dure reparaties.

Ik zit dan te denken aan nokkenas/krukas problemen door te weinig olie?

Zoek maar eens op lage oliedruk,
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 · 
Posted: 18.10.2015 - 08:58  ·  #2
Ik zou me kunnen voorstellen dat als je in 4 rijdt ipv 2, dat je dan dermate weinig toeren maakt (de motor misschien bijna is afgeslagen zelfs) dat de oliedruk onder de limiet komt en dus het lampje gaat branden. Stank is misschien van de koppeling gekomen die je hebt moeten laten slippen om hem niet af te laten slaan.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 · 
Posted: 18.10.2015 - 09:14  ·  #3
Wil je wel echt een 2.0D?
Als je dan toch een kleinere motor wilt, neem dan de D3 5 cylinder, dat is een kleine D5.
Loopt zeer goed, en rijdt heel fijn.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 · 
Posted: 18.10.2015 - 09:56  ·  #4
Regenereren gebeurt toch in het roetfilter?
Met mijn oude auto merkte ik geen stank van het regenereren.
Hij pompt op de één of ander manier extra brandstof om de temperatuur sterk te verhogen waardoor schadelijke stoffen verbranden?

Als ik het zo goed zeg.

Maar in de auto heb ik dat nooit geroken.

De koppeling daarentegen wel.
Maar daarvoor moet je enorm spelen met de koppeling en het lijkt me dat je dat wel geweten had.

Desondanks zou ik geen auto kopen die tijdens de proefrit al een probleem laat zien.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 · 
Posted: 19.10.2015 - 09:45  ·  #5
Eens. Regenereren ruik je buiten de auto en is niet de geur van verbrand plastic.

Oliekannetje betekent te weinig druk. Meestal te weinig olie, maar kan dus ook een andere oorzaak hebben (verstopte oliekanaaltjes, oliepomp).

Voor aankoop laten aankoopkeuren bij een Volvo-dealer. Deze heeft iig de schijn al tegen, maar kan natuurlijk een prima auto zijn.
thomthom
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Stank tijdens proefrit, regeneratie?

 · 
Posted: 20.10.2015 - 22:57  ·  #6
Quote door Marc O.

Ik zou me kunnen voorstellen dat als je in 4 rijdt ipv 2, dat je dan dermate weinig toeren maakt (de motor misschien bijna is afgeslagen zelfs) dat de oliedruk onder de limiet komt en dus het lampje gaat branden. Stank is misschien van de koppeling gekomen die je hebt moeten laten slippen om hem niet af te laten slaan.


dit klinkt als een zeer plausibel verhaal. Hij rijdt al jaren automaat, dus vandaar grote kans dat hij er even naast zat met schakelen en gebruik koppeling.. ik had nergens problemen mee, volgende keer in mijn eentje maar een proefrit maken :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0