Starten bij -12 C

 
 
 
 
 
OGv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Starten bij -12 C

 · 
Posted: 26.12.2021 - 22:03  ·  #1
Hallo,

Ik woon in Noorwegen. In juli hebben wij een Volvo V70 2.0D uit 2008 gekocht. We parkeren de auto thuis in een niet geïsoleerde garage. In december hebben we nu wat koudere dagen gehad en ik merkte dat de motor bij het starten af en toe korte haperde maar daarna gewoon startte. Toen ik vanmiddag de auto bij een buitentemperatuur van -12 C wilde starten was er opnieuw het haperen. Het starten lukte niet. Ik zag het gele 'gloeispiraaltje' op het dashboard verschijnen en uit zichzelf probeerde de auto na een paar seconde opnieuw te starten. Helaas zonder succes. Na verschillende startpogingen was de accu leeg. Deze heb ik direct weer opgeladen. Hoe starten we de auto bij koude temperaturen?

We hebben in het verleden een Renault (diesel) uit 1998 gehad. Bij die auto draaide men de sleutel halverwege totdat het gloeispiraaltje begon te branden om zo de motor voor te verwarmen. Wanneer dit verlichte gloeispiraaltje niet langer verlicht was konden we de auto starten. Ik begrijp niet helemaal hoe we onze huidige Volvo kunnen voorverwarmen of is er iets anders dat we moeten doen om de auto succesvol te kunnen starten bij koude temperaturen?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!
De auto heeft overigens een standkachel. Moet deze worden aangezet? Ik dacht dat dit alleen als functie heeft om de binnenruimte van de auto te verwarmen en niet zozeer invloed heeft op het starten van de motor bij koude temperaturen...
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 26.12.2021 - 22:13  ·  #2
De standkachel verwarmt het koelwater en daarmee ook het motorblok.
Maar als de motor zelf haast niet wil aanslaan bij deze koude temperaturen zou ik eerst de gloeibougies controleren en vervangen. Als daar 2 het ook niet van doen slaat ie ook moeilijk aan.
Een beetje zoeken heb je voor rond de 100 euro 5 nieuwe gloeistiften.
Die kan je zelf simpel vervangen.
OGv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 26.12.2021 - 22:42  ·  #3
Hartelijk bedankt voor de reactie! Wordt zeer op prijs gesteld! Ik zal de bougies controleren.
M.b.t. de standkachel. Is het verstandig om bij deze koude temperaturen altijd de standkachel in te schakelen? Ik weet dat je met het info draaiwieltje de optie 'standkachel aan' aan kunt zetten maar hoe dit je dit nadat je deze optie hebt gekozen? Is de sleutel erin genoeg; en moet ik dan een bepaalde tijd wachten? Ben een leek in dit opzicht...
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 26.12.2021 - 23:34  ·  #4
Het slechte starten bij kouder weer zal zeker met de gloei bougies te maken hebben.
De standkachel gebruiken zal wat helpen maar goede gloei stiften zeker.
De standkachel is gewoon prettig omdat je in een warme auto zit en de motor eerder op temperatuur komt. Dat is weer beter voor het beperken van slijtage en iets beter voor brandstofgebruik tijdens het rijden. Maar ja, de kachel gebruikt ook wat dus iig comfort en slijtage beperken.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 658
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 07:59  ·  #5
Een beetje dieselmotor zal ook aanslaan wanneer er bijvoorbeeld maar 3 vd 5 gloeibougies werken.
Wel met horten en stoten beginnen, maar lopen zal hij.
De accu is mijnsinziens in deze dan ook een verdachte. En ik ook makkelijker te (laten) controleren.
En het kan natuurlijk ook een combi zijn van slechte gloeiers en een zwakkere accu.
Maar meten is weten. Succes.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 873
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 08:38  ·  #6
Eens, ik zou zeker beginnen met de accu (te laten) controleren
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 09:33  ·  #7
Een vermoeide accu herken je makkelijk. Als de startmotor moeilijker rond gaat en echt wat langzamer rondgaat is je accu een goede verdachte.
Maar als die gewoon vrolijk rondgaat en fanatiek rondgaat zou ik het in de gloeipitten zoeken.

Mijn vorige D5 starte bij 10 graden onder nul ook met 1,5 werkende gloeipit. Vraag niet hoe, maar lopen doet ie! 5 nieuwe kaarsen erin en starten en lopen!
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 260
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 09:46  ·  #8
Ik warm mijn benzinemotor bij kóude temperatuur altijd voor met de standverwarming. Hij start dan niet beter maar loopt wel meteen heel mooi, het blok en de olie zijn immers ook al verwarmd. Maar als je accu onderdeel van het probleem blijjkt te zijn gaat je SK het ook niet goed doen, die heeft nl stroom nodig voor pomp, verbrandingsventilator en kachelventilator. En als de sk een te lage accuspanning detecteert slaat hij niet aan.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 723
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 09:47  ·  #9
Hoofdverdachte is m.i. de accu. Even door laten meten. Bij een verzwakte accu is de CCA onvoldoende.

Ik vermoed dat de auto met behulp van een starthulp wel start.

En omdat niet iedereen weet wat CCA inhoudt even van het web een uitleg.

Waar staat 'CCA' voor?

CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is als startaccu in een voertuig.
De prestatie van een accu gaat drastisch naar beneden bij lagere temperaturen.
Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Vaak denkt men ten onrechte dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is onder meer afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 10:31  ·  #10
Quote door hsv70

Een beetje dieselmotor zal ook aanslaan wanneer er bijvoorbeeld maar 3 vd 5 gloeibougies werken.
Wel met horten en stoten beginnen, maar lopen zal hij.
De accu is mijnsinziens in deze dan ook een verdachte. En ik ook makkelijker te (laten) controleren.
En het kan natuurlijk ook een combi zijn van slechte gloeiers en een zwakkere accu.
Maar meten is weten. Succes.


Ik heb hier een Mercedes 508 met een OM314, voor gloeien zit er gewoon niet op, gewoon snel genoeg rond gooien dan start hij wel. Dat gebeurd dan ook op 24V terwijl de bus 12V is.
OGv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 13:13  ·  #11
Bedankt voor alle reacties!! Ik zal allereerst de accu laten controleren en evt. de bougies. Begrijp ik het goed dat med koude temperaturen wordt aanbevolen om de standkachel te gebruiken en dan niet enkel om in een warme auto in te stappen maar ook om slijtage tegen te gaan? Zijn er ook nadelen dan behalve dat het wat brandstof gebruikt?

Ik was nog wel benieuwd naar een antwoord op mijn andere vraag: hoe schakel ik de standkachel in? Zoals ik schreef weet ik dat je met het info draaiwieltje de optie 'standkachel aan' aan kunt zetten maar hoe nu verder nadat je deze optie hebt gekozen? Is de sleutel erin genoeg; en moet ik dan een bepaalde tijd wachten? En verbruikt de standkachel veel brandstof?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3299
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 13:21  ·  #12
Je hebt een directstart en twee timers.
Gewoon directstart selecteren en het knopje voor op de hendel even ingedrukt houden.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 14:01  ·  #13
De brandstof die de standkachel gebruikt, is minder dan dat je met een koude start en 'normale' opwarming zou verbruiken. Dus ook brandstof bespaar je met een standkachel.
MarcO
40forum team
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 45
Homepage: volvo40forum.nl
Berichten: 191
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 14:10  ·  #14
De standkachel kan je met 2 timers of direct aanzetten. Met de timer stel je de tijd in dat de wagen warm moet zijn. Hij regelt zelf wanneer de kachel aan moet gaan aan de hand van de buitentemperatuur. Als je een nieuwer model hebt met Volvo On Call kun je dit ook op afstand doen.
Zoals hierboven al vermeld verwarmd deze het koelwater en daarmee ook je blok. Je kan de standkachel aanzetten/programmeren ook als de sleutel eruit is.
Zelfs in Nederland gebruik ik de kachel om de motor snel op temperatuur te brengen. Geen idee of elk model het kan maar mijn V60 D5 kan de standkachel ook draaien tijdens het rijden.

Mijn V60 D5 heeft een extra optie en dat is extra verwarmen. Afhankelijk van de buitentemperatuur schakeld de standkachel automatisch bij om de motor sneller op temperatuur te krijgen. De kachel schakelt dan ook automatisch uit als de motor op temperatuur is of de buitentemperatuur warm genoeg is.

Zie de .pfd wat er in het boekje staat.

Voorgloeien regelt de wagen ook zelf. Bij kouder weer duurt het langer voordat de motor gaat starten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
OGv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 27.12.2021 - 15:50  ·  #15
Ik had als eerste inderdaad het instructieboekje geraadpleegd. Daar stond niet heel veel informatie en op youtube kwam ik ook niet veel verder. Vandaar dat ik de vraag hier plaatste. Het is inmiddel -5. Na kort sputteren kon ik de auto nu wel starten. In eerste instantie deed de dashboard verlichting, elektrische handrem, de snelheidsmeter en tourenteller het niet (ik neem aan omdat de accu even helemaal is leeggeweest). Na een paar minuten stationair draaien heb ik de auto uitgezet en opnieuw gestart. Dit keer zonder sputteren. Al het hiervoor genoemde deed het toen wel. Ik kon toen ook het menu weer bekijken door het wieltje te draaien. Volgens mij zit er geen toch geen standkachel in maar een 'directstart - parkeerkachel/warmer' 🙈😅. Weet niet precies het NL woord. Dit is iets anders neem ik aan? Kan ik daar wat mee? Of is dit toch hetzelfde? Er staat 'direct start - parkeerkachel uit' (in het Zweeds). Ik heb geprobeerd om deze aan te zetten maar zie geen knopje op de handle om deze aan te zetten...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0