Na starten geen reactie op gaspedaal

DijkV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

· 
Posted: 22.11.2023 - 11:58  ·  #16
Quote door martijnmv70

Hoop dat dat je probleem oplost. Ik herken de klachten en als eerste bleek echt het gasklephuis defect. Na vervangen kwam het probleem later weer terug, waarbij er uiteindelijk helemaal geen reactie meer was. Ik heb toen de ecu vervangen en het euvel was verholpen. De ecu verwerkt namelijk de info van alle sensoren en stuurt de motor aan. Een vervangende ecu is via de sloop wel te vinden. Je moet alleen een bedrijf vinden die kan klonen van je huidige ecu, omdat ook startonderbreking via de ecu loopt. Mogelijk heb je al eens een keertje melding gezien over de startonderbreking, wat na een paar keer weer weg was alsof er niks aan de hand is?

Ik ga het gewoon proberen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je gelijk hebt. Inmiddels gemerkt dat vlak na het starten tijdens het “verhoogd” toerental de auto wel gewoon op het gaspedaal reageert, en er even mee stopt wanneer hij weer naar z’n normale stationaire toerental gaat.
Overigens doet hij de laatste week weer alsof er niets aan de hand is, en merk je niks meer van het probleem, heel vreemd. Hij moet in december naar de Apk, daarvoor krijgt hij een beurt en het andere gaspedaal, en dan zien we wel of het geholpen heeft. Ik zal het resultaat melden.
DijkV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2023 - 17:59  ·  #17
Nou, het gaspedaal is vervangen, helaas geen resultaat. Omdat ik gemerkt had dat hij wel reageerde tijdens verhoogd toerental vlak na het starten, en daarna niet totdat de motor warmer is, zou ik me ook kunnen voorstellen dat de temperatuursensor een foutieve waarde doorgeeft, deze ook preventief vervangen ( was 75000 km oud, en voor €14,00 de gok waard) maar ook geen resultaat. Ik begin in de richting van de suggestie van martijnmv70 te denken. Of heeft iemand nog een andere goede suggestie?
Hij is wel probleemloos door de apk gekomen, dat dan weer wel…
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 20.12.2023 - 19:53  ·  #18
Komt een beetje in de buurt van mij probleem die ik ook soms heb, geen reactie op gaspedaal na starten.

Bij de auto opnieuw starten werkt hij dan wel? Bij mij doet hij het dan wel gewoon zonder problemen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2023 - 20:11  ·  #19
Trek eens de stekker los van de VVT (variabele kleptiming). Die regelt de 'koudstart'.
Daar zit een klein zeefje in dat wel eens verstopt wil raken.
En let eens op hoe de motor daarop reageert.
DijkV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2023 - 20:49  ·  #20
Quote door djoey

Komt een beetje in de buurt van mij probleem die ik ook soms heb, geen reactie op gaspedaal na starten.

Bij de auto opnieuw starten werkt hij dan wel? Bij mij doet hij het dan wel gewoon zonder problemen.

Nee, opnieuw starten verandert niets.
DijkV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2023 - 20:54  ·  #21
Quote door brulkjaer

Trek eens de stekker los van de VVT (variabele kleptiming). Die regelt de 'koudstart'.

Geeft zo’n verstopt zeefje doorgaans een foutmelding? Want ik heb geen enkele foutmelding/ brandend lampje (en vlgs Vida werkt alles zoals het heurt).
Maar ik ga het in ieder geval proberen, niet geschoten is altijd mis…
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 21.12.2023 - 19:03  ·  #22
Quote door DijkV70

Quote door brulkjaer

Geeft zo’n verstopt zeefje doorgaans een foutmelding? Want ik heb geen enkele foutmelding/ brandend lampje (en vlgs Vida werkt alles zoals het heurt).
Maar ik ga het in ieder geval proberen, niet geschoten is altijd mis…

Wat ik er van weet gaat hij dan tikken vaak tikken. Soms geeft hij wel een foutmelding en soms niet.
Maar dat zorgt niet voor een niet werkend gaspedaal lijkt mij.
DijkV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2024 - 21:47  ·  #23
Hallo allen. Zoals beloofd een update, maar helaas (nog) geen oplossing. Ik heb de wagen begin februari naar Polter gebracht. Er kwamen toch wel wat foutcodes naar boven, waarvan de meest waarschijnlijke ( maar niet met zekerheid te zeggen) hoofdschuldige defecte pingelsensoren zouden zijn. Hiervoor moet het inlaatspruitstuk er af, en omdat de carterventilatie fluit (al jaren, maar de handschoen test gaf geen overdruk, dus heb ik het voor lief genomen) moet die dan meteen worden meegenomen. Omdat dit aardig prijzig is, en de oplossing niet 100% gegarandeerd kon worden, heb ik besloten de auto bij Poika te laten staan (hij heeft hem gekocht😉). Hij zal de uiteindelijke oplossing “ ter leering ende vermaek “ in dit topic melden, heb ik gevraagd, zodat anderen er misschien ook nog wat aan hebben.
Inmiddels heb ik ( na ca 30 jaar Volvo te hebben gereden) een Mercedes gekocht. Dit zou, vanwege een progressieve en helaas ongeneselijke ziekte die ik onder de leden heb, wel eens de laatste auto kunnen zijn waar ik zelf nog een aantal jaar in kan rijden, en een ander dashboard is ook wel weer eens leuk.
DijkV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2024 - 21:58  ·  #24
Ik zal het forum (uiteraard nadat ik weet wat het probleem was) gaan verlaten. Ik wil jullie bedanken voor alle goede tips en trucs, geloof me, het Mercedes forum is niet te vergelijken met dit forum, of het 850 forum, hier is het daarmee vergeleken echt topsport, en zijn het daar een stel amateurs.
Het ga jullie goed!
Groet, Hans
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 15.02.2024 - 01:59  ·  #25
Misschien heb je het al gecontroleerd maar er zit een zekering voor het gaspedaal onder de motorkap als ik het goed heb.
Vorig jaar met de V70 kapot gehad, toen kwam alleen het analoge signaal door maar de digitale niet. Daardoor kon de computer de motor niet goed aansturen. Gedeelde zekering met de airco dacht ik.
We hebben toen een nieuwe gasklephuis in de auto gezet maar probleem bleef, tot die zekering vervangen werd.

Selected quotes for multi-quoting:   0