Startprobleem bij koud en nat weer

 
 
 
 
 
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 13:20  ·  #1
Beste Volvo liefhebbers: Help!

Mijn Volvo S60 D5 uit 2003 met bijna 3ton op de teller heeft koud startproblemen.
Naarmate het weer kouder en natter begint te worden, zo rond de 8 graden, dan wil de auto niet meer starten. Alleen door middel van aanslepen kan de auto dan nog gestart worden.

De startmotor draait als een tierelier maar de auto wil gewoon niet aanslaan.
Ook heel erg lang doorstarten heeft geen effect; Enkel een verbrande startmotor tot gevolg.

Als ik om de 4 á 5 uur de auto start dan kan ik de auto gewoon blijven starten. Als er maar niet teveel tijd tussen zit want meer dan 5 uur en de auto start niet meer en moet ie weer aangeslepen worden.

Inmiddels bij 3 Volvo dealers en 1 Bovag garage geweest maar niemand lijkt het probleem op te kunnen lossen.

Vervangen is: Accu, startmotor, multifilter, drukgever hogedrukleiding, brandstofslang, brandstoffilter, laadluchtkoeler. Ecu is uitgelezen, gloeisysteem en bougies gecheckt en diagnose startsysteem is gedaan... Met geen verbetering tot gevolg.

Bij de ene Volvo dealer zeggen ze dat er een injector vervangen moet worden om vervolgens bij de andere dealer te zeggen dat de auto dan het hele jaar startproblemen hoort te hebben en dat een injector zelden vervangen wordt... Betreft wel een reparatie á 500 euro...

Dus wie o wie kan mij helpen met nuttige tips?

Alvast bedankt!
- Remy
NK-S90
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 388
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 13:47  ·  #2
Hallo, je vertelt dat het gloeisysteem en de bougies zijn gecheckt. Hoe hebben ze dit gedaan? De eerste gedachte die bij mij opkomt is namelijk het vervangen van de gloeipluggen. Ik heb dit eerder gezien bij een oude benz. ( is geen volvo, ik weet het....maar puur voor vergelijk) De pluggen werden aangesloten op een accu en gloeiden wel maar niet genoeg. Nieuwe pluggen deden wonderen.
Je zou 1 oude plug eruit kunnen draaien en een 1 nieuwe plug kunnen kopen. Beiden na elkaar aan de accu en timen hoe lang het duurt voordat ze gaan gloeien en of ze even goed gloeien. Dit kost je maximaal 1 plug als het niets uithaalt. Plug kost volgens mij tussen de 20 en 25 eu.
Mocht de oude wel goed zijn zou je de andere gloeipluggen er ook uit kunnen draaien en testen. Het kan zijn dat er 1 of meerdere slechte pluggen tussen zitten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 15:54  ·  #3
Quote door NK-S60

De eerste gedachte die bij mij opkomt is namelijk het vervangen van de gloeipluggen.


Niet alleen bij jou.
Een kennis van mij had een soortgelijke klacht, ook de gloeispiralen.
Misschien toch maar eens aan een nadere inspectie onderwerpen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 15:56  ·  #4
Ik denk ook aan de gloeispiralen... Naarmate het kouder wordt moeten deze meer hun best doen. Ik denk dat vervanging dus wel noodzakelijk is!

Succes ermee! ;)
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 18:04  ·  #5
Bedankt allemaal zover voor de reacties.
Alle tips neem ik mee en leg ze binnenkort voor aan de dealer.
Over 2 weken ga ik weer die kant op voor onderhoudsbeurt, apk en verder onderzoek van het startprobleem.

Quote door NK-S60

Hallo, je vertelt dat het gloeisysteem en de bougies zijn gecheckt. Hoe hebben ze dit gedaan? ...


Bij de dealer durf ik het niet te zeggen, daar ben ik niet bij geweest.
Bij de garage werd het inderdaad getest d.m.v. de accu.
Met als resultaat dat het volgens hen daar niet aan lag; Dat dit allemaal goed werkte.

Nog een vraag:
Zijn gloeipluggen hetzelfde als gloeispiralen?
Want de kosten van vervanging daarvan zijn te overzien.

En... Ik weet dat ik er niet van uit moet gaan, maar zou de dealer dat niet al uitvoerig getest hebben? Destijds ben ik 3 dagen mijn auto kwijt geweest voor diagnose.


Als er iemand nog andere suggesties heeft hoor ik deze ook graag.
Bedankt zover!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 18:29  ·  #6
Ook met rotte gloeibougies moet de motor aanslaan, en het lijkt me dat één van de garages toch de gloeibougies heeft gecontroleerd. Is toch eerste waar je bij zoiets aan denkt.
Maar moderne diesels hoeven pas bij 3 graden en kouder te gloeien, dus ik weet of het hier aan ligt. En het vervangen van 1 injector maakt niet zoveel uit, hij zal dan op 4 cylinders draaien.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 19:08  ·  #7
Quote door Waltersan

het lijkt me dat één van de garages toch de gloeibougies heeft gecontroleerd. Is toch eerste waar je bij zoiets aan denkt.


Dat lijkt mij ook.
Zou wel heel frappant zijn als ze beiden dezelfde fout hebben gemaakt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 19:36  ·  #8
En toch blijf ik volhouden dat we het in die richting zoeken moeten! ;)
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 20:12  ·  #9
Hoe start de auto als je 2 keer voor gloei ??
of kun je niet voorgloeien met modenere diesels ??
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 20:19  ·  #10
Jawel zeker wel. En dat is inderdaad niet eens gek opgemerkt Sander! Het kan maar zo zijn dat ie dan wel start en dan weet je zeker dat het de gloeispiralen zijn! ;)
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 04.12.2013 - 21:59  ·  #11
Je hebt de auto laten uitlezen, vertel je. Waren er DTC's? Een lijstje foutcodes schijnt mogelijk echt bakken met licht op je probleem.

In mijn geval was het overigens onlangs zo dat ik netjes een voorgloeilampje in m'n dashboard zag voor het starten maar kort daarna leerde ik dat al m'n pluggen defect waren. Lampje zegt dus niets.

Hoe is de stationaire loop van de motor als ie aanslaat? En als ie warm is?

Meet je accuspannings eens met:
- alle lampen uit
- verlichting aan
- lopende motor

Daarmee is een inschatting te maken van de staat van je accu. Iets waarvan de geruchten gaan dat dat van invloed kan zijn op het startgedrag. Met name bij benzineuitvoeringen maar beter even checken.

Kijk ook eens naar mijn topic over wat vreemde verschijnselen met vanaf zeker moment ook startproblemen. Alles begon bij mij ook bij regenachtig/vochtig weer: topic.php?t=6580&page=last#last_post

Groet, Bas.
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 05.12.2013 - 15:02  ·  #12
Quote door SandeR-design

Hoe start de auto als je 2 keer voor gloei ??
of kun je niet voorgloeien met modenere diesels ??


De auto start ook niet bij meerdere keren voorgloeien. Althans als je dat bereikt door keer op keer je contact aan te zetten en weer uit te zetten... Dan heeft dat geen effect.
Soms merk je wel dat ie net wil aanslaan, het punt hoor en voel je, maar de motor slaat gewoon net niet aan, ook niet bij langer doorstarten.

Quote door baso

Je hebt de auto laten uitlezen, vertel je. Waren er DTC's? Een lijstje foutcodes schijnt mogelijk echt bakken met licht op je probleem.

Hoe is de stationaire loop van de motor als ie aanslaat? En als ie warm is?


Bij het uitlezen zijn er wel foutcodes naar voren gekomen maar deze zouden niet met het startprobleem te maken kunnen hebben. Welke codes dat precies waren durf ik niet te zeggen.

Stationair draaien na het starten doet ie goed; Klinkt ook goed en voelt ook goed.
Als ie warm is draait ie ook goed; Ook is er niets vreemds aan de rook uit de uitlaat te zien.

En wat betreft de accu; Deze is echt net vervangen en er zit zelfs een iets zwaardere variant in dan de accu die hiervoor erin zat. Daar kan het dan ook niet aan liggen lijkt mij.
Ook meting van de accu geeft aan dat hier niets mee mis is.

Afgelopen nacht heeft de S60 in een ondergrondse parkeergarage gestaan; Bij het starten van de auto in de garage gaf de buitentemperatuurmeter 13 graden aan. Auto had toen 8,5 uur stil gestaan en startte in 1x. Later op de dag op straat heeft ie minder dan 4 uur stil gestaan en startte toen al niet meer... Erg frustrerend.
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 05.12.2013 - 16:20  ·  #13
Remy,

Er schoten me nog twee dingen te binnen:

1. Brandstof: misschien een slechte tank diesel gehad. Maar teruglezend zie ik dat je er wrs. al een poos mee loopt dus dat zal het niet zijn. Mogelijk kun je je problemen een poosje verlichten door een deel benzine te tanken. Gebeurde vroeger wel vaker in de winterperiode. Google zelf even hoeveel dat mag zijn.
2. Compressie: diesel onsteekt bij de gratie van een hoge temperatuur. Als je compressie niet optimaal is, haal je onder een zekere buitentemperatuur misschien niet de juiste verbrandingstemperatuur meer. Als je gloeipluggen het dan ook nog niet optimaal doen (is getest, gaf je aan. Maar toch...), verklaart dat mogelijk eea.

Advies: compressietest. Makkelijker geschreven dan gedaan, weet ik ook. Maar toch...
baso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 05.12.2013 - 21:21  ·  #14
Nog even voortbordurend op je nachtje parkeergarage (13'C; 8,5h) en buiten (?; 4h)... Als dat de situaties zijn die het startgedrag bepalen, is er toch iets heel mafs aan de hand. Maar dat idee had je zelf al :sick: Ik twijfel nu zelf ook aan m'n suggestie over compressie.

Probeer toch zodra je de mogelijkheid hebt, DTC's te posten. Die kunnen echt helpen ook al denk je dat de foutmeldingen niet gerelateerd zijn.

Probeer ook 's uit te vlooien of ECM's (bij wijze van test) uitwisselbaar zijn. Hier op het forum iemand misschien? Ik denk van wel als het om gelijke types Volvo's gaat. Zo'n ding is echt rete-eenvoudig uit te wisselen dus als je een goede buur of bevriende garage hebt, zou je die van hem even kunnen aansluiten op jouw motor en testen of ie dan beter start.
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Startprobleem bij koud en nat weer

 · 
Posted: 06.12.2013 - 03:51  ·  #15
Quote door baso
... Mogelijk kun je je problemen een poosje verlichten door een deel benzine te tanken. Gebeurde vroeger wel vaker in de winterperiode. Google zelf even hoeveel dat mag zijn.


Ik heb even gezocht naar benzine bij diesel gooien maar dat heeft me in de war gemaakt.
Er stond ergens dat benzine de motor minder smeert dan diesel; Terwijl ik juist het idee heb dat mijn motor gesmeerd moet worden zodat ie sneller aanslaat.
De verhouding die aangegeven wordt is overigens 1liter benzine op 70 liter diesel.

En de laatste update:
Gisteravond om 19:00 tot 19:45 gereden met de auto; Toen neergezet en om 22:30 weer de auto geprobeerd te starten maar helaas. Was het eerder nog 4 á 5 uur, nu zat er slechts 3 uur tussen en de auto startte al niet meer (wel kouder buiten, inmiddels 3 graden)
Normaal gesproken slepen we de auto dan enkele meters.
Maar nu na aantal keren geprobeerd en tientallen meters verder nog geen effect.
Tijdens het slepen uit wanhoop nog maar weer eens geprobeerd contact te maken en de motor sloeg zowaar aan!
Dus eerst niet starten met de contactsleutel, dan niet willen aanslaan d.m.v. slepen, maar wel uiteindelijk kunnen starten met de contactsleutel tijdens het slepen...

Morgen (vrijdag) zal ik proberen de foutcodes te posten.
En informeren naar een compressietest in de hoop zo snel mogelijk het probleem op te lossen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0