Startprobleem V70 2008

vasgov70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Startprobleem V70 2008

· 
Posted: 12.07.2017 - 09:34  ·  #1
Hallo,

Al ben ik niet vreemd met het sleutelen aan volvo's zit ik momenteel wat met mijn handen in het haar.
Mijn V70 2.0d wil niet starten. Als ik op de startknop druk gebeurt er niets, na een paar x hoor ik wel een luide klik wat volgens mij de startrelais zal zijn?
Batterij gaf nog 12v dus dat leek mij op zich okee, aangezien de startmotor mij niet meer zo zuiver leek heb ik deze vervangen maar met een negatief resultaat. Ik heb hem tot nu toe 2x proberen starten met startkabels aan mijn andere V70 met draaiende motor. Dit lukte wel?? Ik heb dan voor de zekerheid toch een nieuwe 85Ah accu gemonteerd maar alsook met negatief effect.
VIDA geeft me enkele foutmeldingen over een kabelboom die ergens contact zou maken met de massa, maar dit zou eerder over de deuren/ramen gaan.

Alle hulp is zeer welkom ;-)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Re: Startprobleem V70 2008

· 
Posted: 12.07.2017 - 10:42  ·  #2
zou ik toch op zoek gaan naar die kabelboom.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 11:29  ·  #3
+1

Als je ergens sluiting hebt met de massa zoekt de stroom die gaat lopen volgens mij de weg van de minste weerstand, die niet via je startmotor zal zijn, die daardoor niet genoeg prik krijgt om in actie te schieten. Ook nog wel kans dat er ergens anders iets gefrituurd wordt denk ik?
Kabelboomproblemen zijn vaak in de knik van de achterklep, tenminste bij de N, ik weet niet of dat bij jou ook nog zo is.
vasgov70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 12:58  ·  #4
Bedankt voor de antwoorden, ik ben vandaag nog wat verder aan het zoeken/denken nadenken gegaan...
Dus er is inderdaad ergens een massa probleem. De startkabels werkten waarschijnlijk alleen omdat hij de extra massa van de andere wagen gebruikte.
Als ik de massa van mijn min pool direct met een startkabel op de behuizing van de startmotor zet start hij direct. Ik ga er dan ook van uit dat ik alle problemen met relais' of CEM kan elimineren? Ik vond wel een code CEM-B102487 Controle-eenheid starten - Bussignaal en berichtstoring - Ontbrekend bericht
Ik heb alle ramen opnieuw geïnitialiseerd waarbij de foutmeldingen ontremd de ramen "voorlopig?" ook weg zijn. Ik controleer alvast de kofferklep. Weet nog iemand punten om eerst te controleren?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 13:00  ·  #5
Is de massa van je eigen wagen niet brak?
Oftewel slecht contact tussen de min en je auto wat je kunt controleren door een bypass aan te leggen
vasgov70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 13:05  ·  #6
Dat was ook mijn eerste gedacht maar na controle lijkt dit allemaal in orde. Ik heb zelfs de contactpunten wat afgeschuurd en contactspray aangebracht.

Het vreemde is als ik de min pool aansluit aan een bout vlak bij de batterij, er geen verbetering is. Indien in de min pool direct op de startmotor aansluit of op het motorblok zelf start hij perfect. Vervelend!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 13:11  ·  #7
Dan lijkt me dus dat er geen goede massaverbinding (minpool) is tussen blok/starter en de carrosserie, dus dan zou ik het daar zoeken. Want de min-verbinding werkt immers niet als die via de carrosserie moet lopen.
vasgov70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 13:53  ·  #8
Iemand enig idee waar ik de massa kabel chassis > motorblok kan terugvinden?
vasgov70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.07.2017 - 15:22  ·  #9
ik vermoed toch ergens eens een kortsluiting, na wat zoeken verdenk ik de ptc hulpverwarming CEM B10EA14
vasgov70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.07.2017 - 12:19  ·  #10
Quote door Bolbo

Dan lijkt me dus dat er geen goede massaverbinding (minpool) is tussen blok/starter en de carrosserie, dus dan zou ik het daar zoeken. Want de min-verbinding werkt immers niet als die via de carrosserie moet lopen.

Bolbo, de eer is aan jou. Je had gelijk.

Mooi zo! Eindelijk de fout gevonden. Na een heleboel stekkers, zekeringen en massa aansluitpunten te hebben nagekeken heb ik een slechte massakabel weten lokaliseren van carrosserie > versnellingsbak. Deze is gelokaliseerd onder de luchtfilter.
Contactpunten waren wat zwart geblakerd door corrosie, met name aluminium! Alles wat afgeschuurd en werkt naar behoren. Met de nieuwe starter + batterij start hij direct in 1 tik.

De hulpverwarming heb ik momenteel afgekoppeld wegens kortsluiting en problemen. Die wordt later nog eens onder handen genomen en hebben we nu toch niet nodig.

Uiteindelijk niet slecht dat ik de wagen eens een volledige checkup heb gegeven. Bij aankoop vorig jaar werd er door de verkoper op mijn vraag een versnellingsbakrevisie uitgevoerd. Allemaal mooi maar ik merkte een plas olie op in de bodem beschermplaat. Flink hoor, hadden ze de aftapplug niet vastgezet. Die was al halfweg los!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2017 - 14:27  ·  #11
Hé, leuk! Mooi dat het opgelost is.
Heb je wel de olie in de versnellingsbak weer aangevuld dan? Automaat of handbak? Hoe dan ook, dat olieniveau komt nogal precies.
Ik ben niet thuis in automaten maar de olie van de handbak kun je het makkelijkst bijvullen via de vulopening (een cm of 20 rechts boven de vulplug, vanaf de bestuurderskant bekeken) met een slangetje wat je langs het luchtfilter naar beneden leidt. Bovenin het slangetje een trechtertje en aanvullen met de voorgeschreven Volvo versnellingsbakolie (bij de dealer halen, kost niet meer dan andere merken) totdat het uit de vulopening loopt (juiste niveau is dus tot de onderrand van de vulopening, als de auto netjes horizontaal staat). Plug moet op 35 Nm vast (zowel aftap- als vulplug), idealiter met een nieuw ringetje (heb ik overigens niet gedaan, zag er nog netjes uit).
Als je de oude olie aftapt om alles te vervangen (lijkt me niet per sé nodig als ze vorig jaar nieuwe & de juiste olie hebben gebruikt), ALTIJD eerst de vulplug losdraaien en dan pas de aftapplug. Dit voorkomt dat je je bak aftapt en er dan achterkomt dat je je vulplug niet los krijgt, en dan ben de sjaak.
vasgov70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.07.2017 - 19:55  ·  #12
De oude olie heb ik afgelaten en gezien de bodemplaat zal hier vermoedelijk nog maar 1L ingezeten hebben. Ik had nog een paar liter 75w80 GL4 mineraal olie staan. Ik heb ze aangevuld met deze olie. In principe zou dit vol synthetisch moeten zijn. Vermoedelijk zal ik deze nog veranderen.
Op de oude bouten waren immers zelfs geen ringetjes voorzien. Na vulling wel uiteraard.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2017 - 23:13  ·  #13

Selected quotes for multi-quoting:   0