Tnx. De pakking had ik ook al via VIDA gevonden. Neem aan dat de Volvo dealer dat met een dag ofzo binnen heeft (of gewoon op voorraad heeft liggen)? Iig een mooi klusje als ik straks terug ben van vakantie
Bij mijn dealer hebben ze hem gewoon liggen.
kost iets van 2.75.
haal gelijk bij de action een bus remmenreiniger voor het cleanen.
wd40 om daarna de as te smeren
o en bij de ah een nieuwe een tanden borstel.
de oude geruik je voor schoonmaken.
zal morgen even het filmpje opzoek op.youtube.
iets van S80 en etm
Dat spul heb ik standaard liggen (ja, zelfs oude tandenborstels om schoon te maken ). Filmpjes kwam ik idd ook al tegen op youtube. Wel handig, zo'n blok wat in heel veel auto's ligt en waarvan door veel doe-het-zelf figuren van alles is vastgelegd aan info
Bij een turbo zit het inderdaad lastig. Je moet alles op de tast doen, de inlaatbuis zit met een slangklem op het gasklephuis, en de aansluitkabel is vrij lang en zit met een stekker onder voor het blok. Eerst eens alles met spiegel bekijken voor je gaat losschroeven
Ik ben net weer naar m'n werk gereden, het probleem lijkt (tot nu toe) te zijn opgelost. Auto blijft netjes stationair lopen. Na m'n vakantie ga ik de boel schoonmaken.
Een ander vraagje, stel, hij doet het de aankomende dagen goed, en ik ga er mee naar Spanje (want he, als je kunt kiezen tussen een S80 of een Seat Leon, met 3 passagiers, is de keuze snel gemaakt toch ), en de auto besluit b.v. ergens halverwege weer te flippen, kan het dan heel veel kwaad om er zo lang mee door te rijden, afgezien dat het ff irritant is bij het stoplicht ofzo (dan moet ik 'm maar in de N zetten als ik sta te wachten).
Volgens mij niet, behalve dat het rete irritant is. Je lucht/benzinemengsel verandert, waardoor hij meer of minder toeren maakt, maar er zijn zoveel mensen die hier al tijden mee rondgereden hebben, motorschade levert het niet op. Heb weleens gelezen dat de auto ook soms plotseling versnelt, dus daar moet je misschien scherp op zijn.
Overigens. Als je wel besluit om de LMM een keer te vervangen. Dat kan vaak geen kwaad. Bij mij heeft het veel onduidelijke problemen opgelost. Hardere brom tijdens het rijden, wegvallen toerental bij stationair (S80 automaat).
Als je op Denso de catalogus download dan kun je daar de originele denso nummers vinden. (als jou wagen tenminste DENSO heeft en geen bosch) Met dat nummer kun je gerichter zoeken en ben je voor rond de € 80 euro klaar voor een LMM. Wellciht is het nameten van de temaratuursensor waar Turbodesk het over had ook nog verstandig. Ook die bepaald mengsel.
Als ik het onderdeelnummer uit VIDA op ebay gooi, kom ik vooral uit op Bosch LMM, die kosten rond de 170 euro.
Maar idd, alles een keer nameten kan sowieso geen kwaad, ik kwam de waardes ook al in VIDA tegen.
Quote door grrroovedude
Quote door [-Tom-]
Een ander vraagje, stel, hij doet het de aankomende dagen goed, en ik ga er mee naar Spanje (want he, als je kunt kiezen tussen een S80 of een Seat Leon, met 3 passagiers, is de keuze snel gemaakt toch ), en de auto besluit b.v. ergens halverwege weer te flippen, kan het dan heel veel kwaad om er zo lang mee door te rijden, afgezien dat het ff irritant is bij het stoplicht ofzo (dan moet ik 'm maar in de N zetten als ik sta te wachten).
Volgens mij niet, behalve dat het rete irritant is. Je lucht/benzinemengsel verandert, waardoor hij meer of minder toeren maakt, maar er zijn zoveel mensen die hier al tijden mee rondgereden hebben, motorschade levert het niet op. Heb weleens gelezen dat de auto ook soms plotseling versnelt, dus daar moet je misschien scherp op zijn.
En als die tijdelijke reset werkt zou ik even een sleuteltje 10 (11?) meenemen om onderweg de accu nog een keer los te halen als het zo uitkomt.
Had al gemerkt dat het verstandig is om de automaat in de N te zetten toen het toerental zo schommelde, voor het stoplicht Gereedschapskoffertje gaat sowieso mee (ja, het is sleuteltje 10 )
Er zit overigens nogal wat verschil in prijs tussen een volledige lmm met aanzuigbuis of alleen de insert. Losse inserts zijn veel goedkoper. De aanzuigbuis is een dom stuk plastic dat nooit kapot gaat. De insert zit vast met twee kruiskopjes. Maar wel van een type dat niet helemaal standaard is. Het is dus even zoeken naar eeen schikte bit of schroevendraaier.
Update (vanuit Spanje ):
De auto liep sinds de reset zo goed en zonder problemen, dat ik t er gewoon op gewaagd heb. We zijn dus met mijn S80 naar Spanje gegaan. Auto gaf geen krimp en liep perfect!
Ohja, hij liep ook nog behoorlijk zuinig vond ik zelf. T/m Parijs 1:13, daarna toen het heuvelachtig werd (inclusief binnendoor door de Pyreneeën) 1:12! Met 4 volwassenen kerels, bagage én 210 pk