Stationair toerental schommelt

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Stationair toerental schommelt

· 
Posted: 21.07.2014 - 08:52  ·  #1
Mss ben ik al wat te voorbarig, en is er niks aan de hand... Maar vanochtend deed mijn S80 ineens wazig. Starten ging goed, stationair 1500 toeren en na een paar seconden netjes 700/800 rpm. In de D gezet (automaat dus) en gaan rijden, niks aan de hand tot zover. Totdat ik ineens bij het stoplicht kwam 500 meter verder. Het leek alsof de motor uit ging vallen, maar dat de stationair regeling ineens een dot gas bij gaf, en dat de hele tijd (dus 500 toeren, vroem, 1200 toeren, 500, 1200 etc). Erg irritant, helemaal omdat de automaat wss ook niet weet wat die met dat gedrag aan moet (die wilt natuurlijk vooruit als het blok ineens toeren maakt).
De motor zelf loopt (als ik eenmaal reed) gewoon perfect, schakelen gaat ook gewoon normaal, niks aan de hand verder.
Na een km of 15 gereden te hebben (snelweg/provinciale weg, dus zonder stilstaan verder) kwam ik bij een stoplicht, en toen was alles weer normaal :-/ Motor liep dus normaal stationair. Ik heb dit tot nu toe ook nog niet meegemaakt.

Moet ik me zorgen maken? En waar moet ik eventueel zoeken om het probleem op te lossen. Gaat trouwens om een 2.5T automaat
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Stationair toerental schommelt

· 
Posted: 21.07.2014 - 09:55  ·  #2
Klinkt als de symptomen van een defect of vuil gasklephuis (ETM). Als ie vuil is, het schoonmaken is relatief simpel. Als 'ie stuk is kan Dennis m reviseren en is t probleem voor altijd opgelost, heb ik me laten vertellen.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 15:20  ·  #3
Onze doet het niet zo erg. Maar heb hem bij Varioclean uitgelezen en toen kwam er een MAF error uit rollen. Die binnenkort dus maar eens vervangen. Hij dipt bij ons een 100-125 toeren in bij stationair soms. Alsof je het stuur draait en de stuurbekrachtiging veel vermogen trekt. Zoiets :-|
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 16:40  ·  #4
Ik ga zo weer richting huis aan van m'n werk, ben benieuwd wat de auto nu doet. Ik had ff gekeken voor het schoonmaken van het gasklephuis op youtube, maar wat een werk is dat, pfff.... <_<
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 17:00  ·  #5
Succes. Ja, da's t nadeel van een turbo :-(. De mijne zit zo voor 't grijpen :-)
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 17:06  ·  #6
Ik denk aan aan MAF, had hetzelfde bij mijn Porsche. Pon vroeg een fortuin en in Duitland was de originele Bosch erg goedkoop.

Ding geplaatst in een paar minuten en de motor liep als nieuw, super goed.
Had mij een jaar lopen ergeren aan het slechte lopen, rare schakel momenten van de automaat etc.
Alles was weer in orde.

Zo'n defecte/ niet goed functionerende MAF kan behoorlijk wat verstoren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 18:00  ·  #7
Zojuist weer thuis gekomen. Starten van de auto ging normaal, hij bleef ook (in eerste instantie) normaal stationair lopen, maar het motorlampje brandde wel in het dashboard. Hij liep iets rommeliger als normaal. Toen ik hem in de D zette, begon hij raar stationair te lopen. Auto uitgezet, en kijken of ik al een foutcode kon lezen via de RTI navigatie (back-enter-back), geen foutcode zichtbaar...
Uiteindelijk maar naar huis gereden, en de eerste km liep hij raar stationair bij afremmen. Gewoon normaal op snelheid was er niks aan de hand. Bij het afremmen viel de motor wel verder terug stationair dan normaal, en liep ietsjes rommeliger (niet veel, maar naar mijn gevoel wel merkbaar).
Uiteindelijk thuis aangekomen, en de boel weer uitgezet, en weer aan om nu te kijken of ik een foutmelding had (wederom niks, ook niet op de boardcomputer zelf), maar, de auto liep nu wel beroerd stationair zoals vanochtend, ik heb dit nu ook gefilmd. Overigens geef ik bij 15 & 18 seconden zelf een dot gas.

Wat denken jullie? Vervuild gasklephuis?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 19:35  ·  #8
Heb je ook een link van het filmpje ?
Deze is via een Apple niet te zien.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 19:39  ·  #9
https://www.youtube.com/watch?v=qW9_tT5UDLk

Het komt ook net allemaal drie letter uit, ik wil er vrijdag eigenlijk mee naar Spanje <_< (en anders moeten we met een Seat Leon...)
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 20:07  ·  #10
Door de muziek lijkt het net of het afscheid filmpje is voor een stervende Volvo.

gasklep huis idd.
bij mijn dealer was ik 400 of 450 kwijt met plaatsen en software.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 20:16  ·  #11
Haha, nou dat sterven valt wel mee hoop ik :P

Ik ga 'm eerst proberen schoon te maken, aangezien dit een 2004 model is verwacht ik niet dat hier nog een 'defect' gasklephuis op zit. Ben alleen bang dat ik niet met de Volvo op pad kan, dit ga ik niet redden in een avondje bij mij op de stoep >_<
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 20:59  ·  #12
Schoon maken is 30 minuten werk.
En dan niet vergeten ze de pakking te vervangen.

ooo edit.

je hebt een turbo.
Duurt ietsje langer
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 21:02  ·  #13
Ik dacht net ineens, laat ik voor de gein de accu er eens 10 minuten afhalen voor een reset. Zo gezegd, zo gedaan. En warempel, geen beroerd stationair lopen meer, zelfs niet als ik ging rijden.
Morgen moet ik er weer langer mee rijden, dus ik wacht ff af wat 'ie dan doen.

Een ander vraagje, stel, hij doet het de aankomende dagen goed, en ik ga er mee naar Spanje (want he, als je kunt kiezen tussen een S80 of een Seat Leon, met 3 passagiers, is de keuze snel gemaakt toch :happy:), en de auto besluit b.v. ergens halverwege weer te flippen, kan het dan heel veel kwaad om er zo lang mee door te rijden, afgezien dat het ff irritant is bij het stoplicht ofzo (dan moet ik 'm maar in de N zetten als ik sta te wachten).

Edit:
Volgens mij zit er een verschil tussen de non-turbo blokken en turbo blokken. Bij mij zit de ETM direct op het spruitstuk onderaan, bij een non-turbo volgens mij niet. Van wat ik zo op internet zag moet de intercooler pijp naar de ETM er af, mogelijk het luchtfilterhuis, en sowieso de elektrische fan om er goed bij te kunnen. Plus je werkt 'op de kop', je ziet de bouten namelijk niet waarmee het ding vast zit.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 21:21  ·  #14
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 21.07.2014 - 21:26  ·  #15
Quote door Plein69

Door de muziek lijkt het net of het afscheid filmpje is voor een stervende Volvo.

Haha inderdaad. Wel erg mooi liedje ;)

Jouw geval is inderdaad wel wat extremer dan wat onze maf doet haha. Sodeju.

Selected quotes for multi-quoting:   0