Zoals pec-man schreef in 2015 (https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11497)
"Heb regelmatig een stotterend en haperende reactie gekregen terwijl ik optrok."
Dit is exact wat ook bij ons regelmatig aan de hand is, waarna het ETS lampje gaat branden en vervolgens ook de cruise control het niet meer doet. De motor gaat niet in noodloop en blijft normaal benzine verbruiken (1 op 11 snelweg en 1 op 9 stad). Als het ETS lampje brand, dan doet ook de cruise control het niet meer. Als de cruise control het doet, dan brand het ETS lampje niet.
- In eerste instantie ging het ETS lampje alleen branden bij hard optrekken en voornamelijk bij warme motor.
- Daarna ging het branden zodra de koppeling werd ingetrapt.
- Inmiddels gaat het bijna direct na het starten branden.
We hebben al verschillende oplossingen geprobeerd:
februari: gasklep vervangen door 2e hands met gele sticker en zelfde type nummer. Dit heeft slechts tijdelijk geholpen, waarna exact dezelfde storing terug komt. (wel verzuimd pakking te vervangen)
maart: koppelingsensor vervangen door nieuwe en cruise control / knipperlicht schakelaar vervangen door 2e hands. Dit heeft ook slechts tijdelijk geholpen, waarna exact dezelfde storing terug komt.
april: met Vida uitgelezen bij Volvo Woudenberg. Hier bleek dat de (nieuwe) koppelingsensor vreemde waarden aangeeft en de active state van de koppeling niet correct doorkomt.
Ook bleek dat onze ECU de gasklep niet kan testen of herkalibreren (V70 XC AWD 2.4T 1999 model 2000 is een duidelijk tussenmodel...).
Ook hier de wiring diagrammen kunnen bekijken. Hier valt me op dat de koppeling sensor en het gaspedaal (en nog een onbekende 3e sensor (ID 7/105)) de aardedraad delen en zo met elkaar verbonden zijn.
En ook dat zowel de cruisecontrol als de gasklep sturing gebruik maken van beide sensors.
mei: op weg naar Zuid-Frankrijk ging het gas ook bij constant toerental haperen (af en toe een minimale stotter en terugval). Ik heb toen op een P de stekkers van de koppelingsensor en het gaspedaal los gehaald en opnieuw vast gedrukt. Hierna is deze minimale stotter niet meer terug gekomen. Het ETS lampje echter wel...
Nu is dus de vraag:
- hoe kan ik uitsluiten dat de 2e hands gasklep goed is (bij zowel de oude als de nieuwe gasklep dezelfde ETS storing, zonder typische andere gasklep problemen)
- wat is de sensor 7/105 uit het wiring diagram (die zou bij de rechter koplamp moeten zitten, maar ik kan deze niet vinden)
- waar zit de gezamenlijke aarde verbinding (23/221 op het wiring diagram) van de koppeling sensor(7/123), gaspedaal(7/124) en 7/105?
- kan het gaspedaal zelf ook slijten en zou het zinnig zijn dit te vervangen?
- hoe kan ik controleren of de software versies van de gasklep en ECU compatibel zijn?
En zijn deze vermoedens / diagnose correct:
- de ECU lijkt over de piep te gaan door afwijkende waarden, maar blijft verder de gasklep aansturen
- een slechte aarding kan afwijkende waarden verklaren
- of een van de sensoren/actuatoren (7/123, 7/124, 7/105) gooit roet in het eten
"Heb regelmatig een stotterend en haperende reactie gekregen terwijl ik optrok."
Dit is exact wat ook bij ons regelmatig aan de hand is, waarna het ETS lampje gaat branden en vervolgens ook de cruise control het niet meer doet. De motor gaat niet in noodloop en blijft normaal benzine verbruiken (1 op 11 snelweg en 1 op 9 stad). Als het ETS lampje brand, dan doet ook de cruise control het niet meer. Als de cruise control het doet, dan brand het ETS lampje niet.
- In eerste instantie ging het ETS lampje alleen branden bij hard optrekken en voornamelijk bij warme motor.
- Daarna ging het branden zodra de koppeling werd ingetrapt.
- Inmiddels gaat het bijna direct na het starten branden.
We hebben al verschillende oplossingen geprobeerd:
februari: gasklep vervangen door 2e hands met gele sticker en zelfde type nummer. Dit heeft slechts tijdelijk geholpen, waarna exact dezelfde storing terug komt. (wel verzuimd pakking te vervangen)
maart: koppelingsensor vervangen door nieuwe en cruise control / knipperlicht schakelaar vervangen door 2e hands. Dit heeft ook slechts tijdelijk geholpen, waarna exact dezelfde storing terug komt.
april: met Vida uitgelezen bij Volvo Woudenberg. Hier bleek dat de (nieuwe) koppelingsensor vreemde waarden aangeeft en de active state van de koppeling niet correct doorkomt.
Ook bleek dat onze ECU de gasklep niet kan testen of herkalibreren (V70 XC AWD 2.4T 1999 model 2000 is een duidelijk tussenmodel...).
Ook hier de wiring diagrammen kunnen bekijken. Hier valt me op dat de koppeling sensor en het gaspedaal (en nog een onbekende 3e sensor (ID 7/105)) de aardedraad delen en zo met elkaar verbonden zijn.
En ook dat zowel de cruisecontrol als de gasklep sturing gebruik maken van beide sensors.
mei: op weg naar Zuid-Frankrijk ging het gas ook bij constant toerental haperen (af en toe een minimale stotter en terugval). Ik heb toen op een P de stekkers van de koppelingsensor en het gaspedaal los gehaald en opnieuw vast gedrukt. Hierna is deze minimale stotter niet meer terug gekomen. Het ETS lampje echter wel...
Nu is dus de vraag:
- hoe kan ik uitsluiten dat de 2e hands gasklep goed is (bij zowel de oude als de nieuwe gasklep dezelfde ETS storing, zonder typische andere gasklep problemen)
- wat is de sensor 7/105 uit het wiring diagram (die zou bij de rechter koplamp moeten zitten, maar ik kan deze niet vinden)
- waar zit de gezamenlijke aarde verbinding (23/221 op het wiring diagram) van de koppeling sensor(7/123), gaspedaal(7/124) en 7/105?
- kan het gaspedaal zelf ook slijten en zou het zinnig zijn dit te vervangen?
- hoe kan ik controleren of de software versies van de gasklep en ECU compatibel zijn?
En zijn deze vermoedens / diagnose correct:
- de ECU lijkt over de piep te gaan door afwijkende waarden, maar blijft verder de gasklep aansturen
- een slechte aarding kan afwijkende waarden verklaren
- of een van de sensoren/actuatoren (7/123, 7/124, 7/105) gooit roet in het eten