Sterkte benzinegeur in de auto bij gebruik van de standkachel.

Notaname
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Sterkte benzinegeur in de auto bij gebruik van de standkachel.

· 
Posted: 04.03.2021 - 22:42  ·  #1
Hallo mensen,

Deze winter heb ik bij gebruik van de standkachel een sterke benzinegeur in de auto als ik instap.
Dit ruikt echt naar benzine en niet naar verbrandingsgas. Zonder gebruik van de standkachel heeft hij het ook bij koud weer maar ik heb begrepen dat de kachel helpt bij het snel op bedrijfstemperatuur brengen van de motor. Vooral als ik dan na enkele kilometers stil sta bij een stoplicht is de geur behoorlijk aanwezig.

Ik ben tweemaal naar de garage geweest en die hebben onderzocht of zich er ergens lekkage voordoet maar hebben niets gevonden. Eigenlijk vonden ze het een normaal verschijnsel.

Ter geruststelling, kunnen jullie dit bevestigen? Of hebben jullie ideeën waar ik de garage naar kan laten zoeken als dit verschijnsel niet normaal is?

Hartelijk dank. Groet, Eric
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Sterkte benzinegeur in de auto bij gebruik van de standkachel.

· 
Posted: 04.03.2021 - 22:52  ·  #2
In mijn vorige Volvo, een V70 2.5T van 2003, had ik ook een standkachel maar nooit iets van benzinegeur in de auto gehad. Dit is naar mijn mening niet normaal al beweert je garage van wel.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2021 - 07:25  ·  #3
Eens. Ik ben inmiddels aan mijn vijfde auto met standkachel toe en heb nog nooit een benzinegeur geroken. Is niet normaal en zou er zeker naar (laten) kijken! Mijn dochter had het recentelijk ook met haar auto (geen Volvo). Bleek uiteindelijk dat een steenmarter een rubberen brandstofleiding lekker te hebben gevonden...
ECS
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Standkachel

· 
Posted: 05.03.2021 - 07:25  ·  #4
Neem maar eens contact op met de standkacheldeskundige op dit Forum.
Hier bekend onder de Forum naam 1-wiel.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2021 - 09:44  ·  #5
Is al gezegd, zeker NIET normaal, en om er nog een schepje bovenop te doen: gevaarlijk. Benzinedamp is brandbaar en explosief, dus als je dat in de auto ruikt heb je ergens een lek. Ik heb ooit eens zoiets gehad met een katalysator die op een lasnaad een scheur had, verbrandingsgassen liet ontsnappen die (alleen als ik stilstond, bijv. bij het stoplicht) de auto werden ingezogen dmv de ventilatie en waar ik vrijwel onmiddelijk koppijn van kreeg.
Als het alleen bij gebruik van de standkachel is, lijkt me dat je het in die leidingen of in de standkachel zelf moet zoeken. Kan ook zijn dat binnenin de standkachel de benzine niet goed vernevelt en die daardoor een walm produceert.
Notaname
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.03.2021 - 14:57  ·  #6
Dank voor jullie reacties.

Ik heb 1-wiel via PM gesproken en ook hij vind het niet normaal.
Nu een garage zoeken met verstand van zaken. Van de officiële dealer in deze omgeving maak ik liever geen gebruik.

Overigens, mijn vrouw zegt (het is haar auto) dat hij het al heeft sinds we hem kochten. Zelf heb ik het nooit gemerkt en twijfel of ze het niet verward met de geur van verbrandingsgassen. 🤷‍♂️

Met vriendelijke groet, Eric
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 09.03.2021 - 18:01  ·  #7
Quote door Notaname

Ik heb 1-wiel via PM gesproken en ook hij vind het niet normaal.

Of je gaat naar 1-wiel.🤔
Denk dat er weinig mensen zijn met zijn ervaring.

Selected quotes for multi-quoting:   0