Stoel goed instellen, kan geen goed zit vinden v70 NN 2012

post767
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Stoel goed instellen, kan geen goed zit vinden v70 NN 2012

· 
Posted: 30.09.2020 - 13:30  ·  #1
Daar waar ik in mijn V70 N direct een goed zit kon vinden recht of of laaide back.

Lukt me dit in mijn nieuw V70NN na 1000km nog steeds niet. Het is een Limeted edition met de meest standaard stoel.

Heeft iemand een tip? Ik ben 187 cm lang en vrij fors van postuur 105kg

Thnx alvast
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Stoel goed instellen, kan geen goed zit vinden v70 NN 2012

· 
Posted: 30.09.2020 - 13:44  ·  #2
Tja, het zijn ook wel echt andere stoelen. Ik vind de NN stoelen prima zitten (ik heb half leer half stof) maar ze halen het niet bij de Sovereign Hide stoelen die ik in de V70n had. Ik kan me voorstellen dat als je wat forser bent dat je bij de NN stoel al gauw op de rand zit, en dat zit niet echt lekker.
Waar heb je last van? Van de benen (zitting) of rug?

Ik heb van mijn NN stoel de zitting iets achterover gekanteld (hendeltje aan de voorkant) zodat ik goede steun heb onder mijn gehele bovenbenen. Voor de rest de lendesteun flink uitgedraaid voor voldoende steun in de rug (wieltje bij middenconsole) maar dat is voor iedereen anders. Ik zou eerst de boel terug zetten naar standaard en dan stap voor stap de aanpassingen doen.
Eerst de afstand tot de pedalen goed. Dan het stuur zover naar buiten dat je dat goed kan draaien zonder je schouders van de stoel te halen. Dan pas de stoel aanpassen.
Kijk ook even een YouTube video voor de juiste instellingen, dat helpt een hoop.
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.09.2020 - 14:34  ·  #3
Vooral last van onderrug, als ik geen lende steun indraai zit het aanvankelijk beter, maar dan voel ik de naad in m’n zij prikken. Heb ook al wat filmpjes bekeken en zou goed moeten zitten? Alleen lukt het niet echt lekker zit te vinden! Verder hele fijne auto

Is het beter de stoel laag te zetten ?
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.09.2020 - 17:33  ·  #4
Quote door post767

Vooral last van onderrug, als ik geen lende steun indraai zit het aanvankelijk beter, maar dan voel ik de naad in m’n zij prikken. Heb ook al wat filmpjes bekeken en zou goed moeten zitten? Alleen lukt het niet echt lekker zit te vinden! Verder hele fijne auto

Is het beter de stoel laag te zetten ?

Ben nog iets zwaarder en zelfde lengte ( heb wil leren interieur ), Ik heb de stoel op zijn laagste stand staan en redelijk achter over , wat natuurlijk betekent dat je stoel verder naar achter staat. En dat ook het stuur dan wat verder naar achter gaat ( zit zelf best ver van het stuur ). Dat doet het voor mij heel goed.

Ik ben blij dat ik nu vrij makkelijk een goed positie kan vinden, Ik heb een Subaru Outback gehad en daar kreeg ik na 1.5 uur steken in mijn rug.
bartv70
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 30.09.2020 - 22:01  ·  #5
Zo persoonlijk dit!
Heb er zelf een hekel als de stoel laag staat. Valt me ook altijd op in showrooms enzo dat ze in de petjes stand staan.
Zelf heb ik hem dus hoog staan om redelijk recht te zitten. Wel naar achteren gekanteld.
Heb zelf rugklachten en kan in deze stoelen prima zitten. Ben 185 en 95kg.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.10.2020 - 02:17  ·  #6
Ik heb nog nooit een auto meegemaakt waar ik in pas... En dan ken ik nog genoeg mensen die langer zijn dan ik.
Aangezien je benen 1,3 x zo lang zijn als je armen, zou het stuur tenminste 0,3 keer de afstand moeten kunnen bewegen die de stoel kan bewegen.
Echter sturen kun je maar 3 of 4 cm naar je toe halen. Dus een compromis zoeken waar je je knieen optrekt en je rugleuning geheel rechtop zet, zodat je op zijn minst met 1 hand nog bij het stuur kan komen.
En dan de rugsteun die ter hoogte van mijn schouderbladen al naar naar voren komt waardoor je altijd zo krom als Ozzie Osbourn moet zitten.... (scheelt overigens wel weer 2 cm afstand tot het stuur, dat dan wel weer)
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 01.10.2020 - 06:59  ·  #7
Bij rijopleidingen van de overheid heb ik geleerd.
Rugleuning recht.
Je polsen moeten op de bovenkant van het stuur kunnen liggen.
Zo is de hoek tussen schouders en kwart voor drie positie goed.

Benen is even aanvoelen welke afstand je prettig vind in combinatie met bovenstaande.
Zo geleerd en rijd zo al jaren zowel privé als op het werk.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.10.2020 - 09:24  ·  #8
Quote door Plein69

Bij rijopleidingen van de overheid heb ik geleerd.
Rugleuning recht.
Je polsen moeten op de bovenkant van het stuur kunnen liggen.
Zo is de hoek tussen schouders en kwart voor drie positie goed.

Benen is even aanvoelen welke afstand je prettig vind in combinatie met bovenstaande.
Zo geleerd en rijd zo al jaren zowel privé als op het werk.

Zo zit ik ook. Rugleuning vrijwel recht, stuur op de laagste stand en helemaal naar mij toe, zitting iets achterover gekanteld en de stoel zover mogelijk naar achteren, maar nog wel dat ik m'n polsen op het stuur kan rusten. Ik kan zo behoorlijk gestrekt zitten met mijn benen. De stoel zelf heb ik ook helemaal naar beneden.
Eigenlijk zou ik het stuur nog iets verder naar mij toe willen hebben. Helaas is de stuurverstelling in de diepte niet heel groot bij m'n S80.
Lekkerste waar ik in het gezeten (qua zitpositie) was een Golf 7 die ik voor mijn werk reed, daar kon ik het stuur bijna helemaal naar mij toe trekken, dan zat je echt bijna als een DTM coureur in de auto haha
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.10.2020 - 12:38  ·  #9
bedankt voor de info, ik ga het uit proberen. In mijn ouder V70 N nog nooit een issue geweest, hoe de stoel ook stond, ik zat altijd wel goed!
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 03.10.2020 - 10:03  ·  #10
Is de stoel elektrisch bedienbaar of handmatig?
post767
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.10.2020 - 12:24  ·  #11
Hand bediend, leren stoel van Limited edition

Selected quotes for multi-quoting:   0