storing door defect koppeling aanhanger in centrale computer

storing central electronic module; alleen rechterknipperlichten voor en achter

marleenp
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

storing door defect koppeling aanhanger in centrale computer

· 
Posted: 19.10.2018 - 13:30  ·  #1
Dag! door kortsluiting door aanhanger is er een defect in centrale computer. Heel vreemd ; alleen knipperlichten rechts doen het niet meer.
Nu moet er een module zijn die mogelijk te vervangen is, alleen kan ik niet vinden waar die zit. Bij voorstijl achter de zekeringen box gekeken maar zie daar niks. Of ik weet niet goed waar ik naar moet kijken.
Wie weet hier iets van???
Ik hoor heel graag!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: storing door defect koppeling aanhanger in centrale computer

· 
Posted: 19.10.2018 - 15:02  ·  #2
Stomme vraag wellicht, maar zijn de lampjes nog goed? Laatst was er ook iemand bij wie beide voorlampjes waren doorgebrand door iets van sluiting dacht ik. Dus zeker eerst even uitsluiten dat niet gewoon de gloeidraadjes zijn doorgefikt.
marleenp
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 15:15  ·  #3
Quote door Bolbo

Stomme vraag wellicht, maar zijn de lampjes nog goed? Laatst was er ook iemand bij wie beide voorlampjes waren doorgebrand door iets van sluiting dacht ik. Dus zeker eerst even uitsluiten dat niet gewoon de gloeidraadjes zijn doorgefikt.

Tja... :-) lampjes helemaal goed. Alle zekeringen ook doorgemeten. Ook goed.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 15:28  ·  #4
Hoi Marleen, de module die je bedoelt is denk ik de CEM of een onderdeel daarvan. De CEM is de centrale computer. Deze zit inderdaad achter de zekeringen, vrij hoog, dus in feite achter je lichtschakelaar. Kijk hier eens voor een instructie filmpje hoe te verwijderen: https://youtu.be/lRdXsCdvhVg

Let wel even op, een CEM verwijderen doe je niet zomaar even. Er moet veel losgehaald worden en het verwijderen en plaatsen van de stekkers op de CEM komt wel precies.
Mocht de CEM vervangen moeten worden, neem dan eens contact op met ETS (ets1.nl in Nieuwendijk). Hij kan de software van je oude CEM kopiƫren naar een nieuwe/andere CEM. Zo kun je dus bijv een CEM van een demontageauto hiervoor gebruiken.
marleenp
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 17:33  ·  #5
Quote door Doeke Dobma

Hoi Marleen, de module die je bedoelt is denk ik de CEM of een onderdeel daarvan. De CEM is de centrale computer. Deze zit inderdaad achter de zekeringen, vrij hoog, dus in feite achter je lichtschakelaar. Kijk hier eens voor een instructie filmpje hoe te verwijderen: https://youtu.be/lRdXsCdvhVg

Let wel even op, een CEM verwijderen doe je niet zomaar even. Er moet veel losgehaald worden en het verwijderen en plaatsen van de stekkers op de CEM komt wel precies.
Mocht de CEM vervangen moeten worden, neem dan eens contact op met ETS (ets1.nl in Nieuwendijk). Hij kan de software van je oude CEM kopiƫren naar een nieuwe/andere CEM. Zo kun je dus bijv een CEM van een demontageauto hiervoor gebruiken.

Super bedankt!!! Hier kunnen we wel mee verder. Ook bedankt voor t bedrijf ETS1 Nieuwendijk.
Ik denk wel dat we daar uiteindelijk terecht komen.
Vriendelijke groet Marleen
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 18:20  ·  #6
Ets is een fijn bedrijf en er is veel kennis aanwezig.
Scheelt je een mooie berg zoekwerk.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 20.10.2018 - 00:47  ·  #7
Maar wie zegt dat er daadwerkelijk iets stuk is? Het kan ook zijn dat systemen uit veiligheid uitgeschakeld worden na een storing.
Zoek eerst eens op deze lijst naar iemand bij jullie in de buurt met Vida (diagnose programma van Volvo) en een Dice (stekker om een laptop aan te sluiten aan je Volvo) en kijk eens wat de boordcomputer er zelf van vindt.

Is er iets defect dan kun je altijd nog naar ETS

Selected quotes for multi-quoting:   0