dag Forum,
ik heb een aantal items gelezen over storingen met de interieurventilator. Veel aandacht gaat uit naar de voorschakelweerstand. Ik hoop dat dat bij mij ook zo is maar ik vrees van niet. Ik hoop dat iemand nog een goed inzicht heeft.
De storing:
- de aansturing van de ventilator werkt niet. de ventilator reageert niet op de draaiknop. ook niet op de defrost knop.
- de fan staat op een bepaalde stand en is daar niet uit te halen. Ook niet bij uitschakelen van contact of op slot zetten van de auto. Daardoor ook al een keer met lege accu gestaan.
onderzoek:
- ventilatormotor uitgebouwd
- ventilatormotor direct met 12v spanning getest: draait als en dolle. Prima dus.
- als ik de auto reset (accu los > 10 min > stand II > accu er weer op) is het zomaar anders maar niet verdwenen.
- de aansluiting op de ventilatormotor door gemeten om te en of de verschillende snelheidsstanden wel worden doorgegeven. Stekkerbezetting: dikke zwarte en dikke rode kabel en 2 dunne (schakel?) draadjes: blauw en geel
> rood geeft 12,1v (motor uit) of 14,2v met draaiende motor
> geel geeft 0,05v ongeacht welke stand de ventilator draaiknop staat
> blauw geeft 0,05v ongeacht welke stand de ventilator draaiknop staat
¿ ik weet niet hoe ik de losse voorschakelweerstand door zou moeten meten. Kan dat? heeft dat zin?
¿ ik had gehoopt dat ik op die blauwe en/of gele draad verschillende waarden zou meten voor de 7 verschillende standen van de draaiknop. hoort dat?
mijn vrees is dus dat het euvel in de climat control unit zit (heet dat ECC?) en dat die geen bruikbaar signaal geeft aan de ventilator.
alle reacties zijn welkom. zie ik nog iets over het hoofd? (en ja, uit laten lezen zit er even niet in op dit moment).
groet
JJ
ik heb een aantal items gelezen over storingen met de interieurventilator. Veel aandacht gaat uit naar de voorschakelweerstand. Ik hoop dat dat bij mij ook zo is maar ik vrees van niet. Ik hoop dat iemand nog een goed inzicht heeft.
De storing:
- de aansturing van de ventilator werkt niet. de ventilator reageert niet op de draaiknop. ook niet op de defrost knop.
- de fan staat op een bepaalde stand en is daar niet uit te halen. Ook niet bij uitschakelen van contact of op slot zetten van de auto. Daardoor ook al een keer met lege accu gestaan.
onderzoek:
- ventilatormotor uitgebouwd
- ventilatormotor direct met 12v spanning getest: draait als en dolle. Prima dus.
- als ik de auto reset (accu los > 10 min > stand II > accu er weer op) is het zomaar anders maar niet verdwenen.
- de aansluiting op de ventilatormotor door gemeten om te en of de verschillende snelheidsstanden wel worden doorgegeven. Stekkerbezetting: dikke zwarte en dikke rode kabel en 2 dunne (schakel?) draadjes: blauw en geel
> rood geeft 12,1v (motor uit) of 14,2v met draaiende motor
> geel geeft 0,05v ongeacht welke stand de ventilator draaiknop staat
> blauw geeft 0,05v ongeacht welke stand de ventilator draaiknop staat
¿ ik weet niet hoe ik de losse voorschakelweerstand door zou moeten meten. Kan dat? heeft dat zin?
¿ ik had gehoopt dat ik op die blauwe en/of gele draad verschillende waarden zou meten voor de 7 verschillende standen van de draaiknop. hoort dat?
mijn vrees is dus dat het euvel in de climat control unit zit (heet dat ECC?) en dat die geen bruikbaar signaal geeft aan de ventilator.
alle reacties zijn welkom. zie ik nog iets over het hoofd? (en ja, uit laten lezen zit er even niet in op dit moment).
groet
JJ