Storing LMM P1103

V70 2.4 140pk mj 2001

 
 
 
 
 
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Storing LMM P1103

 · 
Posted: 19.02.2013 - 13:18  ·  #1
Heren, graag jullie hulp en advies,

Ik heb een lmm gerelateerde storing in mijn v70, uitlezen met dashcommand icm ipad levert een P1103 storing op.

"P1103 MAF Sensor In Range But Higher Than Expected"

Ik heb m al schoongemaakt met CRC lmm cleaner, maar geloof dat het niet echt heeft geholpen. (alleen sprayen niet borstelen oid)

Na resetten blijft de storing weg, maar mij is nu opgevallen dat als ik gereden heb en kort daarna de auto weer start (binnen 5 min) de storing weer terug komt. Als de auto langer heeft stilgestaan dan komt de fout niet terug.

Ook heb ik hier gelezen over de alternatieve lmm's die ook in de volvo's passen. oa de Denso DMA-0113, maar als ik hier het bijbehorende nummer van opzoek komt dit niet echt overeen met de nummers op mijn huidig lmm.

Huidige nummers: Volvo 9202199 - 197408-0030 Denso "made in japan"
DMA 0113: 197400-6020 (Zie bijlage..)

Wat is wijsheid en welke passen er wel en niet? of zou het ook een gasklephuis gerelateerde fout kunnen zijn? (ik heb nog wel die fijne oude... :devil:)

Ik ga in ieder geval niet naar de stealer, want die rekent maar liefst 454,- euro voor een lmm. :devil: :devil: :devil:

En omdat meestal de lmm de boosdoener niet is wou ik eerst voor een goedkoper alternatief gaan, wel een originele nieuwe Denso of een goeie gebruikte van een jonge mazda oid. Zeker geen goedkope china ebay zooi...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 20.02.2013 - 09:31  ·  #2
nobody?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 20.02.2013 - 10:37  ·  #3
Ze zijn allemaal hetzelfde.

De Denso DMA-0113 is gewoon dezelfde als de Volvo. Ik heb een mazda MAF sensor in de Volvo zitten. Werkt ook gewoon prima.

Je huidige LMM is 13 jaar oud. Dat ie misschien is "ge-update" naar een nieuwer nummer zou best kunnen.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 20.02.2013 - 11:58  ·  #4
Ik zou je auto voor de zekerheid nogmaals maar dan met originele Volvo tools (Dice en Vida) laten uitlezen.

Je weet nu namelijk niet zeker of de "universele" storingscode die je nu uitgelezen hebt wel klopt omdat Volvo wel eens afwijkende coderingen gebruikt en deze niet altijd met andere obd-scanners uit te lezen zijn.

Zou namelijk een beetje jammer van de tijd en de centen zijn als je de verkeerde onderdelen gaat vervangen. :sick:
remco s
 
Avatar
 
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 20.02.2013 - 12:37  ·  #5
Kun jij met je tester, uitlezer parameters aflezen? Oftewel kan jij de waarde van je maf sensor aflezen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 20.02.2013 - 12:53  ·  #6
Ja met VIDA is dat allemaal op parameter / waarde nivo uit te lezen. Dan moet je alleen wel de referentie waarden weten waar hij binnen zou moeten vallen. Zou ook wel ergens te vinden zijn.
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 20.02.2013 - 14:00  ·  #7
@Herby: Dat lijkt mij inderdaad een goed plan, de twijfels zijn nu te groot.

Ik kan met Dashcommand een aantal algemene zaken uitlezen en loggen, ook tijdens het rijden.
Dit zijn oa.
Fuel trims [%]
MAF flow [g/s]
MAP pressure [kPa}
Intake temp [grC]
ignition timing
Fuel flow [l/h]

Het is wel een geinig progje, vooral omdat het met de ipad kan....(icm met een BT elm 327)

Ik heb ergens wel eens een vuistregel gezien voor het bepalen van de MAF flow (problemcar)
1.1g/s per kW dus 103*1.1=113 g/s Ik kom max niet verder dan 65g/s Maar of deze vuistregel klopt, geen idee. Iemand?

De fuel trims vertonen ook buitensporige waardes, vuistregel is dat ze tussen de +10 en -10% moeten blijven, nou mijn LTFT staat onder lichte belasting continu op +28.... STFT blijft wel keurig binnen de gestelde grenzen.

Grote vraag is, hoe betrouwbaar is deze gemeten info? Toch maar even naar de Stealer of iemand anders met een dice en know how...en vervolgens iets doelgerichter te werk gaan.
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 27.03.2013 - 12:37  ·  #8
Nieuwe luchtmassameter erop geschroefd, fuel trims weer mooi op 0 en de automaat schakelt nu nog soepeler! bedankt voor de tip @varioclean!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Storing LMM P1103

 · 
Posted: 27.03.2013 - 14:06  ·  #9
@Daxje

Ik heb precies dezelfde ervaringen. Mooi dat bij jou de MAF sensor ook een significante verbetering heeft gebracht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0