Storing op LPE bij schakelen naar 2, 4 of achteruit.

HU handbak

 
 
 
 
 
Grå Haj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelre
Leeftijd: 58
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Storing op LPE bij schakelen naar 2, 4 of achteruit.

 · 
Posted: 21.01.2014 - 14:42  ·  #1
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje!

Ik heb niet zo héél lang geleden een gedeelte van mijn handbak laten vervangen. O.a. het vliegwiel.
Nu ratelt mijn as bij stationair en als ik de koppeling indruk houdt dit op. Nu kan een auto oud worden met een ratelende as en dat is ook niet het probleem. Dat inmiddels de bak lekt bij de keerkringen is ook geen probleem (nog niet, komt allemaal aan de beurt binnenkort) maar ik heb een hele vreemde storing tijdens rijden op LPE:

Als ik schakel naar 1, 3 of 5 gaat alles zoals het hoort.
Maar bij schakelen naar 2, 4 of in zijn achteruit, gaat het rode lampje van de LPE branden (gaat dus op benzine over).
Zodra ik tegen de pook aanduw, brandt de boel weer groen (gaat weer op lpg).

Helemaal vreemd is dat als de auto rijdt en ik mijn voet van het gaspedaal afhaal, ik de pook zonder ontkoppelen uit de dan gekozen versnelling kan drukken??? :-/
Wederom, dit geldt alleen voor de 2de en de 4de versnelling.

Ik denk zelf dat het aan de bak ligt.

Het gebeurd ook niet elke keer; alleen bij koude motor of juist na een lange snelweg rit.

Iemand een suggestie? Hoor het graag!

groetjes, J.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Storing op LPE bij schakelen naar 2, 4 of achteruit.

 · 
Posted: 21.01.2014 - 15:01  ·  #2
er is geen enkel functioneel verband tussen de handbak en de LPE

wat wel kan (en ik heb dat bij mijn automaat ook gehad) dat je schakel mechanisme of de bak zelf tegen de LPE kabel boom aan schuurt!
Kijk maar eens onder de kap naar de LPE doos en volg de kabelboom vanaf de stekker. deze zal over de bak/koppeling naar achteren lopen.
Het schakel mechanisme zal ook bovenaan de bak zitten en daar plaatselijk bewegen tijdens het schakelen.

Loop de LPE-kabelboom maar eens nauwkeurig na op slijtage sporen en bloot liggende draden. gevonden? alle blootliggende draadjes afzonderlijk van elkaar repareren met isolatie tape en de LPE-kabelboom fatsoenlijk wegbinden zodat er geen bewegende delen tegenaan kunnen schuren!

NB: ik bedenk me ineens, het LPG/B keuze knopje, zit dat dicht bij de pook in de midden console? Ook daar kan wellicht een mechaniek tegen de stekker/kabels van het knopje aan duwen. De stekker achterop het knoppaneeltje zit maar matig vast. Oplossing: stekker goed vastdrukken en borgen met isolatietape. Kabeltjes weg binden van mechanisch bewegende delen.


het rammelen klinkt als een versleten drukgroep/druklager omdat je beschrijft dat het geluid verdwijnt als je de koppeling indrukt. Zowel het rammelen als het lekken hebben helemaal niets met de LPE van doen, dat is puur mechanisch.

Vreemd trouwens dat ze een dual mass vliegwiel vervangen hebben zonder ook direct de koppeling te vernieuwen; valse zuinigheid. Om dat weer op te lossen moet de bak er weer vanaf.
Grå Haj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelre
Leeftijd: 58
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Storing op LPE bij schakelen naar 2, 4 of achteruit.

 · 
Posted: 21.01.2014 - 18:09  ·  #3
Kijk, dat is een goeie. Zodra ik tijd heb ga ik met de kabels aan de slag.
LPE komt van Mesman dus kastje zit links van het stuur bij de knoppen. Persoonlijk niet mijn favoriete plaatsje, maar ja.
Verhaal achter de bak is een lange, maar ongeschikt voor dit forum, maar vervangen moet sowieso gebeuren binnenkort. Een lekkage bij een handbak is niet zo een ramp als bij een automaat, maar toch, je kan het niet blijven negeren.

Nadeel is dat ik een HU bak heb (natuurlijk) dus de zelfde die b.v. onder de C70 zit en de kosten zijn het dubbele van een standaard H bak.

Bedankt alvast TeeFive :happy:
Grå Haj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelre
Leeftijd: 58
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Storing op LPE bij schakelen naar 2, 4 of achteruit.

 · 
Posted: 26.01.2014 - 22:16  ·  #4
Problemen opgelost, moest toch sleutelen vanwege vervangen pen bobines (alle vijf maar) en meteen maar luchtkast en accu er uitgehaald. TeeFive had gelijk en bedankt voor de tip!
Deel van de LPE kabels waren inderdaad kaal door wrijving. Veroorzaakt door verkeer retour plaatsen van de kabelboom na bakwissel en gebruik van een verkeerde (borg)ring (met een uitstekende punt >_< ) die langs twee kabels schuurde.

Kabels geïnspecteerd, de 2 kale getapet, kabelboom nu correct gelegd, tie wraps er om en nieuwe ring plus borgclip geplaatst.

Auto rijdt weer uitstekend!

Dank.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Storing op LPE bij schakelen naar 2, 4 of achteruit.

 · 
Posted: 26.01.2014 - 22:20  ·  #5
Mooi dat het is opgelost! Toppie!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0