Storing - Luchtkwaliteitssensor. Interne storing

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Storing - Luchtkwaliteitssensor. Interne storing

· 
Posted: 08.04.2018 - 16:36  ·  #91
Het zat in dit doosje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Loes
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

Vida...

· 
Posted: 09.06.2018 - 14:39  ·  #92
[quote="Plein69"]
Zo update.

Sensor van Elferink was gister binnen gekomen.
Net ingebouwd en gekalibreerd middels Vida.

Waar in Vida kan ik dit vinden? Wil de ventilatie kleppen calibreren, kan alleen niet in vida vinden waar...
Had wat airco strubbelingen die verholpen zijn als het goed is, enkel is de bijrijderskant koeler dan de bestuurderskant..
\
bvd
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Subject:

· 
Posted: 05.07.2018 - 19:02  ·  #93
vandaag via rima ook mijn 2de hands sensor uit een V70 uit 2007 binnen gekregen...
Binnen zag ie er zeer netjes uit, toen ik naar buiten ging viel me op in t zonlicht dat hij gedeeltelijk blauw is gespoten... ach ja, dat doet niks af aan de functie van het onderdeel inbouwen die hap!

Oude eruit (nog geen 5 min werk... pakking eraf gehaald (over de nokjes) en op de nieuw schuiven...

K********T de beide nokjes zijn gewoon afgebroken...

Nja, toch even testen! je hoor werken doet ie... maar hoe ga ik het oplossen want vast wil die niet zitten...

Is het een idee om van mijn defecte sensor de nokjes af te breken en deze op de nieuwe te lijmen? T was de laatste welke ik überhaupt kon vinden via de onderdelen lijnen...

had met de doos en hoe het was ingepakt zoiets van dat zal niet kapot zijn... nee, dat is al gebeurd bij het eruit slopen... :(
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 14:06  ·  #94
Even een vraagje over die luchtkwaliteitssensor. Ik heb er met aardig wat moeite en ook wat geld (48 euro is nog steeds een bedrag waar ik aardig dronken van kan worden, al is origineel 4x zo duur) een paar weken terug een nieuwe Paragon AQS sensor van Hella in gezet, dezelfde als eerder genoemd in dit topic, en die ik dus al 2 jaar had liggen. Maar ik merk eigenlijk geen verschil. Als er voor mij een ouwe camper al roetwolken uitbrakend op de snelweg invoegt, dan stinkt het binnen evengoed naar uitlaatgassen. VIDA geeft geen storingen meer aan (communicatie "OK"), dus ik vraag me af hoe effectief dit systeem is, of werkt dat ding simpelweg niet?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 14:17  ·  #95
Afgelopen carnavalsvakantie in een lange tunnel in Frankrijk kregen we de melding te zien dat de auto over ging op hercirculatie van de lucht. Verder in 2 jaar tijd nog nooit gezien. :-)

Gaat om een V70 van 2013
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 14:33  ·  #96
Het is maar net wat zo'n sensor precies kan meten natuurlijk.
Op de website van een niet nader te noemen Spaans merk van het VAG concern lees ik het volgende: "The air quality sensor is part of the air conditioning system. It measures pollutants, in the form of oxidisable or reducible gases, in the air outside your car. Oxidisable gases include carbon monoxide, hydrocarbons (vapours from benzene or petrol) and other partially burnt fuel components. If the quality of the outside air drops, the control system activates the Climatronic air recirculation mode, stopping polluted air from coming in and maintaining the quality of air inside the car.

Dus Brinkie als de gassen die jij voorgeschoteld kreeg niet 'oxidisable' zijn dan zal de AQS daar niet op reageren. Ik heb ook geen foutmelding en heb ook nog nooit gemerkt dat dat ding iets deed, terwijl het hier volligt met tunnels en hier doorgaans weinig wind is (maar ook weinig verkeer, dus wellicht te weinig vieze gasjes). Wel hebben we eens een alarm gehad ivm luchtvervuiling en daarom verlaagde snelheidslimiet op bepaalde stukken, maar ook daar reageerde de sensor niet op.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 15:06  ·  #97
Ik heb ook nog nooit gemerkt dat de sensor zijn werk deed.
Als je goed luistert moet je kunnen horen wanneer recirculatie wordt ingeschakeld.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 18:10  ·  #98
Nooit langs rook gereden ?
Je ziet de rookwolk, maar ruikt hem niet.
Tegenwoordig hebben ze de zgn. Cleanzone.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 19:02  ·  #99
Regelmatig op gelet. Vooral in slecht geventileerde tunnels. Zet ik de recirculatie altijd handmatig aan.
Of die van mij werkt gewoon niet, maar geeft ook geen foutmelding.?!
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2020 - 21:57  ·  #100
De V70 van mij is in 2010 gebouwd, dit persbericht is denk ik van toepassing:
https://www.media.volvocars.co…ases/95147
"Het filtersysteem (IAQS) heeft een tweeledige functie. Het bestaat uit een filter dat deeltjes tegenhoudt en een filter met actieve koolstof dat geurtjes neutraliseert. Een sensor meet continu de kwaliteit van de buitenlucht die het interieur binnenstroomt. Het systeem sluit de luchttoevoer automatisch af, ruim voordat de hoeveelheid stofdeeltjes te hoog en de geurtjes te sterk worden. Daardoor is de lucht in de auto altijd schoner dan daarbuiten."

Hoewel, als ik er nu zo over nadenk, een plotselinge walm uit een uitlaat, daar kan het systeem onmogelijk snel genoeg op reageren, het duurt een paar seconden voordat de recirculatieklep sluit. Mijn auto heeft geen Sensus, dus je kunt niet zien of de IAQS actief is en de recirculatieklep heeft gesloten. Misschien maar eens achter een ouwe bestelwagen door de Leidsche Rijntunnel rijden met de laptop met VIDA op de passagiersstoel, en dan de sensor (waarde 0 t/m 3) en de positie van de recirculatieklep loggen. :)
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.04.2020 - 20:39  ·  #101
Vandaag een proefje uitgevoerd: met draaiende motor en VIDA/DICE aangesloten, waarbij de toestand van de IAQS en de recirculatieklep werden gelogd, een beetje contactspray in de luchtinlaat van het interieur gespoten. Dat gaf een duidelijk effect, de sensor werkt. Maar het stonk wel behoorlijk naar contactspray in de auto, want het systeem reageert best traag. Zie grafiek in de bijlage, de blauwe lijn is de positie van de recirculatieklep (100% = volledig gesloten), de groene lijn is de status van de IAQS (0 = ruststand, 3 = maximaal)
Extra grafiek toegevoegd, ingezoomd op het geleidelijk weer openen van de recirculatieklep.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 25.04.2020 - 20:57  ·  #102
Toch raar dat het zo laat reageert.
Zijn de computers van de P3 zo traag ?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.04.2020 - 21:59  ·  #103
Ik denk dat de computer snel genoeg is, maar het mechanisme traag is. Misschien moet ik eens de boel kalibreren.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2021 - 23:49  ·  #104
Even een update op dit topic. Laatst reed ik de snelweg op achter een ouwe, walmende diesel die zwarte rookwolken uitbraakte. In het interieur roken we niets, maar ik kon wel de luchtklep naar recirculatie horen gaan (luchtstroom hoorde je veranderen). Het werkt dus prima :)
pwassink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 21.07.2021 - 14:45  ·  #105
Nog een In het kader van belevenissen en ontdekkingen in volvo internals :

Mijn 2001 (op kenteken) V70 had ook de AQS storing, dat was de enige resterende en terugkomende fout die ik nog had dus toen ik eea las en de VW AQS sensor op Ali vond voor iets meer als een tientje, Ach why not, als het erop zit moet t ook werken toch ?

Eerder van de week besloot de postbode ditmaal gelukkig om zijn voet niet te gebruiken om het envelopje toch door de brievenbus te krijgen, belandde op t agentschap, zojuist had ik hem opgehaald, leek op wat ik gezien had op foto's. Ik dus blij, even een paar dingen verzet en met een handvol verse kunstof-borg-pinnekes een ontdekkingsreis onder de paravaan begonnen. Hmm dat zag er toch behoorlijk anders uit, de montage was totaal anders, en eigenlij blin blind met behulp van een paar fotos van mijn telefoontje ontdekte ik de totaal andere bevestiging van mijn AQS sensor en was ik zelfs met mijn poezelige handjes in staat deze te ontgrendelen en los te koppelen van de meerpolige kabel. Alleen is dit dus een tataal ander model, bevestiging en type (Behr staat erop) als datgene wat ik heb en ook zag als VAG sensor die ook zou moeten passen.

Heb ik nu weer een volvo-voorloop-restposten-versie / afwijkend model en is hier ook wat voor te krijgen ? // mocht iemand een hagel-nieuwe VW sensor zoeken, ik heb er nog een :-)

Ik zoek dus een andere economisch aantrekkelijke optie voor deze variant..

Selected quotes for multi-quoting:   0