Storing Turbodruk te hoog

ecm-1517 en ecm-1540

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 20.12.2016 - 10:06  ·  #16
Vanmorgen onderweg naar mijn werk eens even goed opgelet wanneer de auto begint te schudden.
Nou dat is nu wel duidelijk.
De automaat zet hem blijkbaar al met lage toerentallen in de lockup. Ik heb gezien dat met 1500 toeren de automaat word gelocked. En dan begint de auto onrustig te rijden, beetje schudden.
Ik kan me niet heugen dat dat al zo snel gebeurde. Normaal dacht ik pas bij een 1900 toeren.

Met Vida heb ik al de calibratie gereset. Dat maakt niets uit.

Ik heb wel een nieuwe turbodruk sensor besteld. Dat is een kleine investering om uit te proberen. Vanwege de turbo foutmeldingen.
Volgens mij heeft de turbodruk ook een samenwerking met het schakelgedrag van de automaat.

Gisteravond nog even goed de actuator gecontroleerd. Deze doet het volgens mij prima.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 20.12.2016 - 12:39  ·  #17
Tcm-ecm praten o.a. over :

Snelheid, toerental, gasstand, temperatuur, en.... NM.
Op het moment dat de turbo druk niet goed bevonden word Door de ecm en tcm, of niet goed is, geknepen vermogen dus, kan een en ander wel effect hebben op het schakelgedrag.
Daarom is een goede tuning zo belangrijk, de bak zal dan zeer zeker beter schakelen dan voorheen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 20.12.2016 - 12:44  ·  #18
Dus als de sensor die voor de intercooler zit niet helemaal fris is kan dat dus gevolgen hebben voor het schakelgedrag?

Verder is mijn V70 al een hele tijd geleden door Obbe op maat getuned. Ik zie daar geen problemen in.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 20.12.2016 - 19:15  ·  #19
De bak Krijgt alle commando's van de computer.
Wijken de waardes van deze af, dan merk je direct aan je schakelgedrag.
Het gebeurd wel vaker dat met een oorzaak zoekt in de bak, terwijl het eigenlijk het blok is, waar de problemen zich bevinden.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 20.12.2016 - 19:30  ·  #20
Ik hoop daarom dat het misschien aan die turbodruk sensor ligt. Omdat ik ook wat foutmeldingen in de computer had staan met te lage turbodruk.
Vida liet zien dat de waarden op zich prima waren, alleen stationair wat te hoog.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 02.01.2017 - 16:28  ·  #21
Zo de storing is opgelost. Godzijdank lag het aan de druksensor in de inlaat van de intercooler. De zogenaamde turbodruk sensor.

De bak schakelt weer normaal en het stotteren is ook over.

Maar om er bij te komen is echt een leuk klusje :'(
Bumper moet er af en aan een kant de radiatoren los maken.
Dan kan je door aan de rechterkant de radiateuren een beetje te torderen met een schroevendraaier de boel net een klein beetje naar voren krijgen zodat je een torx in het schroefje van de sensor kan krijgen.

Die sensor kan dus voor een hoop rare storingen zorgen.

Verder is het geluid die ik hoorde aan de rechterzijde van de motor gelokaliseerd en dat blijkt de vacuumpomp te zijn.
Die heb ik dus maar nieuw gekocht bij Rexbo. Blijkt gewoon een Pierburg te zijn.
Moet ik nog binnen krijgen en vervangen worden.
Het schijnt dat als je met een kapotte pomp blijft doorrijden de kans bestaat dat er olie in de hoofdremcilinder kan komen en dan heb je nog veel meer kosten.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 02.01.2017 - 18:20  ·  #22
Het is een sensor die continue de druk meet en volgens mij ook de temperatuur. Zodra er iets mis is krijg je storingsmeldingen en gaat de auto stotterend rijden en schakelt de bak niet meer vloeiend.

Vida gaf ook een storing aan: aarzelend/stotterend optrekken

Ik vond dat wel meevallen, echter voelde ik het wel duidelijk als ik een vaste lage snelheid aan hield.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 02.01.2017 - 19:36  ·  #23
Mooi dat je het gevonden en opgelost hebt. Welk geluid hoorde je overigens?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 02.01.2017 - 19:42  ·  #24
Het is een tikkend geluid wat rechts van de motor hoorbaar is zodra je de kap er af haalt.
Dit geluid veranderd zodra je de vacuumslang er af haalt en ook als je je vinger op het gaatje houd.
Ik heb een kennis die bij Volvo werkt en ik heb hem laten luisteren en hij vond dus de boosdoener.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 10.02.2017 - 16:35  ·  #25
Quote door Turbodesk

Het is een tikkend geluid wat rechts van de motor hoorbaar is zodra je de kap er af haalt.
Dit geluid veranderd zodra je de vacuumslang er af haalt en ook als je je vinger op het gaatje houd.
Ik heb een kennis die bij Volvo werkt en ik heb hem laten luisteren en hij vond dus de boosdoener.


Dit is, neem ik aan, het geluid van een defecte vacuumpomp? Niet van de turbodruksensor?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 10.02.2017 - 16:41  ·  #26
Heb je misschien een linkje van de vacuumpomp?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 10.02.2017 - 16:59  ·  #27
Quote door JJM

Quote door Turbodesk

Het is een tikkend geluid wat rechts van de motor hoorbaar is zodra je de kap er af haalt.
Dit geluid veranderd zodra je de vacuumslang er af haalt en ook als je je vinger op het gaatje houd.
Ik heb een kennis die bij Volvo werkt en ik heb hem laten luisteren en hij vond dus de boosdoener.


Dit is, neem ik aan, het geluid van een defecte vacuumpomp? Niet van de turbodruksensor?


Dit gaat inderdaad om de vacuumpomp die een vreemd geluid maakte.
Heeft niets met de turbodruk sensor te maken.

Hierbij de link: https://www.rexbo.nl/pierburg/…0?c=100039
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 10.02.2017 - 17:10  ·  #28
Vacuumpomp al binnen en gemonteerd? Of nog onderweg?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 10.02.2017 - 17:28  ·  #29
Die zit er al een maandje op. Geluid is volledig verdwenen. Heb ook een iets harder rempedaal er voor terug gekregen.

Aan de achterzijde van de pomp zit de slang die naar de rembekrachtiger loopt.
Ter controle een keer die slang er af halen en kijken of er olie de slang in loopt.
Dat mag namelijk niet, dat betekent dat de pomp defect aan het raken is.
Als er olie naar je rembekrachtiger loopt dan gaat deze kapot. Dit zal niet direct gebeuren, maar hij kan er erg slecht tegen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 11.02.2017 - 09:51  ·  #30
Quote door Turbodesk

Zo de storing is opgelost. Godzijdank lag het aan de druksensor in de inlaat van de intercooler. De zogenaamde turbodruk sensor.

De bak schakelt weer normaal en het stotteren is ook over.

Maar om er bij te komen is echt een leuk klusje :'(
Bumper moet er af en aan een kant de radiatoren los maken.
Dan kan je door aan de rechterkant de radiateuren een beetje te torderen met een schroevendraaier de boel net een klein beetje naar voren krijgen zodat je een torx in het schroefje van de sensor kan krijgen.

Die sensor kan dus voor een hoop rare storingen zorgen.

Verder is het geluid die ik hoorde aan de rechterzijde van de motor gelokaliseerd en dat blijkt de vacuumpomp te zijn.
Die heb ik dus maar nieuw gekocht bij Rexbo. Blijkt gewoon een Pierburg te zijn.
Moet ik nog binnen krijgen en vervangen worden.
Het schijnt dat als je met een kapotte pomp blijft doorrijden de kans bestaat dat er olie in de hoofdremcilinder kan komen en dan heb je nog veel meer kosten.


Waar kan ik deze sensor precies vinden? Ik zoek, maar kan 'm nog niet lokaliseren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0