Storing Turbodruk te hoog

ecm-1517 en ecm-1540

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 15:46  ·  #1
Ik heb wat hulp nodig.

Al ruim een week merkte ik dat de V70 wat onrustig aan het rijden was. Met name bij lagere snelheden. Begint dan wat bokkig te rijden.
Vandaag uitgelezen en er staan wat storingscodes in die te maken hebben met de turbodruk.
Gaat om ECM-1517 en ECM-1540. Allebei: Turboregeling: druk te hoog.
Mogelijke oorzaak: beschadigde Turboregelmotor of Turboaggregaat

Ik heb een D5, Euro4 motor.

Wat is een turboregelmotor?

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en kan mij verder helpen?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 17:02  ·  #2
Hierbij wat plaatjes. Heb de turbodruk stationair uitgelezen. Deze is zo`n 10 hpa lager dan gevraagd. Dus niet te hoog.
Zou het soms de turbodruksensor kunnen zijn? Volgens mij bedoeld Vida dat ook met turbodrukregelmotor.

Komt er ook nog de vrijlooppoelie van de dynamo bij. Zelfs daar kreeg ik een storingscode van. Deze is niet zelf te vervangen??
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 17:19  ·  #3
Turbodrukregelmotor is de actuator(elektromotor) die de schoepen van de variabele turbo versteld, deze gaan weleens kapot, er zijn bedrijven die ze reviseren.
Vrijlooppoelie is zelf te vervangen, kost iets van €60 dacht ik. (merk= Ina)
Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig, binnenvertanding in de poelie en torx in de as van dynamo.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 17:44  ·  #4
Oke, dat moet dan deze zijn:
http://www.ebay.nl/itm/VOLVO-O…SwOyJX5gOr


Als het echt die schoepenversteller is dan is dat dus mooi Nondeju. Dat zal wel een hoop centen gaan kosten?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 18:46  ·  #5
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 19:38  ·  #6
Die garage heeft niet de juiste poelie.

Rexbo heeft hem ook: https://www.rexbo.nl/ina/dynamovrijloop-535007210?c=100352

Nu vraag ik me af of het niet de laaddruk sensor kan zijn die voorin is gemonteerd bij de radiator. Ik kan deze sensor niet vinden in Vida. Zal wel weer een exotische naam hebben gekregen.
Heeft iemand een nummer van die sensor?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 19:55  ·  #7
Die sensor voorin is voor de vacuumsturing van de motorsteunen.
De turborregeling wordt dacht ik door de computer geregeld.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 19:58  ·  #8
Ja, dat is het beroemde Pierburg klepje.
Bij een lekke steun is het meteen noodloop... geeft wel een turbo melding dan, bij een euro 3....
Afbinden en kijken wat er gebeurt.....
De euro 4 en verder hebnen dat doosje op de turbo, die wil je niet kapot hebben...
Kan zeer prijzig worden... eerst goed uitvogelen of het toch niet je Pierburg klepje/motorsteun is.
Zelfs dealers trappen daar vaak in. Sommige storingen kunnen je de verkeerde kant op sturen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 20:03  ·  #9
Die voorste is voor de lage turbodruk regeling. Ik heb hem eindelijk gevonden.
In Vida heet de sensor: Drukgever, met nummer 31303975
Zit op de inlaat van de intercooler.
Na vele topics doorgespit te hebben, blijkt deze soms ook de boosdoener te zijn.

Deze sensor blijkt ook in bepaalde Ford modellen te zitten.
Het universele nummer is: 0261230296

Ik heb vanmiddag nog de actuator met Vida opnieuw gecalibreerd. Doe doe je normaliter alleen als je deze hebt vervangen. Ik heb toen geen foutmeldingen gekregen.
Vraag me dus af af die wel defect is. Verder geen vermogensverlies of noodloop gehad.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 20:06  ·  #10
Quote door TPR Powerflush

Ja, dat is het beroemde Pierburg klepje.
Bij een lekke steun is het meteen noodloop... geeft wel een turbo melding dan, bij een euro 3....
Afbinden en kijken wat er gebeurt.....
De euro 4 en verder hebnen dat doosje op de turbo, die wil je niet kapot hebben...
Kan zeer prijzig worden... eerst goed uitvogelen of het toch niet je Pierburg klepje/motorsteun is.
Zelfs dealers trappen daar vaak in. Sommige storingen kunnen je de verkeerde kant op sturen.


Ik heb de motorsteunen net een maand geleden vervangen. Die zijn niet lek. Verder heb ik toen de slangen gecontroleerd op vacuum.
Maar wat heeft het vacuum met de turbodruk te maken?
De actuator voor de variabele turbo is elektrisch.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 20:16  ·  #11
Je krijgt dan een melding van dien aard.... Dat is het griepligè.
En. Dat doosje op je turbo wil je niet kapot hebben bij euro 4 ....
zou niet los leverbaar zijn, alleen met turbo er aan vast.
Was ooit een topic over herinner ik me.
Euro 3 is anders geregeld... vacuüm. ..
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 18.12.2016 - 23:25  ·  #12
is je wervelklep wel in takt, kan ook zulke klachten geven
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 19.12.2016 - 06:26  ·  #13
Jazeker, daar is zelfs een nieuwe geplaatst twee jaar geleden.
Dat geeft wel een ander storingsbeeld.

Ik ben toch bang dat het de actuator is van de turbo.
Van de week daar de stang van los halen om te voelen of deze nog vrij loopt.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 19.12.2016 - 22:01  ·  #14
Vandaag op de snelweg en 80km wegen gereden.

Vanavond uitgelezen en geen enkele storing :'(
Heel bijzonder.
Gisteren kreeg ik de storing nog direct terug met alleen maar de motor starten.
Auto loopt stationair prima, maar is onrustig en wat stoterig tijdens het rijden. Met name bij wat lagere snelheden. Vooral als het toerental rond de 1500 komt.

Tijdens het stationair draaien hoor ik ook vreemde tikken uit de buurt van de brandstofpomp komen. Met dat diesellawaai is het lastig lokaliseren.
Ik hoor in ieder geval geluiden die er normaal niet waren.

Stel nou dat het de klepstoters zijn die niet goed meer zijn, wat voor geluid zou ik dan moeten horen?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Storing Turbodruk te hoog

 · 
Posted: 19.12.2016 - 22:42  ·  #15
1500 toeren? Dat is wel het turbomoment, volgens mij.
Vacuüm motorsteunen ligt rond de 1000 toeren.

Klepstoters hoor je bij warme motor; ook stationair, tikt.

Zou toch het turboverhaal even laten checken bij specialist. Mocht je de klepstotees gaan doen, ik heb het voorwerk gedaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0