Storing Bi-Xenon verlichting

CEM 8F15 foutmelding

wh63v70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Storing Bi-Xenon verlichting

· 
Posted: 08.11.2015 - 17:40  ·  #1
Ik heb een storing aan mijn Bi-Xenon verlichting. Betreft af fabriek montage in een Volvo XC70 D5 van 11-2003.
Toen ik de auto kocht zat de storing er al in. Na het starten licht op het instrumentenpaneel het oranje driehoekje op en in het display staat de melding storing koplampservice vereist. De verlichting werkte echter naar behoren en ook de automatische hoogteverstelling van de reflectoren werkte. De auto is met deze storingsmelding gewoon door de APK gekomen en volgens de keurmeester corrigeert de verlichting correct bij hoogte verschillen.
Bij het uitlezen van de storing geeft deze de melding CEM 8F15 lamp Xenon links faultysignal.
Sinds een aantal weken is de storing soms langere tijd weg maar als de storing niet in het display staat krijg ik, als ik in het donker rij, lichtsignalen van tegenliggers.
Als de storingsmelding er wel is gaan de lampen bij het starten eerst omhoog en dan omlaag.
Als de storing er niet is zie ik bij het starten van de auto dat de lampen niet omhoog en omlaag gaan en ik vind ze dan ook aan de hoge kant staan.
Zowel met als zonder storing en bij het geven van grootlicht verstellen de reflectoren van de Xenon lampen naar boven en volgens mij moet dit ook.

Wie heeft ervaring met een dergelijke storing en wat zou de oplossing kunnen zijn buiten de auto naar de Volvodealer brengen?
Wellicht een niet werkende niveausensor op de achteras?

Alvast bedankt voor de reacties.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

Re: Storing Bi-Xenon verlichting

· 
Posted: 08.11.2015 - 18:15  ·  #2
Heb je zelf een Dice? Dan kan je als het goed is ook de oorzaak zoeken in Vida. Of iig de mogelijke oorza(a)k(en).

Succes
wh63v70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2015 - 19:03  ·  #3
Heb zelf geen Dice. De storing is uitgelezen met een universeel apparaat geschikt voor meerdere automerken. Het apparaat communiceert met mijn auto en herkent o.a. vin nummer, model en dergelijke. Apparaat leest dus de foutcode 8F15 Xenon links.
Mogelijk werkt de motor voor de hoogteverstelling links niet goed meer. Maar als deze links niet werkt, werkt deze dan rechts ook niet meer?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 08.11.2015 - 19:14  ·  #4
Dit zegt VIDA over de foutcode.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2015 - 19:34  ·  #5
Solenoid vermoedelijk kaput.
Zoals er staat, testen op schakelen tussen groot- en dimlicht. Als deze niet omschakelt is wss de solenoid kapot. Kan je los vervangen.
wh63v70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2015 - 21:37  ·  #6
Volvo355 bedankt voor de download. Gezien de toelichting denk ik dat het probleem bij de motor van de hoogteverstelling koplamp zit.
Widebody ik hoop niet dat het aan de solonoide ligt want als dat het geval is moet de gehele koplampeenheid vervangen worden maak ik op uit de download van Casper. Ik denk ook niet dat deze kapot is want de Xenon gaat hoger schijnen als grootlicht er bij komt.
wh63v70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2015 - 22:24  ·  #7
Gisteren de koplampstelmotor van de linker koplamp vervangen door een gebruikt exemplaar (Rima Druten).
Bleek bij demontage dat de stelmotor niet goed gemonteerd was. De stift van de stelmotor zat niet in de uitsparing aan de achterzijde van de reflector.
Omdat het stelschroefje (hoogte afstelling) van de huidige stelmotor ook niet goed meer functioneerde toch maar het aangeschafte gebruikte exemplaar gemonteerd.
Foutmelding blijft weg en het lijkt er op dat de verlichting nu weer juist functioneert.

Selected quotes for multi-quoting:   0