storingscode 0008, brandstoftemperatuursensor, signaal fout.

luuk
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

storingscode 0008, brandstoftemperatuursensor, signaal fout.

· 
Posted: 03.07.2020 - 12:05  ·  #1
Hallo,

Ik heb een V70 2.5 TDI uit 2000 (550.000KM) met een elektronisch probleempje. Eigenlijk twee.....

1: ik krijg de laatste maanden af en toe een motorstoringslampje. Na uitlezen blijkt dit code 0008 brandstoftemperatuursensor, signaal fout. te zijn. Weet iemand waar die sensor te vinden is? Zit ie op de dieselpomp bij de motor of zit ie bij de pomp in de tank? Na resetten van de klacht, komt het vaak pas weer naar een paar weken terug, dus ik vermoed een slecht contact of iets dergelijks.

2: 6 maanden geleden is m'n auto tijdens het rijden uitgevallen. De anwb constateerde dat zekering 6 van de ECU doorgebrand was. nieuwe zekering erin en weer een half jaar zonder uitval gereden. Vorige week weer hetzelfde euvel in de regen. Nieuwe zekering erin maar brandde meteen weer door. Dag later nog een keer geprobeerd en toen werkte het wel. Twee dagen geleden viel ie weer uit maar nu was er geen zekering doorgebrand. En weer na een paar uur stilstaan deed ie het weer. Ik heb de ECU losgemaakt en de stekker met contactspray ingespoten. Weet niet of het helpt...? Iemand ervaring met een ECU die het af te toe doet en af en toe uitvalt?

benieuwd naar jullie advies!

groet,

Luuk
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: storingscode 0008, brandstoftemperatuursensor, signaal fout.

· 
Posted: 03.07.2020 - 17:34  ·  #2
Zekering doorbranden (zeker herhaaldelijk) duidt mijns inziens op een te hoge stroom, wat in principe wijst richting kortsluiting. Mogelijk ergens een doorgesleten kabelmantel, bijv. in de motorruimte?

Heb je bij jouw auto niet dat het vaatje van de stuurbekrachtigingsolie opzwelt en dat tegen de ECU aandrukt? Dat is een bekend euvel van ik dacht de vroegere jaren van de V70n. Wellicht is dat bij jou ook het geval.
luuk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.07.2020 - 14:02  ·  #3
Hallo Bolbo,

Dank voor je reaktie. Ik heb met draaiende motor al aan zoveel mogelijk draadbundels gerommeld maar daar reageert ie niet op. Het vaatje met de olie zit inderdaad naast de ECU maar is niet opgezwollen.

ZOu wellicht iemand die toegang heeft tot Vida eens kunnen kijken welke info er gegeven wordt bij de storing 0008, brandstoftemperatuursensor, signaal fout?

thanks!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 05.07.2020 - 15:54  ·  #4
er kan vast iemand met vida kijken, maar ik zou iemand uit de lijst onderaan Bolbo zijn signature benaderen die bij jou in de buurt zit.

je code zegt eigenlijk vrij weinig... normaal staat er een lettercode voor, bijvoorbeeld P0008 of ECM0008. Een snelle google geeft dit bijvoorbeeld:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=167870

https://nl.vermin-club.org/p00…ank-1-2136

Quote door luuk

Hallo Bolbo,

Dank voor je reaktie. Ik heb met draaiende motor al aan zoveel mogelijk draadbundels gerommeld maar daar reageert ie niet op. Het vaatje met de olie zit inderdaad naast de ECU maar is niet opgezwollen.

ZOu wellicht iemand die toegang heeft tot Vida eens kunnen kijken welke info er gegeven wordt bij de storing 0008, brandstoftemperatuursensor, signaal fout?

thanks!
luuk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.07.2020 - 21:20  ·  #5
hallo Koennie,

Dank voor de suggestie. Alle codes zijn tijdens het uitlezen deze week gewist. Zodra ik weer een foutmelding krijg zal ik inderdaad eens contact opnemen met een lokale Vida bezitter.
luuk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 12:13  ·  #6
Hallo,

Vandaag ging het weer fout. De auto viel weer uit (wederom in een linker bocht). Zekering 6 van de ECU (onder de motorkap was doorgebrand. Bij vervangen brandde die meteen weer door.

Anwb heeft me afgesleept. Aangekomen bij de service center van ANWB zekering nog een keer vervangen. Toen deed die het wel weer. Mannen van de ANWB hebben een uurtje lang naar een kabelbreuk of iets dergelijks gezocht maar niks kunnen vinden. Van ANWB center weer zonder problemen naar huis gereden. Maar echt betrouwbaar voelt het niet.

Iemand ervaring met het doorbranden van de ECU zekering? Zou het ook in de ECU zelf kunnen zitten? Kun je die uitwisselen met een tweedehands unit of gaat het dan fout met sleutels etc? (Volvo V70 2.5 TDI, 2001)

Hopende op de geniale tip,

groet,

Luuk
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 12:25  ·  #7
Waar dient zekering 6 voor? Heeft dit te maken met je brandstof temp sensor? Dan zou ik het daar zoeken. Zoals Bolbo al zei; er is ergens kortsluiting. Heb je je stuurbekrachtigingsvaatje al gecheckt of deze bol staat?

De ecu kun je niet zomaar uitwisselen, die zal gekloond moeten worden meen ik. Gewoon lukraak onderdelen vervangen zou ik sowieso niet doen, dan kost het je zo een vermogen. Goed zoeken is de kunst.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 19:29  ·  #8
Kijk eens op de website volvowiringdiagrams of je het circuit van die zekering 6 kan vinden, dan weet je hoe de draden lopen en kan je gerichter zoeken.
En weet je al wat die brandstoftemp sensor zit?
Er moet kortsluiting zitten daar, en dat is geen geintje, er kan ook meer kapot gaan dan alleen een zekering.
luuk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 21:44  ·  #9
Hallo Bolbo en Koenie,

Dank voor jullie reacties. Het vaatje staat niet bol, dus daar zal het niet aan liggen. De zekering 6 is voor de ECU, dus in mijn redenering is of de ECU zelf of de bedrading van de ECU de boosdoener.

De storing van de brandstofpomp heb ik vreemd genoeg niet meer gehad de laatste 1000 km.

Bolbo, heb je een webadres voor wiring diagrams? Ik kon niet de juiste vinden.

nogmaals dank voor jullie meedenken!

groet,

Luuk
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.07.2020 - 00:37  ·  #10
luuk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.08.2020 - 16:08  ·  #11
hallo,

Terug van vakantie (probleemloos met de camper uit 1994 :-)) weer het bovenstaande volvo probleem opgepakt. ik heb me verdiept in de Wiring diagrams maar moet concluderen dat elektronica niet mijn specialiteit is. hier dus geen conclusies uit kunnen trekken

Enige wat ik nog kan verzinnen is om te proberen een tweedehands ECU te monteren. mijn redenatie is:

- zekering van ECU (nummer 6) is telkens doorgebrand als de auto uitvalt
- zowel ikzelf als ANWB heeft geen draadbreuk kunnen vinden door te wiebelen met alle draadbundels van en naar de ECU als de motor loopt.

Wellicht is dan toch de ECU zelf de boosdoener.......???

kan iemand mijn redenatie beamen of is dit een kansloos plan?

groet,

Luuk

V70 2.5 TDI 2001
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 13.08.2020 - 18:10  ·  #12
Hallo Luuk

Ik heb even een wiring list bekeken.

Ik heb een vraag je praat over zekering 6 waar zit die in de motor ruimte is 11A6 60Amp.

Vertel even waar de zekering kast zit wand er is ook een zekering 11C6

Groeten BUM
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 13.08.2020 - 19:15  ·  #13
Hallo Luuk

Ik heb nog even verder gezocht en er is ook nog een zekering 11B6 deze voorziet spanning naar de ECM en sturing naar de brandstof pomp . Ik weet niet of deze mechanisch of elektrisch aan gedreven wordt.

Ik zou deze elektrische verbinding even controleren omdat je met het maken van een bocht de motor uitvalt.

Bij het maken vaneen bocht komen er centrifugaal krachten vrij hier door kan het blok iets naar links of recht bewegen waardoor er aan bedrading getrokken van worden voor al waar de bedrading van het blok naar de kabelboom gaat.
Controleer ook de aansluiting op de pomp of de beschadigt is.

Groeten BUM
luuk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.08.2020 - 17:37  ·  #14
Hallo BUM,

Dank voor je reactie en sorry voor mijn late reactie.
Bijgevoegd twee foto's van de zekeringkast onder de motorkap en de legenda van de zekeringen. Het gaat dus om zekering 6.

Inmiddels is het probleem een beetje anders geworden; de zekering brandt nu meteen door als ik het contact aan zet. Ergens maakt ie dus nu continue kortsluiting.
Ik ben zelf niet zo'n sterke elektricien, iemand advies hoe ik dit probleem moet aanpakken? Zou toch zonde zijn om hem naar de sloop te moeten brengen.

De pomp is overigens mechanisch.

groet,

Luuk
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
tcw82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.08.2020 - 18:09  ·  #15
Zelf ook niet de allerbeste elektricien. Echter als je eerst de accu en dan de afnemer kunt loskoppelen, en dan met multimeter op weerstand kijken of de de plus een verbinding naar de nul heeft. Als er geen directe verbinding is, zit het waarschijnlijk in de afnemer. (Ik denk dat er mensen zijn die betere ideeën hebben. )
Ook de kabels helemaal volgen en zoeken naar scherpe knikken/schuurplekken/door geknaagde bescherming kan je op het goede spoor zetten.

Selected quotes for multi-quoting:   0