Stotteren bij hoge snelheid

pieranja
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Stotteren bij hoge snelheid

· 
Posted: 02.02.2015 - 10:17  ·  #1
Ik reed gisteren op de cruise control met een snelheid van 120 km/h. Opeens begint mijn stuur wat te trillen en het werd langzaam erger. Op een gegeven moment dacht ik aan een lekke band of kromme velg, zo voelde het aan. Ik ben gestopt maar er bleek niks aan de hand. Hup, snelweg weer op en even later hetzelfde en cruise control weer op 120 km/h. Trillen begon weer. Ik gaf een tikje minder snelheid aan de cruise control mee. Het viel op dat de toeren van 3000 naar 6000 schoten om de snelheid van zeg 118 km/h vast te houden. Trillen bleef overigens. Maar dat zullen wel vibraties zijn van het blok dat voortplant naar de wielophanging lijkt me?

Op de terugweg heb ik gewoon op het voetje gereden, zonder cruise control. Ik heb er toen geen last van gehad.

Waar denken jullie aan?
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Stotteren bij hoge snelheid

· 
Posted: 02.02.2015 - 10:34  ·  #2
automaat of handbak?
bleef het werkelijke toerental gelijk of ging dat ook omhoog toen hij van 3 naar 6 duizend toeren ging op je teller (dus hoorbaar hoge toeren)?
pieranja
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.02.2015 - 12:08  ·  #3
Hoi Thijs,

Het is een automaat. En volgens mij (goed dat je het zegt) gingen de toeren niet werkelijk omhoog. Dat had ik zeker gehoord.
pieranja
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.02.2015 - 19:54  ·  #4
Ik reed vandaag weer een stukje, en het viel me nu ook op dat de auto bij het gas los laten veel minder uitrolt dan normaal. Alsof hij op de motor remt. Ik dacht: misschien een bobine die het minder begint te doen (ik ga sowieso morgen even laten uitlezen bij de dealer).

Maar, wat opvalt: vanuit de linkerwielkast (voor) stinkt het naar rubber/electra. Je kent het vast wel, zo'n vreemd definieerbare geur. De band loopt nergens aan, dus dat is het niet.

Zou het kunnen zijn dat er een lager oid kapot is en dat de auto daarom i) trilt en schokt wat doorgegeven wordt aan het stuur en ii) de auto ook daarom veel minder uitrolt en iii) het voelt alsof hij wat vermogen mist?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.02.2015 - 21:06  ·  #5
Heel goed mogelijk. T kan ook de kruiskoppeling van de aandrijf as zijn. Opkrikken en wielen draaien om te testen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.02.2015 - 22:05  ·  #6
eh laast ook gehad vastzittende remschoen voel maar even aan je wiel velg na stukje rijden. en dan wel zsm vervangen want anders/mogelijk / waarschijnlijk remschijf blokken en zelfs lagers etc alles naar zn grootje door hitte. remschijven kunnen roodgloeiend worden.
pieranja
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 11:24  ·  #7
Remklauw zat idd vast bleek na diagnose bij de dealer. Advies was om beide te vervangen ...

Wat is wijsheid? Een nieuwe, of revisie?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 12:29  ·  #8
Tja hoe handig ben je?

ik ga waarschijnlijk revisie doen voor 40 euro beide kanten. Heb ze eerst even gangbaar gemaakt, kan ik even doorrijden maar onderdelen in bestelling. cilinder was beetje aangetast omdat rubber vergaan is, wel weer goed gangbaar te maken.

http://www.ebay.de/itm/AUTOFRE…4d2851f7bb

Maar remklauw is ebay tussen 100 en 140 incl verzendkosten per kant. komen nog blokken bij als ze erg heet geweest zijn of redelijk af.

http://www.ebay.de/itm/Origina…5d4a8b95b5

Tja via dealer weet ik t niet.
pieranja
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 18:08  ·  #9
Ik ben wel handig, maar ik heb er ook haast bij. Boevendien moet het veilig gebeuren. Maar tegelijk wil ik ook geen dief van mijn eigen portefeuille zijn. Ik heb eens rondgevraagd. Ter verduidelijking: het gaat om twee klauwen FRONT/VOOR:

- Montage 2 remklauwen bij Volvo dealer Amstelveen: 630 EUR inclusief BTW. Zij plaatsen ruildelen, dus geen nieuwe.

- Revisie bestaande klauwen (2 stuks) + montage bij remmenservice.nl: als alles meezit (goed gangbaar) 250 EUR exclusief BTW

- 2 nieuwe klauwen (imitatie afkomstig van professional parts sweden) + montage bij V70service: 300 EUR inclusief BTW

Ik probeer ook uit te zoeken wat originele, nieuwe klauwen kosten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn dat de klauwen van Bosch of ATE? Of wie weet welke klauwen er als OEM onderdeel op zitten? En welke klauw is een prima alternatief volgens jullie. Dan kan ik voor mijzelf ook nog het sommetje maken:

Zelf nieuwe OEM klauwen aanschaffen en elders laten monteren

Om daarna de knoop ff door te hakken. Feed-back wordt ten zeerste gewaardeerd!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 18:20  ·  #10
revisie is wat lastiger denk ik, maar klauwen vervangen is bij de volvo niet erg lastig. wel even wat gedoen met de remslang en ontluchten en ja het is koud buiten. Ik zou imitatie klauwen wel aan durven maar ates ook best betaalbaar op ebay te vinden.
revisie optie en dan maar hopen dat ze gangbaar zijn lijkt me wat risicovol. Tja en snel klopt maar wat hebben ze bij je dealer nu gedaan dan. even gangbaar gemaakt, ik heb zuiger bekeken en schoongemaakt iets ingevet en pennen schoongemaakt en ingevet ? rubbers waren gaar dus daar moet iig wat aan gebeuren revisie dus. kan je eventjes vooruit.

oh en orgineel weet ik niet. heb niet gekeken en weet niet of de mijne orgineel zijn, zou wel kunnen ivm gaar zijn van rubbers maar hoeft niet. Iemand?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 19:39  ·  #11
Dit lijkt mij een prima optie: http://www.volvo-parts.nl/nl/remklauw-rv.html

En dan hou je €400 in de knip. Wat een afzetters in Amstelveen zeg, en niet eens nieuwe klauwen voor dat geld.

Let wel op met de revisie sets; en zijn 2 verschillende zuiger diameters, dus eerst meten dan bestellen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 20:53  ·  #12
lijkt mooie optie. :thumb:
pieranja
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 21:40  ·  #13
Ik zal ze morgen eens bellen, bedankt voor de tip!

Even over de diameter van de cilinder. Deze zal de pasvorm van de remklauw toch niet beinvloeden? En welke diameter is gangbaar op een T5 uit 2001?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 23:43  ·  #14
Das alleen boeiend als je wilt reviseren. jij koopt gewoon passende klauwen voor een T5. toch?
pieranja
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.02.2015 - 15:03  ·  #15
Ja klopt, ik koop gewoon de hele klauw en ga niet zelf met een revisie-setje aan de slag.

Selected quotes for multi-quoting:   0