T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

Diverse foutcodes

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 19.08.2017 - 22:10  ·  #1
Het volgende is voorgevallen; tijdens onze vakantie, op de terugweg vanuit Frankrijk, merkten we (ja, zelfs de vrouw!) dat de auto zo rond de 110 (kruissnelheid met aanhanger) heel licht stotterde. Stotteren is eigenlijk het verkeerde woord, het was een beetje zagen/pendelen, met korte interval. Heel licht, net merkbaar. Dotje gas en het was weer een tijdje weg. Geen foutmelding in het display. Overigens: het viel me al een tijdje op dat ie stationair ook wel eens wat pendelt.

Thuis gekomen (vorig weekend) even met Vida uitgelezen. Er kwamen 2 foutcodes uit:
- ECM-120D Air Mass - Signal too low
- ECM-930B ECU, communication error - Signal missing
Geen actie ondernomen, enkel storing gewist.

Afgelopen dinsdag tot vandaag heen en weer naar en door Zweden geweest ca 2200km. Ik was alleen en een T5 wil je in Duitsland wel even de sporen geven :) dus genoeg testmateriaal. Op de heenweg, 2e helft van de rit, gemerkt dat ie zo tussen 110-130 wat serieuzer stottert dan de week ervoor. Niet constant, gewoon af en toe. Onder de 100 en boven de 130 geen problemen. In Zweden nam het stotteren toch serieuzere vormen aan. Het werd ook inhouden. Soms voor een 'split second', soms voor 1 a 2 seconden lang, soms een enkele keer, soms een keer of 3 achter elkaar, en soms, als ik mijn 'voetpositie' niet aanpaste, bleef ie gewoon bokken. Tijdens het parkeren in Duitsland(begin terugweg) viel de motor, na de bak in de R gezet te hebben, uit. Vanaf dat moment brandt het motormanagement lampje. Door Duitsland weer even flink gas gegeven en gemerkt dat het euvel over een steeds breder bereik voorkomt. Nu tussen de 100 en 150km per uur. Met name tijdens cruisen (met of zonder cruise control), soms ook bij accelereren. Bij gas los en vol gas is er niks aan de hand.
Overigens, aan het eind van de rit werd een stoplichtsprintje de auto bijna fataal; al na enkele seconden hevig bokken, schokken, alsof ie geen adem kreeg en ernaar hapte, vage omschrijving, maar vooruit. Toen deed ie het dus ook op lage snelheid en met volgas.

Vanavond weer uitgelezen:
- ECM-120D Air Mass - Signal too low
- ECM-290C Fuel pressure - Signal too high
- ECM-280B Fuel pressure sensor - Signal missing
- ECM-280C Fuel pressure sensor - Signal too high

Wat ik vanmorgen voor de 2e helft van de terugrit heb gedaan is de stekker en connector van de luchtmassameter schoongemaakt (contacten opschuren) en contactspray erop. Maar dat heeft dus in ieder geval niet geholpen.

Na wat googlelen ben ik van plan morgen de volgende zaken te doen:
- luchtmassameter zelf reinigen (de voeler)
- Gasklep reinigen + contacten reinigen
- contacten ECU schoonmaken (opschuren) en contactspray erop

Hebben jullie nog andere suggesties, of ervaring met de omschreven problemen?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4916
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 19.08.2017 - 22:33  ·  #2
Stationair pendelen kan ook te maken hebben met je nokkenasversteller. Je kunt je nokkenasversteller controleren op axiale speling, ik denk dat jouw T5 er twee heeft.
Gasklephuis problemen zijn vooral iets van de eerste paar jaren bij de V70, lijkt me sterk dat het daaraan ligt.

Luchtmassameter gaat wel vaker kapot. Misschien kun je er een van iemand lenen om dit uit te sluiten? Die foutmelding zelf ook gehad in het verleden, toen de luchtmassameter vervangen en weg was de melding. Wij hadden echter geen klachten met rijden.

Kijkend naar de storingen van de laatste keer uitlezen zou ik denken dat er ergens een probleem zit in de brandstofaanvoer, misschien eens sensor die de brandstofdruk regelt/meet welke kapot is?

Heb je ook gekeken wat VIDA aangeeft als mogelijke oorzaak bij de foutmeldingen over de brandstofdruk?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 19.08.2017 - 22:47  ·  #3
Met gasklephuis problemen bedoel ik niet zozeer het probleem van de eerste modellen (met sleepcontacten) maar meer vervuiling van de klep.
Wat ik nog moet vermelden; bij koude motor zijn er in het geheel geen problemen.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 00:07  ·  #4
Weet bijna zeker dat je nokkenas solonoid het probleem veroorzaakt!
Daar krijg je diverse foutcodes van.
Zou hem gewoon preventief vervangen.
Anders met vida de adaptieve waardes uitlezen.

Mvg Chris
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 08:58  ·  #5
Quote door scania164

Weet bijna zeker dat je nokkenas solonoid het probleem veroorzaakt!


Zou kunnen natuurlijk, maar de foutcodes wijzen daar niet echt naar. Als ik wat Google lees ik dat de nokkenassensor (is dat hetzelfde als de nokkenasversteller? Lijkt me wel) eigenlijk altijd een foutcode oplevert als ie stuk is, en zelfs dat ie foutcodes oplevert terwijl er nog niets merkbaar is.
Omdat de eerste keer uitlezen wijst in de richting van de LMM en ECU denk ik eerder aan een electronisch probleem, ergens een slecht contact.
Wellicht dat het toch de nokkenasversteller is, maar om nou op voorhand zo'n ding te gaan vervangen (€€€'s of zelfs €€€€€€'s als ik er 2 blijk te hebben) lijkt me wat te gek.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4916
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 11:45  ·  #6
Nokkenassensor (solonoid) en nokkenasversteller zijn 2 verschillende onderdelen.

Nokkenas solonoid:


Nokkenasversteller (die 2 waar een gele pijl op staat):


Nokkenasverstellers zijn inderdaad heel duur. 1 zo'n versteller kost rond de 300 euro. Het probleem bij de verstellers is dat ze olie gaan lekken of dat ze teveel speling hebben. Als er speling op zit is dit goed zichtbaar tijdens het starten. Op dit filmpje zie je beide verstellers heel duidelijk bewegen, dat hoort niet. https://www.youtube.com/watch?v=6PNg_alTFdY

Je hebt zelf VIDA begrijp ik. Dan zou je de waardes van de nokkenas solonoid ook uit kunnen lezen volgens mij zoals scania164 al zei.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 12:57  ·  #7
Defecte solonoide veroorzaakt ook andere foutcodes omdat door verkeerde kleptiming de motor gaat corrigeren en foutcodes genereerd.
Ding kost ongeveer 130eu. Als nog nooit gedaan is daarmee beginnen. .
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 15:55  ·  #8
Quote door volvo355

Als er speling op zit is dit goed zichtbaar tijdens het starten. Op dit filmpje zie je beide verstellers heel duidelijk bewegen, dat hoort niet. https://www.youtube.com/watch?v=6PNg_alTFdY

Wat ik zie in het filmpje is dat er speling op zit in de lengte van de nokkenas. Dus vanaf het viewpoint van de filmere kun je ze naar links-rechts bewegen. Dat is wat je bedoelt met speling? Volgens mij (moet het nakijken in de documentatie) is er al eens 1, of misschien beide, vervangen.

Quote door volvo355

Je hebt zelf VIDA begrijp ik. Dan zou je de waardes van de nokkenas solonoid ook uit kunnen lezen volgens mij zoals scania164 al zei.


Ik heb even gezocht, onder welk kopje vind ik de waardes? Ik heb gekeken onder ECM, lijkt me dat het daar moet staan, maar wat is de beschrijving in VIDA?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 15:58  ·  #9
Quote door scania164

Defecte solonoide veroorzaakt ook andere foutcodes omdat door verkeerde kleptiming de motor gaat corrigeren en foutcodes genereerd.
Ding kost ongeveer 130eu. Als nog nooit gedaan is daarmee beginnen. .


Is nog nooit vervangen, althans niet sinds 2009 (zover gaat de documentatie terug). Hoe gaat (de)montage in zijn werk? Enkel wat boutjes lossen en weer vast zetten?
Ik zie trouwens dat er 2 inzitten, 1 op de inlaat en 1 op de uitlaat. Ik neem aan dat de solenoid op de intake dan problemen geeft? Of beide vervangen?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4916
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 16:05  ·  #10
Quote door Doeke Dobma

Quote door volvo355

Als er speling op zit is dit goed zichtbaar tijdens het starten. Op dit filmpje zie je beide verstellers heel duidelijk bewegen, dat hoort niet. https://www.youtube.com/watch?v=6PNg_alTFdY

Wat ik zie in het filmpje is dat er speling op zit in de lengte van de nokkenas. Dus vanaf het viewpoint van de filmere kun je ze naar links-rechts bewegen. Dat is wat je bedoelt met speling? Volgens mij (moet het nakijken in de documentatie) is er al eens 1, of misschien beide, vervangen.

Dat bedoel ik inderdaad.

Quote door Doeke Dobma

Quote door volvo355

Je hebt zelf VIDA begrijp ik. Dan zou je de waardes van de nokkenas solonoid ook uit kunnen lezen volgens mij zoals scania164 al zei.

Ik heb even gezocht, onder welk kopje vind ik de waardes? Ik heb gekeken onder ECM, lijkt me dat het daar moet staan, maar wat is de beschrijving in VIDA?

Heb ik helaas geen antwoord op. Lijkt mij inderdaad onder ECM te staan, en dan iets met timing denk ik. Misschien heb je hier nog iets aan. topic.php?t=16795&page=2
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 16:12  ·  #11
Vanmorgen de aansluitingen van diverse sensoren gereinigd. Tevens de gasklep gedemonteerd en goed schoongemaakt. Dat was wel nodig, de klep was niet erg vuil, het huis waar ie doorheen beweegt wel. Een goede aangekoekte laag. Moest echt 'schrobben' om de aangekoekte laag schoon te maken. Nu glimt ie weer als een malle :) De storingen had ik gisteravond al gewist.

Helaas heeft het weinig soelaas geboden. Net een rit gemaakt van 175 snelwegkilometers, maar het euvel is er nog steeds. Het leek wel minder vaak voor te komen en minder heftig. Na de rit uitgelezen:
- ECM-280B Fuel pressure sensor - Signal missing
- ECM-280C Fuel pressure sensor - Signal too high
- ECM-212C Long-term fuel trim, bank 1 - Signal too high
- ECM-290C Fuel pressure - Signal too high

Kan er iets zijn met de brandstofdruk? Brandstofdruk is (ca 1 minuut gevolgd) netjes rond de 400kpa (397 eigenlijk de hele tijd). Of zou de druksensor (die aan de rechterkant van de injectorrail?) slecht zijn? Of valt deze storing ook weer terug te voeren op de nokkenas solenoid?

Na het uitlezen gelijk weer gereset. En opnieuw uitgelezen. De volgende code komt gelijk terug, dus zonder er mee gereden te hebben:
- ECM-280C Fuel pressure sensor - Signal too high

Bedankt voor het meedenken!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 17:06  ·  #12
Wie is de OEM leverancier voor de nokkenas solenoid? Kan niks vinden op Google.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 18:03  ·  #13
Bij dealer kopen
Imeestal die aan uitlaat kant.
Eerst pakking controleren onder de solonoide daar zit een zeefje in die verstoppen kan.
Kwestie van 4 boutjes.
Of anders prefentier vervangen.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 856
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 20.08.2017 - 21:10  ·  #14
Weet het antwoord niet maar ben wel benieuw naar de uitslag.
Oliewissel op tijd uitvoeren is belangrijk voor de vvt poelie. (Ervaring met mijn vorige wagen, Volvo s40. had alleen last bij stationair toerental en file rijden)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: T5 Stotteren/bokken/inhouden boven 100km/u

 · 
Posted: 21.08.2017 - 20:38  ·  #15
Ik heb de afgelopen dagen weer heel wat gereden en veel uitgelezen. De foutcodes blijven nu eigenlijk stabiel. Luchtmassameter en CEM zijn niet meer terug gekomen.

Nu blijven het:
- ECM-280B Fuel pressure sensor - Signal missing
- ECM-280C Fuel pressure sensor - Signal too high
- ECM-290B Fuel pressure - Signal missing
- ECM-290C Fuel pressure - Signal too high

Het wijst geenzins op de VVT of nokkenasverstellers, hoewel dat natuurlijk ook niets uitsluit. Ik heb het probleem ook op facebook gegooid en daar spreekt ook niemand over de nokkenas solenoid en/of verstellers. Ik zoek het dus nog niet bij de nokkenassen. Zonet 'live' de stekker eens uit de brandstofdruksensor getrokken; motor dipt even en loopt vrolijk verder. Wel gelijk de code ECM-280C(geloof ik... of was het nou B?). Hoe dan ook, op dit moment verdenk ik de brandstofdruksensor. Nu even kijken of ik alleen die bestel, of gelijk voor de zekerheid ook de brandstofpomp.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0