Het volgende is voorgevallen; tijdens onze vakantie, op de terugweg vanuit Frankrijk, merkten we (ja, zelfs de vrouw!) dat de auto zo rond de 110 (kruissnelheid met aanhanger) heel licht stotterde. Stotteren is eigenlijk het verkeerde woord, het was een beetje zagen/pendelen, met korte interval. Heel licht, net merkbaar. Dotje gas en het was weer een tijdje weg. Geen foutmelding in het display. Overigens: het viel me al een tijdje op dat ie stationair ook wel eens wat pendelt.
Thuis gekomen (vorig weekend) even met Vida uitgelezen. Er kwamen 2 foutcodes uit:
- ECM-120D Air Mass - Signal too low
- ECM-930B ECU, communication error - Signal missing
Geen actie ondernomen, enkel storing gewist.
Afgelopen dinsdag tot vandaag heen en weer naar en door Zweden geweest ca 2200km. Ik was alleen en een T5 wil je in Duitsland wel even de sporen geven dus genoeg testmateriaal. Op de heenweg, 2e helft van de rit, gemerkt dat ie zo tussen 110-130 wat serieuzer stottert dan de week ervoor. Niet constant, gewoon af en toe. Onder de 100 en boven de 130 geen problemen. In Zweden nam het stotteren toch serieuzere vormen aan. Het werd ook inhouden. Soms voor een 'split second', soms voor 1 a 2 seconden lang, soms een enkele keer, soms een keer of 3 achter elkaar, en soms, als ik mijn 'voetpositie' niet aanpaste, bleef ie gewoon bokken. Tijdens het parkeren in Duitsland(begin terugweg) viel de motor, na de bak in de R gezet te hebben, uit. Vanaf dat moment brandt het motormanagement lampje. Door Duitsland weer even flink gas gegeven en gemerkt dat het euvel over een steeds breder bereik voorkomt. Nu tussen de 100 en 150km per uur. Met name tijdens cruisen (met of zonder cruise control), soms ook bij accelereren. Bij gas los en vol gas is er niks aan de hand.
Overigens, aan het eind van de rit werd een stoplichtsprintje de auto bijna fataal; al na enkele seconden hevig bokken, schokken, alsof ie geen adem kreeg en ernaar hapte, vage omschrijving, maar vooruit. Toen deed ie het dus ook op lage snelheid en met volgas.
Vanavond weer uitgelezen:
- ECM-120D Air Mass - Signal too low
- ECM-290C Fuel pressure - Signal too high
- ECM-280B Fuel pressure sensor - Signal missing
- ECM-280C Fuel pressure sensor - Signal too high
Wat ik vanmorgen voor de 2e helft van de terugrit heb gedaan is de stekker en connector van de luchtmassameter schoongemaakt (contacten opschuren) en contactspray erop. Maar dat heeft dus in ieder geval niet geholpen.
Na wat googlelen ben ik van plan morgen de volgende zaken te doen:
- luchtmassameter zelf reinigen (de voeler)
- Gasklep reinigen + contacten reinigen
- contacten ECU schoonmaken (opschuren) en contactspray erop
Hebben jullie nog andere suggesties, of ervaring met de omschreven problemen?
Thuis gekomen (vorig weekend) even met Vida uitgelezen. Er kwamen 2 foutcodes uit:
- ECM-120D Air Mass - Signal too low
- ECM-930B ECU, communication error - Signal missing
Geen actie ondernomen, enkel storing gewist.
Afgelopen dinsdag tot vandaag heen en weer naar en door Zweden geweest ca 2200km. Ik was alleen en een T5 wil je in Duitsland wel even de sporen geven dus genoeg testmateriaal. Op de heenweg, 2e helft van de rit, gemerkt dat ie zo tussen 110-130 wat serieuzer stottert dan de week ervoor. Niet constant, gewoon af en toe. Onder de 100 en boven de 130 geen problemen. In Zweden nam het stotteren toch serieuzere vormen aan. Het werd ook inhouden. Soms voor een 'split second', soms voor 1 a 2 seconden lang, soms een enkele keer, soms een keer of 3 achter elkaar, en soms, als ik mijn 'voetpositie' niet aanpaste, bleef ie gewoon bokken. Tijdens het parkeren in Duitsland(begin terugweg) viel de motor, na de bak in de R gezet te hebben, uit. Vanaf dat moment brandt het motormanagement lampje. Door Duitsland weer even flink gas gegeven en gemerkt dat het euvel over een steeds breder bereik voorkomt. Nu tussen de 100 en 150km per uur. Met name tijdens cruisen (met of zonder cruise control), soms ook bij accelereren. Bij gas los en vol gas is er niks aan de hand.
Overigens, aan het eind van de rit werd een stoplichtsprintje de auto bijna fataal; al na enkele seconden hevig bokken, schokken, alsof ie geen adem kreeg en ernaar hapte, vage omschrijving, maar vooruit. Toen deed ie het dus ook op lage snelheid en met volgas.
Vanavond weer uitgelezen:
- ECM-120D Air Mass - Signal too low
- ECM-290C Fuel pressure - Signal too high
- ECM-280B Fuel pressure sensor - Signal missing
- ECM-280C Fuel pressure sensor - Signal too high
Wat ik vanmorgen voor de 2e helft van de terugrit heb gedaan is de stekker en connector van de luchtmassameter schoongemaakt (contacten opschuren) en contactspray erop. Maar dat heeft dus in ieder geval niet geholpen.
Na wat googlelen ben ik van plan morgen de volgende zaken te doen:
- luchtmassameter zelf reinigen (de voeler)
- Gasklep reinigen + contacten reinigen
- contacten ECU schoonmaken (opschuren) en contactspray erop
Hebben jullie nog andere suggesties, of ervaring met de omschreven problemen?