Stotterende en afslaande motor

Foutcode 614B

chrisv70II
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Stotterende en afslaande motor

· 
Posted: 07.03.2025 - 15:10  ·  #1
Plotseling begon mijn V70 2.4T AWD 2007 te schokken en sloeg bij laag toerental af..
Met moeite thuis gekomen.
Na paar dagen stilstaan loopt hij weer prima, maar ik heb er geen vertrouwen in.
De foutcode: 614B Nokkenas regeling uitlaat fout.
Iemand hier ervaring mee?
(Nokkenas sensor enige tijd geleden vervangen).
Groet,
Chris
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Stotterende en afslaande motor

· 
Posted: 07.03.2025 - 22:13  ·  #2
Waarom had je de nokkenas-sensor vervangen? Dezelfde foutcode danwel dezelfde symptomen? Met het monteren van de sensor was het meteen opgelost?

Heb je de sensor vervangen met een van hetzelfde merk dat erin zat? (Bosch of Denso bijvoorbeeld of een van de dealer). En die niet bij Ali/Ebay gehaald omdat die daar veel goedkoper was? Je zou niet de eerste zijn waarbij een super voordelig OEM sensor of een B-merk een slechte imitatie/vervalsing is en het heel snel begeeft of deze al vanaf de inbouw voor rare foutcodes zorgt terwijl je denkt dat het opgelost is en het daar niet meer aan kan liggen.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 19:08  ·  #3
Nokkenas regeling is ook wat anders dan de nokkenas positie sensor. Lijkt mij eerder de stuurklep van de nokkenasverstelling die dan de oorzaak is.
chrisv70II
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 19:34  ·  #4
Beste Ierren, bedankt voor je reactie.
Destijds (2019) sensor vervangen, ik dacht vanwege startproblemen, maar zeker niet door een Ali exemplaar, ik bestel altijd via dealer ( vaak zelfs goedkoper dan Estate Service, R&D e.d.)
chrisv70II
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 19:38  ·  #5
Beste Klaasw,
Bedankt voor je reactie,
Ik zal dat van die nokkenaspositiesensor voorleggen aan de ‘deskundige’ die zich nu over het probleem van mijn V 70 ontfermt.
Groet,
Chris.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 22:50  ·  #6
kijk maar even in bijlage
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.03.2025 - 09:28  ·  #7
De nokkenaspositiesensor kan je uitlezen d.m.v. VIDA. Je kan tijdens het rijden uitlezen of de VVT-poelie werkt en hoeveel de nokkenaspositie verdraait t.o.v. de 0-stand. BIj een defecte nokkenaspositiesensor blijft die op 1 positie staan.
Als de VVT (dus poelie gaar/defect, sensor defect of solenoid defect) blijft de motor overigens gewoon prima lopen en is er mee te rijden. Dat schokken/afslaan zal wss niet daardoor komen.

Ik heb mijn nokkenaspositiesensor toentertijd vervangen voor een Denso exemplaar van Aliexpress. Die was exact hetzelfde als de originele die er uit kwam (alle markeringen etc. hetzelfde), na het vervangen werkte mijn VVT weer (voorheen niet, en ik had ondertussen de poelie en de solenoid al vervangen).
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2025 - 10:39  ·  #8
Quote door GRUNNS60

kijk maar even in bijlage

Dat dus, is wat mij betreft de grote verdachte, zeker gezien de nokkenaspositie sensor al is vervangen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.03.2025 - 12:09  ·  #9
er was nog iets met een aanpassing van de pakking met als extra een zeefje/filtertje. maar die zal nu wel standaard meegeleverd worden.

in bijlage CH is chassisnummer

overigens kan ik me bij dit onderdeel ook voorstellen dat er gewoon wat viesigs met de doorgepompte de olie erin gekomen is wat de werking slechter maakt. mogelijk schoon te maken. of filtertje verstopt. (heb t zelf niet geprobeerd, dus geen garantie :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2025 - 09:42  ·  #10
Die pakking met zeef is een goede aanvulling. Wanneer die standaard zijn gebruikt weet ik niet, maar bij mijn 99-er zat hij er sowieso niet. Overigens is uiteindelijk ook een stuurklep onderhevig aan slijtage en kan het goed zijn dat deze gewoon vervangen moet worden. Wel zou je hem kunnen demonteren en reinigen met carburateur reiniger.

Selected quotes for multi-quoting:   0