Sinds 1,5 week loopt mijn motor (B5234T4) niet lekker, het lijkt op stotteren en de wagen voelt soms aan alsof deze 3 ton weegt met name bij lage toeren.
3 weken geleden is bij aankoop de turbo gereviseerd, dit was duidelijk merkbaar. Hierna gaf de buitenluchtdruksensor een error en ging het lambda lampje branden op het dashboard.
Deze is éénmalig gereset en een week later weer gaan branden, ik heb toen geen tijd gehad om de melding te resetten.
Na een paar dagen is het lampje uitgegaan en ging de motor steeds moeilijker lopen.
Een week nadat het lampje ging branden heb ik een ander sensor gemonteerd en de code (die stond nog in het systeem ondanks dat het lampje uit was) gewist.
Echter bleef de motor moeilijk lopen, ik ben daarna bij VOMD langs geweest , zij vonden hem ook niet geweldig rijden maar konden het probleem niet 1,2,3 lokaliseren.
Ik heb vervolgens de bougies/bougiekabels gecontroleerd, deze zagen er allemaal goed uit. Er lag wel olie bovenop het klepdeksel en lichte overdruk uit de olievuldop, echter geen rook uit de peilstok.
Het luchtfilter is ook nieuw en deze was ook goed schoon, ik heb tot slot de intercoolerslang naar het gasklephuis los gehad, hier zat wat olie in. De siliconenslang aan de bovenzijde van de intercooler zweet wel een beetje olie maar lijkt niet gescheurd.
Deze heb ik schoongemaakt en vervolgens alles weer gemonteerd. De motor lijkt iets beter te lopen maar houd af en toe nog steeds in. Met name als ik 70km/u in de 4e versnelling rij stottert de wagen een beetje, alsof hij soms op 4 cilinders loopt.
Ik rij zelf op Euro95, ik weet echter niet waar de vorige eigenaar op heeft gereden dus dat kan mogelijk het probleem verklaren.
Ook zijn de meeste vacuümslangen wel aan het einde van hun tijd, echter lijken ze niet te lekken.
Mijn plan is om de carterventilatie preventief te vervangen, hierbij ook de vacuümslangen te doen (als ik het goed heb gelezen is 3 meter van 5mm en 8mm slang voldoende) en de gaskabel (hierbij is het plastic vergaan en is afstellen niet echt mogelijk meer).
Mogelijk dat er iemand met meer kennis mij kan vertellen welke dingen ik eventueel over het hoofd zie en ik nog kan controleren/vervangen.
Alvast bedankt.
3 weken geleden is bij aankoop de turbo gereviseerd, dit was duidelijk merkbaar. Hierna gaf de buitenluchtdruksensor een error en ging het lambda lampje branden op het dashboard.
Deze is éénmalig gereset en een week later weer gaan branden, ik heb toen geen tijd gehad om de melding te resetten.
Na een paar dagen is het lampje uitgegaan en ging de motor steeds moeilijker lopen.
Een week nadat het lampje ging branden heb ik een ander sensor gemonteerd en de code (die stond nog in het systeem ondanks dat het lampje uit was) gewist.
Echter bleef de motor moeilijk lopen, ik ben daarna bij VOMD langs geweest , zij vonden hem ook niet geweldig rijden maar konden het probleem niet 1,2,3 lokaliseren.
Ik heb vervolgens de bougies/bougiekabels gecontroleerd, deze zagen er allemaal goed uit. Er lag wel olie bovenop het klepdeksel en lichte overdruk uit de olievuldop, echter geen rook uit de peilstok.
Het luchtfilter is ook nieuw en deze was ook goed schoon, ik heb tot slot de intercoolerslang naar het gasklephuis los gehad, hier zat wat olie in. De siliconenslang aan de bovenzijde van de intercooler zweet wel een beetje olie maar lijkt niet gescheurd.
Deze heb ik schoongemaakt en vervolgens alles weer gemonteerd. De motor lijkt iets beter te lopen maar houd af en toe nog steeds in. Met name als ik 70km/u in de 4e versnelling rij stottert de wagen een beetje, alsof hij soms op 4 cilinders loopt.
Ik rij zelf op Euro95, ik weet echter niet waar de vorige eigenaar op heeft gereden dus dat kan mogelijk het probleem verklaren.
Ook zijn de meeste vacuümslangen wel aan het einde van hun tijd, echter lijken ze niet te lekken.
Mijn plan is om de carterventilatie preventief te vervangen, hierbij ook de vacuümslangen te doen (als ik het goed heb gelezen is 3 meter van 5mm en 8mm slang voldoende) en de gaskabel (hierbij is het plastic vergaan en is afstellen niet echt mogelijk meer).
Mogelijk dat er iemand met meer kennis mij kan vertellen welke dingen ik eventueel over het hoofd zie en ik nog kan controleren/vervangen.
Alvast bedankt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).