Stotterende D4

 
 
 
 
 
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 09:12  ·  #1
Wie kan me een zetje in de goede richting geven?

Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit van een V70 D4 181pk.
Omdat ik met de vorige V70 de nodige roetfilter problemen heb gehad is vanaf aanschaf de EGR klep uitgeschreven en het roetfilter doorboord (was eigenlijk niet nodig, maar ja.) De auto is ergens dit jaar langzamerhand begonnen met stotteren vooral met een koude motor. Dit is inmiddels zo erg geworden dat er rond de 1500 toeren, vooral met koude motor, constant met het gaspedaal gespeeld moet worden om nog een beetje normaal de straat uit te komen. De auto verliest constant een beetje vermogen wat wat resulteert in erg schokkerig gedrag.
De auto is inmiddels uitgelezen bij de dealer maar niets kunnen vinden.
Om de 15000 km krijgt deze een beurt met nieuwe olie, waarbij vorige week ook de distributieriem is en het brandstoffilter is vervangen. Het inlaatspruitstuk is bij mijn garage (geen volvo dealer) schoongemaakt en heeft ook niet geholpen. Ze hebben wel iets in de inlaat gespoten (weet helaas niet wat) waarbij de klachten in het begin bijna verdwenen waren maar na 2 á 3 dagen weer volledig terug zijn.

Ik tank alleen maar V-power van shell en elke 10000 km gooi ik een flesje Wynn's Diesel Cleaner in de tank.

Met niets doen wordt het niet beter, waarschijnlijk alleen maar erger. Dus kan iemand mij een tip geven die ik dan door kan geven aan mijn garage.

Alvast bedankt voor alle hulp
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 10:01  ·  #2
topic.php?t=25869&page=fst_unread

Ik heb een soort gelijk probleem, alleen in mindere maten ( nog) het wordt wel langzaam erger
Stottert die ook als je meer vermogen vraagt ?
Bij lijkt de MAF temperatuur behoorlijk fout. 52 graden gisteren, twijfel of ik weer de MAF moet vervangen (90 euro). die is net iets meer dan 2 jaar oud.

Heb jij een manier dat je de MAF temperatuur kunt uit lezen ?
DICE + VIDA
Ik denk dat het ook met een USB dongle moet kunnen
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 11:16  ·  #3
Bij mij is de luchtmassameter nog niet vervangen, omdat er geen foutcodes zijn is een defect hieraan ook niet waarschijnlijk denk ik. Ik ben zelf niet in het bezit van Vida. De auto is uitgelezen door mijn eigen garage maar omdat zij geen foutcodes konden vinden heb ik daarom de auto ook bij de volvo dealer laten uitlezen. Zoals gezegd konden zij ook niets vinden.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 11:31  ·  #4
Ik heb ook een D4 en heb hier ook last van gehad. Op dit moment niet.

Ik heb:
-er een busje intake cleaner doorheen laten spuiten,
-allebei de inlaatdruk sensoren (2stuks) gereinigd en
-wat vaker 3000+ rpm gereden. (Ik reed erg eco zeg maar).
-adapties van Turbo, en bijhorende kleppen en Egr gereset

Afgelopen weken daarvan geen last. Wellicht dat bovenstaande voor jullie ook scheelt.

Ik heb mij wel wat verdiept in de techniek. In de drukbuis tussen de 2 turbo’s zit een lichtjes verende klep die de flow tussen de 2 turbo’s regelt. Bij mij zweet het enorm olie en ik vraag mij af of dat invloed heeft.

Door alle blow by die bij deze gevoelige cilinders hoort kan er veel olie in het inlaat traject komen wat effect heeft op sensoren en kleppen.
De intake cleaner kan en goede bijdrage hebben gehad.. In andere topics lees je dat D4 vooral opknappen van intake reinigingen en motor flushing.

Op dit moment staat die van mij bij de dealer (kvs lekkage 🙄) maar er zitten ook een paar foutcodes in. Zo ook de druksensor in het uitlaatspruitstuk, die net voor de turbo zit. Die pendelt enorm en geeft nu ook een dtc code. Wss kapot, dat ga ik wel horen denk ik.
Ik weet nog niet of deze sensor erg belangrijk is voor de inspuiting.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 11:57  ·  #5
Live uitlezen lijkt me hier aan te raden. Foutcodes worden gegenereerd als een sensor (een x aantal cycli) een waarde afgeeft die buiten de verwachte waarden ligt, waarbinnen alles correct zou moeten functioneren. Maar als een sensor niet kapot is, maar een waarde afgeeft die wel raar is, maar niet raar genoeg om de boel plat te leggen, dan zal het wel functioneren, maar niet lekker (stotteren). In de moderne diesels is het ook al niet meer zo dat er altijd maximaal lucht aangezogen wordt en dat het vermogen enkel afhankelijk is van de ingespoten hoeveelheid diesel, en bij dergelijke lage toeren verwacht je niet direct een brandstofaanvoerprobleem. Ook in de luchtstroom zitten kleppen en sensoren die de boel mee helpen regelen.
Maar ja, 1500 toeren, laten we eerlijk zijn, dat is amper boven stationair, wat verwacht je dan van de motor? Doen de turbo's dan al mee in die motor?
Je zou het stekkertje van de temperatuursensor eens kunnen loshalen. Waarschijnlijk begint dan wel je ventilator maximaal te draaien (want de motor weet niet of hij oververhit raakt, dus gaat hij in paniekmodus voor de zekerheid), maar als je motor dan wel goed draait (ik neem aan dat hij dan een soort gemiddelde temperatuur pakt uit de computer om de inspuiting mee te regelen), dan weet je dat het aan die sensor ligt. Live uitlezen is natuurlijk makkelijker, maar daar moet je wel minstens een obd2 dongel voor hebben (kost een paar euro op amazon etc) en een (gratis) app op je telefoon, bijv. Car Scanner.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 12:02  ·  #6
> Maar ja, 1500 toeren

Je hebt het niet altijd voor het kiezen, BV bij een automaat, Als ik rustig rij ( wat ik vrij veel doe ) komt hij niet boven de 2100 rpm
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 13:12  ·  #7
Ik ben het wel eens dat 1500 toeren weinig is, maar dit doet niets af aan het feit dat dit euvel voorheen niet aanwezig was. Als ik de woonwijk uit wil dan kom ik gedurende 800 meter in de 2e versnelling niet hoger. Het stotteren is wel het ergst bij een koude motor rondom dit toerental maar zeker niet weg als de motor warm is. Dan openbaart het zich af en toe meer als inhouden.
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 15:57  ·  #8
Ooit vergelijkbaar gedrag gehad met een auto van een ander merk, maar wel een diesel.
Loopt hij koud wel op alle cilinders? Bij mij waren gloeibougies niet goed waardoor hij simpelweg niet direct alles aansloeg.

Zoals gezegd: auto bij een ander merk destijds, dus geen idee of het enigszins logisch is
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 16:09  ·  #9
In Vida is te lezen dat bij 1500 rpm de hoge druk turbo al vulling moet geven. Als deze vulling niet gedetecteerd wordt, of niet wordt opgebouwd zal de ecm geen extra brandstof inspuiten met inhouden als gevolg.

De laadruk sensoren schoonmaken is dus volgens mij het minimale wat je eerst kan doen.
Het is in ieder geval algemeen bekend dat de versies gemonteerd in het spruitstuk snel vuil worden.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 16:51  ·  #10
Quote door martijn-a

In Vida is te lezen dat bij 1500 rpm de hoge druk turbo al vulling moet geven. Als deze vulling niet gedetecteerd wordt, of niet wordt opgebouwd zal de ecm geen extra brandstof inspuiten met inhouden als gevolg.

De laadruk sensoren schoonmaken is dus volgens mij het minimale wat je eerst kan doen.
Het is in ieder geval algemeen bekend dat de versies gemonteerd in het spruitstuk snel vuil worden.


Heb het net even gedaan, was behoorlijk vervuilt, nog geen proefrit gemaakt .



video voor handleiding
https://www.youtube.com/watch?v=Kln4W4T0iCc
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 17:37  ·  #11
Niet geschoten is altijd mis 😇

Ben benieuwd.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 27.09.2021 - 22:46  ·  #12
Ik denk dat het echte stotteren weg is, tijd zal het leren.
Het hoog frequent trillen niet, ik verdacht de automaat omdat hij het alleen in de 3 was, maar tijdens het kijken naar de automaat stroom parameters van de solenoids kwam ik er achter dat hij het in zijn twee ook deed, bij de zelfde snelheid 40-44 km/u, ik hoop dat het van de steekas is, want die heb ik wel op zijn donder gegeven met het proberen te verwijderen van de homokineet ( die dus nog niet vervangen is ) laat ik dat maar eens eerst doen.
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 28.09.2021 - 14:50  ·  #13
Quote door martijn-a

In Vida is te lezen dat bij 1500 rpm de hoge druk turbo al vulling moet geven. Als deze vulling niet gedetecteerd wordt, of niet wordt opgebouwd zal de ecm geen extra brandstof inspuiten met inhouden als gevolg.

De laadruk sensoren schoonmaken is dus volgens mij het minimale wat je eerst kan doen.
Het is in ieder geval algemeen bekend dat de versies gemonteerd in het spruitstuk snel vuil worden.


Hier ga ik even werk van maken.
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 28.09.2021 - 15:45  ·  #14
Quote door JeeTee

Quote door martijn-a

In Vida is te lezen dat bij 1500 rpm de hoge druk turbo al vulling moet geven. Als deze vulling niet gedetecteerd wordt, of niet wordt opgebouwd zal de ecm geen extra brandstof inspuiten met inhouden als gevolg.

De laadruk sensoren schoonmaken is dus volgens mij het minimale wat je eerst kan doen.
Het is in ieder geval algemeen bekend dat de versies gemonteerd in het spruitstuk snel vuil worden.


Hier ga ik even werk van maken.


Ik heb de sensor schoon gemaakt, hij was wel enigszins vervuild maar vond het eigenlijk wel mee vallen.
Er is helaas niets veranderd, maar goed als er niet direct een oorzaak is aan te wijzen dan moet het via wegstrepen gevonden worden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Stotterende D4

 · 
Posted: 28.09.2021 - 15:55  ·  #15
Waar zit die sensor precies?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0