Hallo mensen,
vandaag heb ik een straf verhaal over de xc70 waarbij het einde even heel dichtbij gekomen is (naar mijn gevoel)!
Op weg naar het werk leek de auto soms licht te roken maar ik weet dat aan nevel achter de achterbanden, er kwam tenslotte ook vocht op de achterruit.
Bijna op het werk begon ik iets te ruiken : differentiëelolie?
Toen ik de auto parkeerde begon er lichtgrijze rook uit de motorkap te komen die naar diesel rook....
Dan heb ik hem snel ver weg van de andere auto's gereden en heb gewapend met de brandblusser de motorkap opengemaakt.
Daar zag ik dat de motor helemaal nat was met diesel die van bij de injectoren leek te komen. Gelukkig waren er geen vlammen!
Ook de bodemplaat van de motorruimte, de bodem van de auto en de kofferklep waren helemaal nat van diesel.
Er was dus geen water op de weg, ik had diesel van de achterruit zitten wissen.
Ik heb het motorblok laten uitdampen en gedroogd. De koffer heb ik goed gewassen voor de lak.
Ik heb ook een spoor diesel gemaakt op de parkeerplaats.
Het bleek dat één van de dieselretourplugjes was losgekomen uit de injector. Ze hadden dus 45 minuten lang diesel zitten spuiten.
Ik had een week geleden de injectoren vervangen dus dacht eerst de retourleiding fout gemonteerd te hebben. Maar.....
Eén van de clipjes van de retour staat 1mm meer open dan de rest (de middelste) en houdt daardoor het plugje gewoon niet vast!
Het trillen en de druk moeten de verbinding opengeduwd hebben want die was niet geborgd.
Het zou kunnen dat dit één van de clipjes van bij mijn nieuwe injectoren is, gezien de properheid.
Ik heb er nu acht waarvan deze éné misvormd is.
Een misvormd clipje kan dus rampzalige gevolgen hebben. Als dit in brand was gevlogen (vb. door de uitlaat) was ik mijn bolide kwijt geweest. Lang leve de plaat boven het uitlaatspruitstuk die verhindert heeft dat de diesel erop liep!
Ik ga de rest van mijn leven clipjes als deze controleren, dit zal wel blijven hangen.
Mijn collega's met bedrijfsauto's zijn er nu echt van overtuigd dat mijn xc70 altijd stuk is .
Gelukkig kan ik morgen ook tonen dat ik het zelf kan repareren.
groetjes, Maarten
vandaag heb ik een straf verhaal over de xc70 waarbij het einde even heel dichtbij gekomen is (naar mijn gevoel)!
Op weg naar het werk leek de auto soms licht te roken maar ik weet dat aan nevel achter de achterbanden, er kwam tenslotte ook vocht op de achterruit.
Bijna op het werk begon ik iets te ruiken : differentiëelolie?
Toen ik de auto parkeerde begon er lichtgrijze rook uit de motorkap te komen die naar diesel rook....
Dan heb ik hem snel ver weg van de andere auto's gereden en heb gewapend met de brandblusser de motorkap opengemaakt.
Daar zag ik dat de motor helemaal nat was met diesel die van bij de injectoren leek te komen. Gelukkig waren er geen vlammen!
Ook de bodemplaat van de motorruimte, de bodem van de auto en de kofferklep waren helemaal nat van diesel.
Er was dus geen water op de weg, ik had diesel van de achterruit zitten wissen.
Ik heb het motorblok laten uitdampen en gedroogd. De koffer heb ik goed gewassen voor de lak.
Ik heb ook een spoor diesel gemaakt op de parkeerplaats.
Het bleek dat één van de dieselretourplugjes was losgekomen uit de injector. Ze hadden dus 45 minuten lang diesel zitten spuiten.
Ik had een week geleden de injectoren vervangen dus dacht eerst de retourleiding fout gemonteerd te hebben. Maar.....
Eén van de clipjes van de retour staat 1mm meer open dan de rest (de middelste) en houdt daardoor het plugje gewoon niet vast!
Het trillen en de druk moeten de verbinding opengeduwd hebben want die was niet geborgd.
Het zou kunnen dat dit één van de clipjes van bij mijn nieuwe injectoren is, gezien de properheid.
Ik heb er nu acht waarvan deze éné misvormd is.
Een misvormd clipje kan dus rampzalige gevolgen hebben. Als dit in brand was gevlogen (vb. door de uitlaat) was ik mijn bolide kwijt geweest. Lang leve de plaat boven het uitlaatspruitstuk die verhindert heeft dat de diesel erop liep!
Ik ga de rest van mijn leven clipjes als deze controleren, dit zal wel blijven hangen.
Mijn collega's met bedrijfsauto's zijn er nu echt van overtuigd dat mijn xc70 altijd stuk is .
Gelukkig kan ik morgen ook tonen dat ik het zelf kan repareren.
groetjes, Maarten