Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

Wat is er aan te doen?

 
 
 
 
 
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 51
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 23.01.2016 - 07:03  ·  #16
Quote door VolvoTaz
Het zou trouwens zomaar kunnen zijn dat de radio niet correct zit aangesloten; het contact moet op II staan om 'm te horen. Het is geen originele radio, dus die zou 'verkeerd' aangesloten kunnen zijn.
Dit hoort inderdaad niet. De radio zou het in stand I al moeten doen ...
Maar verder herkennen we dus allemaal wel het stroomverbruik van onze Volvo.
Ik heb dat AQS er nog bij icm ECC, en dat systeem werkt ook permanent blijkbaar.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Stroomverbruik met contact aan, motor uit.

 · 
Posted: 01.02.2016 - 17:30  ·  #17
Hallo allemaal,

Ik ben er vandaag eens even voor, nee achter, gaan zitten en heb wat cijfers genoteerd;
De metingen heb ik met een stroomtang gedaan om de kabel van accu naar massa in de kofferruimte. Na alle metingen heb ik een aantal metingen herhaald in de motorruimte, met de stroomtang om de rode pluskabel. Ik kreeg er vergelijkbare waardes uit. Niet zo vreemd, want er is nauwelijks een spanningverschil tussen de achterzijde en de voorzijde. Da’s wel zo prettig, want de kabel is tegen de 4 meter, met alle bochten mee.
Alles in ruststand, portieren gesloten en motor uit, Wel het kofferdeksel open; 0,3 A.
Portier open; -4,3 A
Contact op I; -13,5 A met radio en de ventilator van de verwarming ingeschakeld.
Radio alleen aan; 4,5 A
Contact op II; -26,9 A; met lampen op parkeerstand; 18,8 A

Met de motor schommelde de laadstroom voor, zowel als achter tussen 16 - 20 A bij Airco in- en uitschakelen. Verlichting aan of uit en portier open of dicht vertoonde ook een dergelijke schommeling.

Je zou zeggen; dan is er feitelijk geen sprake van een probleem.
Bovendien hoorde ik van een monteur van Mercedes, dat die wagens ook een dergelijk patroon van verbruik hebben.
Dan is het jammer dat ik 2 jaar terug niet een type zwaardere accu heb gekozen. Had wel gepast. Na de metingen had ik ook prompt weer een te lage spanning, waardoor ik met een hulpaccu moest starten.
Dan moet ik er dus mee leven en als ik eens even (even?) op vrouwlief moet wachten, de ventilator uit en warme muziek aan.

Nog suggesties?

Hans Visser, met zijn S60 en Renault
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 01.02.2016 - 17:44  ·  #18
motor laten lopen als je op je vrouw wacht :police:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 01.02.2016 - 17:46  ·  #19
Quote door olaf

motor laten lopen als je op je vrouw wacht :police:
Of niet op haar wachten :shame:
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 01.02.2016 - 18:26  ·  #20
Hallo VolvoTaz

Je verteld dat de stroom voor in de de auto gelijk is aan de stoom achter in, dit had je niet verwacht omdat en dat er 4 meter lange kabel tussen zit.

Dit is altijd zo stroom loopt is er pas als er en een verbinding wordt gemaakt(contact aan), de stroom die dan gaat lopen is afhankelijk van de weerstand in de kabel en is overal waar je op de kabel meet gelijk.
Wet van Ohm I=U/R ofwel stroom = spanning / weerstand. (dus hoe hoger de weerstand hoe kleiner de stroom)

Groeten BUM
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 06:57  ·  #21
Quote door meijer

Hallo VolvoTaz

Je verteld dat de stroom voor in de de auto gelijk is aan de stoom achter in, dit had je niet verwacht omdat en dat er 4 meter lange kabel tussen zit.

Dit is altijd zo stroom loopt is er pas als er en een verbinding wordt gemaakt(contact aan), de stroom die dan gaat lopen is afhankelijk van de weerstand in de kabel en is overal waar je op de kabel meet gelijk.
Wet van Ohm I=U/R ofwel stroom = spanning / weerstand. (dus hoe hoger de weerstand hoe kleiner de stroom)

Groeten BUM


De weerstand in de kabel neemt ook toe naarmate de kabel langer wordt. Dat heet spanningsverlies. Volgens VolvoTaz is dat verlies er nauwelijks ondanks de lengte van ruim 4 meter. Dus de kabel is aardig betekend op zijn taak.

Verder lees ik er ook uit dat er dus vrijwel geen lekstroompje loopt door de kabel, met contact uit. En dat was hetgeen VolvoTaz naar op zoek was/is.

Wellicht alsnog eens kijken of de Radio op het 1e contact aangesloten kan worden ipv het 2e.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 11:33  ·  #22
Het is bij mij zelfs zo erg geweest dat wanneer de auto een week niet werd gebruikt de accu leeg was. Accu was 3 jaar oud. Heb er toen in Spanje een nieuwe accu ingezet maat ook de nieuwe was na een week leeg.
Wat bleek, er was een update van Volvo voor dat probleem.
In Nederland de update laten doen en nooit meer dat probleem. Van Volvo zelf hoor je niets over dergelijke problemen. Op de vraag waarom ze mij niet inlichten bij zulke belangrijke updates kreeg ik het antwoord dat ze dat doen bij de beurten...
Ik ga alleen nooit voor beurten.... :sick: :shame: :devil:
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 11:56  ·  #23
Toevallig dit afgelopen weekeinde mijn accu vervangen door een 100AH Duracell accu.
Ik had er een Volvo accu inzitten (misschien nog wel de originele, zag geen leeftijdsindicatiesticker erop zitten) maar merkte dat ik bij werkzaamheden ook al snel capaciteit te kort kwam. Eens kijken of dat nu beter is. Straten doet de auto perfect, maar deed dat eigenlijk ook al met de oude accu.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 12:21  ·  #24
Een zeer goed alternatief, wellicht het beste, is de Optima accu. Zeer goede accu's welke zeer lang stroom geven. :thumb:
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 12:21  ·  #25
Vergeten jullie niet dat vanaf contact I, alle Canbus modules onder spanning staan!

Hoe nieuwer de auto, hoe meer modules er aanwezig zijn. Deze trekken allemaal een stroompje.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 12:36  ·  #26
ALs ik het zo allemaal nog is lees , verwacht je iets van de auto wat niet mogelijk is met een standaard accu , de hoeveelheid stroom die gevraagd wordt van alle computers is dusdanig groot ,en hoe moderner hoe meer stroom ze verbruiken zoals Turbodesk al aangeeft .

Normaal gesproken in rust met de deuren gesloten zou het toch geen probleem moeten zijn een maand stil te staan kan dat niet accu testen en lekstroom zoeken , maar hem op contact laten staan en radio etc , daar is het gewoon niet voor gemaakt , de accu is om de auto te STARTEN meer niet .
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 17:19  ·  #27
Quote door olaf

ALs ik het zo allemaal nog is lees , verwacht je iets van de auto wat niet mogelijk is met een standaard accu , de hoeveelheid stroom die gevraagd wordt van alle computers is dusdanig groot ,en hoe moderner hoe meer stroom ze verbruiken zoals Turbodesk al aangeeft .

Normaal gesproken in rust met de deuren gesloten zou het toch geen probleem moeten zijn een maand stil te staan kan dat niet accu testen en lekstroom zoeken , maar hem op contact laten staan en radio etc , daar is het gewoon niet voor gemaakt , de accu is om de auto te STARTEN meer niet .

Ik durf mijn V70 echt geen maand ongebruikt te laten staan. Na de ellende die ik heb gehad heb ik een accuschakelaar welke in boten word gebruikt ingebouwd. Met een sleutel zet je hem aan of uit. Ik heb hem in de wand van de accubak geplaatst. Fluitje. Nu kan ik de auto na 3 maanden ook nog zonder enig probleem starten.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 17:32  ·  #28
Heel erg bedankt voor al jullie bijdragen.
De laatste suggestie, een centrale schakelaar ergens in de kabel, hen ik wel overwogen.
Zie dan alleen een ander probleempje; het radio geheugen en de klok krijgen dan ook geen stroom mee.
Heb ik bij mijn klassieker ook. Die zet ik alleen regelmatig aan de lader. Het klokje daarion loopt dus nog steeds door, tijdens de 3 maanden ophokplicht die onze regering heeft bedacht.
Maar misschien duik ik nog eens achter het daschboard of kijk of ik een accu kan wisselen met de bus van m,ijn zoon. Of zoiets.

Leuke uitwisseling. Daar hebben we dus dit forum voor.

Groet van Hans.
Had graag een plaatje willen laten zien maar het lukt maar niet om een avatar te maken.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 20:44  ·  #29
Fluitje. Nu kan ik de auto na 3 maanden ook nog zonder enig probleem starten.

Je hebt er wel aan gedacht dat je CV bij lege accu niet werkt, dus dat met je sleutel je auto moet ontgrendelen?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

 · 
Posted: 02.02.2016 - 21:18  ·  #30
Quote door folke3

Fluitje. Nu kan ik de auto na 3 maanden ook nog zonder enig probleem starten.

Je hebt er wel aan gedacht dat je CV bij lege accu niet werkt, dus dat met je sleutel je auto moet ontgrendelen?

Ja Folke, met de sleutel in de afstandsbediening kan je zo de deur openen.
Dat moet ik ook al wanneer ik de stroomschakelaar uit gezet heb, de deur kan je niet meer sluiten met de afstandsbediening.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0