Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

Wat is er aan te doen?

VolvoTaz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

· 
Posted: 21.01.2016 - 19:19  ·  #1
Goedenavond heren en dames forumbezoekers,

Mijn S60 is in ons bezit sinds eind 2013.
Aanvankelijk veel problemen die verscholen zaten achter een gemolesteerd dashboard; ledjes waren van hun zetel gesoldeerd, dus ik wist niet wat er aan de hand was.
Allemaal opgelost en al bijna 3 jaar rijden we vrijwel probleemloos heel gerieflijk rond. Zo'n 15.000 per jaar.
Maar één van de items die mij nog steeds bezig houd en waardoor ik laatst bijna weer onaangenaam verrast werd; het ogenschijnlijk grote stroomverbruik, als de motor uit is en je om een diagnose te stellen en aan het uitlezen bent, er na pak 'm beet 20 minuten de melding verschijnt dat de accuspanning laag is.
Ik ken dat niet van andere auto's en durf de radio niet aan te zetten als ik even op mijn winkelende wederhelft wacht.
Ik heb dit bericht in dit forum deel geplaatst omdat ik er nergens een melding over vind.

Het zou trouwens zomaar kunnen zijn dat de radio niet correct zit aangesloten; het contact moet op II staan om 'm te horen. Het is geen originele radio, dus die zou 'verkeerd' aangesloten kunnen zijn.
Dat laat onverlet dat ik van de week, toen ik wilde uitlezen wat de oorzaak was achter de melding "Emissie Services Vereist", na 20 minuten die melding weer verscheen op het linker display.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Groet van Hans Visser
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: Stroomverbruiik met contact aan, motor uit

· 
Posted: 21.01.2016 - 19:36  ·  #2
In eerste instantie denk ik aan de accu. Het contact op II trekt al snel een ampere of 15 a 20. Als al na 20 minuten de accu leeg is, dan is die gewoon slecht. Weet je hoe oud de accu is?

Of dat ook de andere melding kan veroorzaken durf ik niet te zeggen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 20:43  ·  #3
komt mij niet onbekend voor. elke keer als ik mn of iemands auto aan t uitlezen ben heb ik de indruk dat de accu rap leeg getrokken wordt. zeker natuurlijk als je de lampen aan hebt(standaard) maar ook zonder. heb net een stevige ampere meter aangeschaft om eens te kijken wat er voor een stroom loopt op de verschillende contact standen. BUM?
VolvoTaz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

Stroomverbruik

· 
Posted: 21.01.2016 - 23:17  ·  #4
Goedenavond heren,

De accu heb ik in april 2014 vervangen, juist omdat ik twijfelde en niet wist hoelang de toen aanwezige accu al in gebruik was.
Ik had de S60 toen nog maar net en bij het vervangen van de winterbanden, overkwam mij het geschetste probleem; niets vermoedend zette ik de radio aan en draaide de lichtschakelaar naar links.
Kreeg de auto niet meer gestart, toen ik klaar was.
Later is het me nog een keer gebeurt, dat ik de melding zag over te lage accuspanning. Kreeg 'm toen maar net de auto gestart.
Ik zal nog eens even kijken hoeveel stroom er door de accukabel gaat, bij motor uit en contact aan.
Kom ik op terug!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 23:34  ·  #5
In stilstand met de accu aan slurpt de v70/s60 stroom. Ik heb n 90 Ah accu maar na een half uur kan ik niet meer starten.
Domaso

Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 23:38  ·  #6
Krijg de melding ook bij mijn S80 van 2005 als ik 'n kwartiertje "bezig" ben met contact aan. Verlichting staat dan op stadslicht. Accu is enkele jaren oud. Rijd wel veel korte stukjes. Advies vd anwb is om 's winters enkele keren de accu een nachtje aan de lader te hangen.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 00:55  ·  #7
Quote door grrroovedude

In stilstand met de accu aan slurpt de v70/s60 stroom. Ik heb n 90 Ah accu maar na een half uur kan ik niet meer starten.

Hier hetzelfde met de S60. Toch een bekend verschijnsel volgens mij bij de V70/S60.

Alleen vraag je dan wel af wat trekt zoveel stroom.Radio?
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 10:52  ·  #8
Quote door grrroovedude

Hier hetzelfde.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 14:00  ·  #9
Quote door yes996

Quote door grrroovedude

Hier hetzelfde.

Echte stroomvreters die Volvo,s :D
TonD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 19:18  ·  #10
zelfde,geparkeerd staan motor uit contact erop, dak open en dicht doen, stoel naar voren en achter radio aan, wil dan de auto starten antiskidd service gaat branden. ik heb een redelijk nieuwe en zware accu ivm standkachel maar dit soort grappenmakerij zonder draaiende motor geeft idd een signaal van stroomverbruik. altijd weer schrikken..
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 19:38  ·  #11
En het wordt alleen maar erger , mijn 2013v70 op contact stand II , zet binnen een paar minuten van alles uit voor je , en geeft dan ook een waarschuwing dat de spanning te laag is .
Ze hebben er wel over na gedacht door automatisch de boel uit te zetten , dat je dus niet meteen met een auto staat die niet meer wil starten .
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 19:44  ·  #12
Hmm, interessant. Ik voel een accutest aankomen. Ben erg lovend over mijn huidige accu en bovenstaand lezende denk ik dat ik morgen bij de klusmeeting eens ga timen hoe lang mijn accu er over doet voordat de melding komt.
(Toch zat startkabels en capaciteit aanwezig om m weer aan de praat te krijgen... :bandit:)

Martin, heb jij gedurende dat half uur je licht aan of uit?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 20:38  ·  #13
Quote door Confus

Hmm, interessant. Ik voel een accutest aankomen. Ben erg lovend over mijn huidige accu en bovenstaand lezende denk ik dat ik morgen bij de klusmeeting eens ga timen hoe lang mijn accu er over doet voordat de melding komt.
(Toch zat startkabels en capaciteit aanwezig om m weer aan de praat te krijgen... :bandit:)

Martin, heb jij gedurende dat half uur je licht aan of uit?

Heeft niet te maken met de accu , maar met alle computers en andere elektrische componenten in de huidige auto's ,het worden er steeds meer , en zo dus ook de belasting , de accu is er niet voor gemaakt om lange tijd alles aan de gang te houden , maar alleen om de auto te starten en eventueel een standkachel te laten draaien .
De dynamo die moet het doen .
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 22:04  ·  #14
Uiteraard: hoe meer stroomvreters er zijn, hoe sneller de accu leeg is.
En als je een 60Ah accu hebt, is die eerder leeg dan een 90Ah accu. En als de accu ook nog enigsins verzwakt is, geeft ie er ook eerder de brui aan dan een accu die 100% in orde is.
Ik ben geneigd te zeggen dat de cca-waarde bij enige ontlading van de accu ook het verschil kan maken tussen net wel of net niet starten. De cca-waarde zegt iets over de startcapaciteit bij een temperatuur ergens onder 0, maar ik vermoed dat de hoogte van die waarde ook bij enige ontlading meewerkt.

Anyway, de accu volledig uitsluiten en het volledig zoeken in de verbruikers kan m.i. niet.

Want zeg nou zelf: na 20 minuten de melding accuspanning laag is gewoon snel.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.01.2016 - 23:44  ·  #15
maar wel gewoon bij volvo zo blijkt en ik heb aardig wat vertrouwen in mijn accu :yes: we gaan het meten :thumb:

Selected quotes for multi-quoting:   0