Stuur problemen, oorzaak onderstel?

JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

Stuur problemen, oorzaak onderstel?

· 
Posted: 06.10.2024 - 21:21  ·  #1
Hallo mede Volvo rijders,

Zoals ik al eens eerder verteld heb doet mijn Volvo soms tegen sturen. Ik heb de auto nu bijna een jaar en het valt me op dat het met glad/nat weer erger is. Mijn Volvo is van 2005 en nu weet ik dat er wat jaren (ik dacht 2003-2004?) wat slechte stuurhuizen zijn geweest. Ik heb de mijne daarom laten flushen en dat had wel wat resultaat, maar waarschijnlijk gewoon omdat er verse olie in is gegaan.

Nu vraag ik me af, omdat het weersafhankelijk is, ligt dit wel aan het stuurhuis? Welke onderdelen kunnen dit gedrag veroorzaken?

Met mooi droog weer heb ik er, behalve bij echt scherp sturen op een rotonde, nauwelijks last van.

De auto moet einde van de maand gekeurd worden en ik wil graag even een voorinspectie doen. Als ik hier wat specifieke tips kan krijgen waar naar te kijken dan kan ik specifieker zoeken.

Hoor het graag. Alvast bedankt voor de reacties.
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Re: Stuur problemen, oorzaak onderstel?

· 
Posted: 07.10.2024 - 08:13  ·  #2
Ook al naar de kruiskoppeling gekeken onderaan de stuurstang, op het stuurhuis? Kan weersafhankelijk zijn.
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:05  ·  #3
Quote door latten

Ook al naar de kruiskoppeling gekeken onderaan de stuurstang, op het stuurhuis? Kan weersafhankelijk zijn.

Nee daar heb ik niet naar gekeken. Die ga ik opzoeken. Dat kan ik zeker niet van bovenaf zien?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:19  ·  #4
Ik had laatst een heel raar stuurgevoel op een natte parkeergaragevloer, en realiseerde mij dat ik dat veel minder had bij andere banden die ik voorheen had. Wat voor banden gebruik je? Die kunnen bij nattigheid of lagere temperaturen ook heel anders aanvoelen.
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:23  ·  #5
Quote door Bolbo

Ik had laatst een heel raar stuurgevoel op een natte parkeergaragevloer, en realiseerde mij dat ik dat veel minder had bij andere banden die ik voorheen had. Wat voor banden gebruik je? Die kunnen bij nattigheid of lagere temperaturen ook heel anders aanvoelen.

Daar zit wat in, maar ik merk geen verschil tussen de 205/55/16 energy Savers die ik had en de 225/45/17 GY eagle F1 die er nu onder zitten.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:30  ·  #6
OK, dan kun je die i.i.g. uitsluiten. Als je stuurbekrachtiging al geflushed is zou ik het ook in de kruiskoppeling zoeken. Er zit blijkbaar ook een rubber hoes bij de pedaaldoorvoer, daar zit een kruiskoppeling in. Die kan je eens inspuiten met bijv. siliconenspray. Wel zorgen dat je die rubber hoes goed terugzet (kan je omklappen dacht ik, hoeft er niet af) anders krijg je een hoop herrie door vanuit de motorruimte.
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:33  ·  #7
Quote door Bolbo

OK, dan kun je die i.i.g. uitsluiten. Als je stuurbekrachtiging al geflushed is zou ik het ook in de kruiskoppeling zoeken. Er zit blijkbaar ook een rubber hoes bij de pedaaldoorvoer, daar zit een kruiskoppeling in. Die kan je eens inspuiten met bijv. siliconenspray. Wel zorgen dat je die rubber hoes goed terugzet (kan je omklappen dacht ik, hoeft er niet af) anders krijg je een hoop herrie door vanuit de motorruimte.

Bedankt! Dat ga ik proberen. Maar is ie dan droog, of ingesleten?
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 10:11  ·  #8
Na wat zoeken op dit forum kwam ik erachter dat je hem bij een non turbo van bovenaf kunt inspuiten/controleren. Ik heb er wat aan kunnen rommelen, voelde geen speling. Nu voorzichtig ingespoten met 4059 (kruipolie). Even kijken wat ie doet.

Maar wat kan er kapot aan zijn als ik er zo niets aan kan voelen?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 10:26  ·  #9
Er kan wat speling op een kruiskoppeling ontstaan. Beste voel je dat met zijn tweeen denk ik. Een beweegt heel lichtjes het stuur, de ander voelt hoe de kruiskoppeling daar op reageert.

Puntje naar mijn idee is wel..
Je beschrijft het gevoel van tegensturen. Ik kan me niet voorstellen dat een kruiskoppeling met (geringe) speling zoiets als effect geeft.
Dat effect zou ik eerder verwachten van een pomp of een interne stuurhuislekkage ?
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 10:57  ·  #10
Quote door MTE

Er kan wat speling op een kruiskoppeling ontstaan. Beste voel je dat met zijn tweeen denk ik. Een beweegt heel lichtjes het stuur, de ander voelt hoe de kruiskoppeling daar op reageert.

Puntje naar mijn idee is wel..
Je beschrijft het gevoel van tegensturen. Ik kan me niet voorstellen dat een kruiskoppeling met (geringe) speling zoiets als effect geeft.
Dat effect zou ik eerder verwachten van een pomp of een interne stuurhuislekkage ?

Bedankt. Nou daar heb je misschien wel gelijk in, maar zou ik dat dan niet heel het jaar rond in alle weersomstandigheden moeten hebben? En niet variƫrend tussen minimaal en best wel storend?
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:06  ·  #11
Ik heb in de XC90 last gehad met die kruiskoppeling. Dat had als resultaat zwaar sturen (wat steeds erger werd) en niet zo zeer tegensturen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:26  ·  #12
Tegensturen is meestal stuurhuis. een flush kan helpen maar is niet zaligmakend. weersafhankelijk is niet meteen gerelateerd aan dit verschijnsel maar wie weet. Krijskoppeling geeft idd zwaar sturen niet tegensturen. Hoe is de uitlijning van de auto?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:31  ·  #13
Quote door GRUNNS60

Tegensturen is meestal stuurhuis. een flush kan helpen maar is niet zaligmakend. weersafhankelijk is niet meteen gerelateerd aan dit verschijnsel maar wie weet. Krijskoppeling geeft idd zwaar sturen niet tegensturen. Hoe is de uitlijning van de auto?

das een interessante die ik niet had verwacht als gevolg van een kruiskoppeling probleem. thnx
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:36  ·  #14
ik maak dr dan toch maar kruiskoppeling van :-)
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:51  ·  #15
Quote door GRUNNS60

Thanks. De uitlijning is goed. Ik probeer allemaal redenen te verzinnen om maar niet aan het stuurhuis te hoeven zitten. Haha

Selected quotes for multi-quoting:   0