Stuur scheef

Wouter S80
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Stuur scheef

· 
Posted: 03.02.2021 - 13:03  ·  #1
Heb vandaag mijn oude stuur van mijn S80 uit 2000 laten vervangen door een nieuwer exemplaar . Na montage staat mijn stuur ietsje naar rechts tijdens rechtdoor rijden . De monteur vertelde mij dat de toleranties zo klein zijn , dat een tikkeltje naar links verzetten het stuur ook niet recht zou staan . Is dat zo ? Los ik dat op als ik de auto laat uitlijnen bij de bandenboer ? Graag jullie advies .
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Stuur scheef

· 
Posted: 03.02.2021 - 13:51  ·  #2
Volgens mij kan je zelf ook het stuur wel recht krijgen mits de S80 goed uitgelijnd is. Anders dat eerst laten doen.

Accu loskoppelen en na een HALF UUR de airbag uit het stuur verwijderen. Daarna met een dopsleutel het stuur loshalen. Stuur aanpassen en vastzetten met een momentsleutel. Airbag weer vastzetten en klaar...
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 03.02.2021 - 14:06  ·  #3
Quote door Wouter S80

Heb vandaag mijn oude stuur van mijn S80 uit 2000 laten vervangen door een nieuwer exemplaar . Na montage staat mijn stuur ietsje naar rechts tijdens rechtdoor rijden . De monteur vertelde mij dat de toleranties zo klein zijn , dat een tikkeltje naar links verzetten het stuur ook niet recht zou staan . Is dat zo ? Los ik dat op als ik de auto laat uitlijnen bij de bandenboer ? Graag jullie advies .

Ik weet niet hoeveel tanden een stuurstang heeft maar stel dat het er 36 zijn ( dat is best veel )
dan verdraai je het stuur 10 graden als je hem 1 tandje verzet, en dat is gewoon niet een klein beetje.

Ik verwacht dat je heb gewoon opnieuw moet uitlijnen.
joebar
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 03.02.2021 - 15:59  ·  #4
maar kan toch niet zo zijn dat de splines per stuur verschillen, dat heb ik nog nooit gezien...
Stuur er af , nieuw stuur er op en moet goed staan, hoeveel mensen hier vervangen niet hun stuur door een houten exemplaar of van een "R" , dan hoor je toch nooit dat het stuur scheef staat?
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 03.02.2021 - 16:27  ·  #5
Ja, heb ik ook gehad toen ik mijn standaard 4-spaaks stuur verwisselde voor een 3-spaaks sportstuur.
De afwijking was klein, maar het nieuwe stuur stond net niet in het midden maar iets naar rechts: mega irritant tijdens het rijden.

Ik heb nog gekeken of ik het zelf kon oplossen (airbag los en stuurmoer losmaken), maar de tolerantie in de splines was inderdaad te groot: één tandje naar links (stuur stond iets rechts), betekende dat het stuur vrolijk naar links stond....

Opgelost door een goede uitlijnservice (geen Kwikfit!) waarbij ik expliciet aangaf dat het stuur in de middenstand moest komen.
Wouter S80
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.02.2021 - 17:31  ·  #6
Bedankt voor de input , ik maak een afspraak om de auto uit te lijnen bij een goede bandenboer .
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: beernettskate.com
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 15:08  ·  #7
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij was de oorzaak dat ik 2 nieuwe draagarmen + fuseekogels had gemonteerd.
Uitlijnen is dan sowieso nodig maar het verbaasde me dat het stuur zo erg scheef ging staan. Bij de uitlijnboer dit aangegeven en het was weer perfect! Laten doen bij Ron's Bandencentrale in Best, wel een stuk rijden voor mij maar heel goede reviews gelezen! Dit werd ook volledig waargemaakt! Erg goede service, de monteur twijfelde nog, was er even mee gaan rijden en heeft toen weer wat aangepast. Prijs was prima voor wat er gedaan werd.

Overigens 2 originele draagarmen gemonteerd, incl nieuwe bouten en fuseekogels en de prijs viel me mee. €475 voor originele Volvo onderdelen. Ik weet dat dit veel goedkoper kan maar ben een purist wat dat betreft. Zelfs de ruitenwissers en de remvloeistof zijn bij mij origineel... :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 18:17  ·  #8
Je kunt het stuur in vele standen vast zetten. Als je de bout uit de stuurstang hebt gedraaid, maak dan eerst een krasje op de as en stuur (of met een dunne merkstift) zodat je kunt zien hoe het stuur zat. Ik weet uit ervaring dat het lastig is om te zien hoe het stuur moet zodra je m er af hebt.

Selected quotes for multi-quoting:   0