Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 
 
 
 
 
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 08:33  ·  #1
Beste Volvo rijders,

ik heb soms dat wanneer ik de Volvo voor het eerst gebruik in de ochtend dat mijn stuurbekrachtiging niet werkt voor een aantal seconden. Als ik dan stuur en wegrij komt hij ineens bij en is er verder niets meer aan de hand. eigenlijk altijd bij een koude start na de nacht zeg maar.

ruim 1.5 jaar geleden nieuwe originele stuurolie vervangen. heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? zelf denk ik dat misschien ergens een terugslagklep blijft hangen ofzo.. wie heeft dit ook aan de hand gehad?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 09:06  ·  #2
Heb je het niveau van de vloeistof gecontroleerd? Als ik me niet vergis staat er een koud / warm aanduiding op het peilstokje. Misschien staat hij te laag. Best even peilen bij koude vloeistof en zeker stellen dat dat juist staat.
Indien 1,5 jaar geleden vervangen zou de kwaliteit van de vloeistof nog wel goed moeten zijn (ervan uitgaande dat je de juiste hebt gebruikt), tenzij je heel veel stuurt / stadsverkeer doet oid, maar dat zou ik niet direct als oorzaak verwachten binnen deze tijdsspanne.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 09:16  ·  #3
vergeten te melden in openingstekst. het niveau in het vaatje is gewoon in orde. en ik heb de originele olie van Volvo gebruikt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 11:03  ·  #4
Doet de V70 van mijn schoonvader ook, eigenlijk altijd bij koud weer.
Daarom vermoed ik dat er een beetje water in de stuurolie zit die dan bevriest, als dat kan? En zo de boel blokeert tot het spul een beetje op temperatuur is.
Met gepast geweld kan je er wel door heen sturen, maar dan komt het stuur vrij met een bonk.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 5962
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 13:24  ·  #5
was t meteen zo, na die olievervanging, daarvoor ook al of na een tijd?
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 13:37  ·  #6
ik merk het ook als het koud is inderdaad. nachtvorst hebben we al een tijdje niet meer volgens mij dus bevriezing sluit ik voor nu even uit.

@grunn:

durf ik eigenlijk niet te zeggen. ik heb er al lang last van (voor zover je er last van hebt) maar of het voor de oliewissel ook zo was durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 13:56  ·  #7
Hier ook nog steeds wel een beetje, en inderdaad geen vorst meer. Maar wel opvallend dat het bij warm weer bijna niet voorkomt.
Bij ons begon het trouwens een paar maanden na een stuurhuisflush bij een forumsponsor. Daarvoor geen last van.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 14:29  ·  #8
Deze pagina legt (zoals gewoonlijk!) het systeem redelijk gedetailleerd maar toch begrijpelijk uit: https://www.mvwautotechniek.nl/stuurbekrachtiging/

De vraag is uiteraard waar in het systeem er iets 'vast' zit. Dat kan op nogal veel plaatsen zijn lijkt me. Het klinkt alsof er in het stuurhuis of pomp ergens iets niet helemaal soepel meewerkt, tot het 'los schiet': kan in het stuurhuis zijn (pagina vermeldt "de wisselende werking van de oliedruk wordt intern via klepjes geregeld" of in de pomp zelf (vastzittende plunjer?).
Je zou eens kunnen proberen om na het koud starten van de motor en voordat je aan het stuur draait even wat gas te geven (1 of 2 keer een dot gas tot 3000 toeren of zo), dan draait de stuurbekrachtigingspomp ook harder. Je zou denken dat dan de plunjers ook harder naar buiten geslingerd worden. Als je probleem dan niet optreedt (of zogezegd de stuurbekrachtiging niet 'wakker hoeft te worden') dan weet je dat het dus aan een vastzittende plunjer ligt in de pomp.
Als dat niet helpt, dan zal het vermoedelijk eerder aan een klepje elders in het systeem liggen die door het bewegen van de olie (door het draaien aan het stuur) weer gaat meedoen.

Hoeft overigens niet per sé aan de bekrachtigingsvloeistof te liggen, het kan ook zitten in de kruiskoppeling bijvoorbeeld, maar dat lijkt me hier minder waarschijnlijk.

Persoonlijk zou ik - als je er iets aan wilt proberen te doen - toch nog eens (laten) flushen (liefst onder druk of in tegengestelde richting) om evt resterend vuil los te spoelen, als je niet echt aan het systeem wilt beginnen knutselen (leidingen loshalen enzo). Wellicht zijn er zelfs reinigingsmiddelen voor het systeem, maar de meeste fabrikanten adviseren daartegen (idem als olietoevoegingen).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 15:34  ·  #9
Even hardop denken.

Het probleem zou ook in het mechanische deel van de stuurinrichting kunnen zitten.

Zou sturen na een nacht stilstand zonder de motor te starten dezelfde "knoep" geven?
En zegt dat dan iets over het hydraulisch systeem?
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 16:37  ·  #10
" Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden"
Goeie wekker ernaast??
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 19:56  ·  #11
Wat je voelt is dat de druk niet bij de zuiger in het stuurhuis komt, en dan ineens toch wel. De pomp zal niet het probleem zijn, die doet het of die doet het niet. Tenzij de hele pomp vast zit! Maar dan slipt je multiriem over de pulley totdat de pomp los komt. Dat is makkelijk te zien. Mocht dat het niet zijn, dan zijn er twee mogelijkheden, mits het systeem na het "wakker worden" normaal functioneert.

1. Het kleppensysteem waarmee de richting van de bekrachtiging wordt geregeld. Normaliter staat deze in neutraal, er wordt geen kracht naar links of rechts uitgevoerd. Als deze vast zit in neutrale positie kost het even wat extra kracht om hem los te trekken, waarna hij waarschijnlijk normaal functioneert.
2. Het drukregelventiel van het systeem. Als het drukregelventiel open staat, bouwt het systeem geen druk op, en dus geen kracht. Totdat het drukregelventiel in de normale (gesloten/gesmoord) positie schiet, en het systeem druk opbouwt.

Ik verwacht dat het optie 1 is. Want optie 2, het drukregelventiel, staat namelijk dicht wanneer de pomp uit staat. Je zou dan dus eerder een enorme overdruk krijgen zodra de motor de pomp gaat aandrijven, en dan gaat er vrij snel iets stuk. Of de multiriem gaat slippen, omdat de pomp niet meer rond kan omdat de olie nergens heen kan.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1752
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 09.07.2024 - 22:08  ·  #12
Das nog eens een fijne heldere uitleg 👍👍

Is aan optie 1 nog iets op een eenvoudige manier te doen of gaat het een revisie worden ?
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 10.07.2024 - 07:52  ·  #13
dank allen voor de hulp en uitleg.

het kleppensysteem in optie 1, waar kunnen we dat vinden? op het stuurhuis zelf lijkt mij? en is dat makkelijk te servicen of vervangen de enige optie?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1700
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 10.07.2024 - 08:33  ·  #14
Hier details in een video. ook hoe de kleppen werken.
https://www.youtube.com/watch?v=amTnNkAhWgQ
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4912
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging moet soms wakker worden

 · 
Posted: 10.07.2024 - 09:02  ·  #15
Is het wel echt de stuurbekrachtiging en niet de kruiskoppeling tussen de stuurkolom en stuurhuis? Als deze half vast zit kan dit zich ook uiten na een nacht stilstaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0