Stuurbekrachtigingspomp vervangen?

Schurend geluid

hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

Stuurbekrachtigingspomp vervangen?

· 
Posted: 07.11.2021 - 17:10  ·  #1
Goedenavond!
Zojuist net een rit vanuit Duitsland gemaakt, op de autobahn even 180 aangetikt en toen vond ik het wel mooi geweest. Een anderhalf uur en 100 km later kreeg ik ineens het rode driehoekje op het dashboard met de melding dat het elektrische systeem urgent service nodig had. Ik dacht, kapotte dynamo of accu, waarschijnlijk het eerste. Alle verbruikers uit en de laatste 30km rustig naar huis gereden, echter verdween de melding na ongeveer 20 km? Leuk dat de auto zichzelf repareert tijdens het rijden maar wat is er aan de hand?

Thuis dus alsnog aan Vida gehangen en enkel de melding over de AQS kwam weer naar boven, plus nog iets met stoelverwarming maar dat werkt gewoon allemaal. Verder helemaal niets te vinden over elektrische dtc’s

Enfin, ik even onder de kap gedoken om te luisteren naar de dynamo en toen merkte ik dat de stuurpomp behoorlijk wat herrie maakt. Met een schroevendraaier tegen het oor geluisterd en dan lijkt ie een beetje te schrapen/tikken. Ik vermoed het lager maar zeker weten doe ik niet.
Sturen doet ie trouwens prima.

Is het zinvol om preventief die stuurpomp (en evt ook die dynamo) te vervangen? En kan ik dan voor een stuurpomp van het merk RIdex (114 euro) gaan of moet ik echt die van Bosch (280 euro) hebben?
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

Re: Stuurbekrachtigingspomp vervangen?

· 
Posted: 07.11.2021 - 18:39  ·  #2
Om even de open deur in te trappen: Zit er voldoende vloeistof in het reservoir?
hetschaap
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 19:22  ·  #3
Tja, is geen open deur hoor, zeker goeie tip! Ik heb echter gelijk gecheckt toen ik het geluid hoorde of er voldoende vloeistof in zit en hij stond tussen min en Max (koud-warm?) in.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 20:15  ·  #4
Zou mn dynamo laten voor wat hij is.
Je melding kan veroorzaakt zijn door een tijdelijk stilstaande/vastgeslagen stuurpomp
De olie in de stuurbekrachtiging aftappen en controleren op slijpsel.
Als dat erin zit, pomp vervangen en meerdere malen systeem spoelen.
Eventueel een magneet in de retourslang plaatsen.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 07.11.2021 - 22:43  ·  #5
Ik ga mee met Johan, warm gelopen lager.

Maar kan het niet de airco pomp zijn omdat je stuurbekrachtiger wel goed werkt.

Dan zal trouwens je multi riem ook niet best zijn.
hetschaap
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 13:32  ·  #6
Check, bedankt voor de tips! ik ben even met een magneet op telescooparmpje door het stuurbekrachtigingsreservoir gegaan en daar zit een minieme hoeveelheid 'sludge' aan, eigenlijk mag het geen naam hebben maargoed.
Ik heb de multiriem gecontroleerd en ondanks dat die wel vervangen mag worden, zitten er geen kale plekken oid. op. Airco werkt trouwens nog prima, afgelopen zomer is er een nieuwe condensor opgekomen en daarmee is ook de olie in het aircosysteem vervangen. Mocht die aircopomp kapot zijn dan heb ik gelukkig nog een reserve op de plank liggen.
Enfin, die stuurpomp ga ik er een nieuwe opzetten (is ridex prima?) en de stuurbekrachtigingsolie ga ik ook spoelen en vervangen En dan meteen ook maar een nieuwe multiriem erop.

Maar dan weet ik nog steeds niet waarom ik die melding 'elektrisch systeem onderhoud urgent' kreeg...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 13:58  ·  #7
Ridex lijkt me toch een beetje een gevalletje 'alle waar is naar zijn geld', het goedkoopste van het goedkoopste bij Autodoc zal niet van dezelfde kwaliteit zijn als een Bosch. Als het past en het werkt, en je wil niet zo lang meer doen met de auto, dan is het de overweging waard. Maar als het niet past of slecht werkt, ben je 2x aan de beurt. Aan jou de afweging. Bij iets simpels zoals een gasveertje voor de motorklep oid wil ik wel eens een budgetmerk proberen, maar als het iets vrij cruciaals is of veel werk om te vervangen ga ik toch eerder voor een kwaliteitsmerk. Mijn afweging, ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met Ridex.
sw2983

Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 14:14  ·  #8
Ridex zou ik lekker links laten liggen. Wss de eerste en laatste keer dat je 'm moet vervangen, dus dan kun je net zo goed je beurs nog iets verder trekken. ;-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.11.2021 - 14:43  ·  #9
Wellicht een weinig gebruikte van een sloper met weinig kilometers? Moeten er genoeg op de sloop staan verwacht ik (S60/V70/S80). Alleen even kijken of je er eentje hebt met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
hetschaap
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 09.11.2021 - 09:40  ·  #10
ja, ik ga misschien een gebruikte zoeken. De auto staat nu op 340.xxx kilometers, een nieuwe pomp hoeft niet nog eens 340.xxx kilometer mee te gaan denk ik. aan de andere kant, ik heb nog nooit bezuinigd op (preventief) onderhoud van de auto (ik heb er een hekel aan als iets niet werkt zoals het zou moeten werken). ik ga er nog even over denken, misschien eerst maar eens kijken wat of die melding van het elektrische systeem terug komt want dan ga ik toch eens denken over een dynamorevisie o.i.d.
Mocht iemand in de tussentijd een sloper tegenkomen met een goede pomp (ik heb volgens mij snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, art. nummer 30741789) dan houd ik me aanbevolen.
Appeltje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2021 - 12:12  ·  #11
De kilometerstand vind ik wel een stand waarbij de dynamo de geest kan geven. Bij mijn vorige wagen en mijn huidige V70 ging de dynamo stuk zo rond de 320 dkm.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Stuurpomp

· 
Posted: 09.11.2021 - 19:30  ·  #12
Ik heb er nog 1 liggen. Ooit aangeschaft omdat het vermoeden was dat de mijne kapot was (maar het was mijn stuurhuis). Stuur gerust een PM.
hetschaap
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 11.11.2021 - 08:06  ·  #13
Quote door wimg

Ik heb er nog 1 liggen. Ooit aangeschaft omdat het vermoeden was dat de mijne kapot was (maar het was mijn stuurhuis). Stuur gerust een PM.

Pm gestuurd!

gisteren en eergisteren kwam het acculampje en de melding toch weer terug dus ik denk dat de dynamo aan het eind van zn latijn aan het raken is.

Ik heb dus maar een nieuwe dynamo van Bosch en multiriemset van SKF besteld. Toch weer een aardige investering die ik eigenlijk niet wilde doen de komende tijd aangezien er al behoorlijk wat geld in onderhoud in is gegaan de afgelopen tijd.

enfin, als ik die dynamo en multiriem doe dit weekend, moet ik volgens mij toch die stuurpomp los halen dus dat komt niet verkeerd uit. Mooie klus voor dit weekend.
hetschaap
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 14.11.2021 - 08:30  ·  #14
Zo, met het nieuwe 2e hands stuurpompje van WimG, een nieuwe Bosch dynamo en multiriem en spanrolset aan de slag gegaan.
Goed voorbereid met hulp van YouTube filmpjes en het juiste gereedschap. Het ging allemaal eigenlijk verrassend makkelijk los, en de bouten zijn allemaal ook verrassend makkelijk te bereiken. Na het uitbouwen bleek erg duidelijk het lager van de spanrol versleten te zijn, en het lager van de dynamo ook niet al te vers meer te zijn.
Ook het terug bouwen van de dynamo, spanrol en stuurbekrachtigingspomp bleek eenvoudig. Enkel het plaatsen van de nieuwe multiriem was een gekloot, met een voelermaat hebben we hem uiteindelijk over de poulie van de stuurbekrachtigingspomp kunnen geleiden terwijl de spanrol “ontspannen” werd. Daarna nog een stuurhuisflush uitgevoerd (when in Rome)
Resultaat? Geen getik, geschraap, gegier of gerammel meer. En geen meldingen meer.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 14.11.2021 - 18:23  ·  #15
Mooi dat alles is opgelost.

Selected quotes for multi-quoting:   0