stuurweerstand en portierruis

Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

stuurweerstand en portierruis

· 
Posted: 21.03.2018 - 11:54  ·  #1
Dag allemaal,

Ik rijd inmiddels al een maand of drie in mijn v70 en stap nog steeds met een grote glimlach in en uit mijn wagen.
Heerlijk!
Toch heb ik een vraag aan jullie. Ik voel tijdens het rijden, en dan vooral bij lage snelheid, een beetje weerstand op het sturen.
Het is moeilijk uit te leggen maar het voelt nog het meest alsof je in zo'n uitgesleten vrachtwagenspoor zit. Als je daar uit wil moet je ook net even over dat randje sturen. Dat gevoel heb ik soms tijdens het rijden. Niet bij wegrijden, ook niet op de snelweg.
Vooral zo rond de 60 km. per uur. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

En een ander punt van aandacht: mijn rechter voorportier..die suist nogal vind ik. in de bovenhoek, dus direct naast mijn oor.
Met de muziek lekker aan valt t niet op, maar zonder. Ik zie geen beschadigingen aan de rubbers. Zou dit te verhelpen zijn of moet je daar bij een auto uit 2004 niet te hoge eisen aan stellen? Wat denken jullie?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: stuurweerstand en portierruis

· 
Posted: 21.03.2018 - 12:15  ·  #2
Hoe oud is de olie van je stuurbekrachtiging?
duwt het stuur de auto op een lange draaier terug?

Welke maat banden heb je gemonteerd zitten?
Hoeveel bar heb je?

Welk artikelnummer heeft je stuurpomp?
Wellicht heb je variabele stuurbekrachtiging.
ArthurS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 12:56  ·  #3
Wat het portier betreft: we hadden in de andere Classic hetzelfde euvel. Er zat ook veel ruimte in de bovenhoek bij de B-stijl. Leek wel of iemand daar, en ik heb het de ANWB zien doen toen de centrale vergrendeling niet meer wilde openen, de deur had open gewrikt. Oplossing was om de scharnieren opnieuw te stellen. Groot deel van de ruis was verdwenen. Toch, als ik het vergelijk met de nieuwe Classic bleef het geluid aanwezig maar had geen tijd/zin om het deurrubber te vervangen.

Succes om het 'lek' boven te krijgen
Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 14:14  ·  #4
Hoe oud de olie is weet ik niet. Ik bezit de auto pas drie maanden. Is dit makkelijk te vervangen? Of laten doen en kostbaar?
De banden en artikelnummer van de pomp moet ik zoeken( waar vind ik dat van de pomp?)
Deze vraag begrijp ik niet goed: "duwt het stuur de auto op een lange draaier terug? "

Het scharnier stellen...oké. Ook daar kan ik best een tip voor gebruiken. Jullie begrijpen dat ik (nog) niet veel aan auto's geklust heb. Alhoewel, ooit een VW T3 camper helemaal zelf gespoten en interieur vervangen. Maar nooit aan motor of techniek gewerkt.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 14:42  ·  #5
Olie is met een grote injectiespuit zo te vervangen.
met 2 liter kan je het reservoir 3 keer leeg maken en vullen.
Kan op mijn werk niet het linkje van het youtube filmpje erbij zetten.

Als je een lange bocht hebt bv van de A12 naar de A2 en je stuur vast hebt.
Dan kan het voelen dat het stuur terug duwt. Alsof hij niet helemaal koersvast is.
Dan kan het zijn dat het stuurhuis versleten is.

Welk type pomp je heb kan je op de sticker bovenop je pomp zien.
Slang volgen vanaf het zwarte tankje als je voor de auto staat links.
Zit bij de multiriem.
ArthurS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 15:02  ·  #6
Briljante tip heb ik niet helaas, gewoon bij de garage langs geweest en gevraagd of ze het portier wat konden bijstellen. Maar er is voldoende technische kennis op het forum aanwezig met een aantal zeer kundige monteurs, dus als die de handschoen oppakken ....
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 19:17  ·  #7
Quote door Volvo newbe

Is dit makkelijk te vervangen?

Je kunt ook op een forumdag een stuurhuisflush laten uitvoeren.
Je weet dan zeker dat alle rommel /residu weg is.
Iets duurder, maar wel erg effectief.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 19:49  ·  #8
Bovenop de pomp van je stuurbekrachtiging zit een sticker met gegevens.
Bij een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zit op het stuurhuis een stekker voor een elektrische ventiel. Als je die erop hebt zitten kan het zijn dat het ventiel niet goed meer is of het zeefje wat erbij zit verstopt is.

Ik heb ook een dergelijk gevoel gehad, olie vervangen, stuurhuisflush laten doen......niets hielp. Revisie overwogen van het stuurhuis zelfs. Tot ik met mijn caravan op vakantie ging, toen ging het weg en is het tot nu toe weggebleven.

Raar verhaal maar toch echt waar. Ik weet niet wat het geweest is.
Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.03.2018 - 08:36  ·  #9
Nou bedankt voor alle tips. Inmiddels heb ik de olie van de stuurbekrachtiging verschoond. 5 keer gespoeld en toen was mijn verse olie op.
En de laatste lading die er uit kwam was nog steeds niet schoon genoeg naar mijn zin. Dus na de zomer zal ik het nog een keertje doen.
Maar het resultaat mag er wezen. Aanvankelijk niet overigens. De eerste rondjes die ik reed waren niet best. Het leek wel of mijn stuur ergens tegen aan liep. Ik moest echt over een punt heen sturen, voelde een soort klik, of grove korrel zand, Dat idee. Maar na warm draaien stuurde het aanzienlijk beter. De lichte weerstand die ik voelde, alsof ik in een uitgesleten spoor op de weg rijd, is weg. Het sturen voelt nu veel gelijkmatiger. Dus ik ben vooralsnog positief over de ingreep.
Bedankt!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 30.03.2018 - 07:18  ·  #10
Ben benieuwd naar het gevoel bij de eerst volgende koude start.

Selected quotes for multi-quoting:   0