Aangezien er veel verloren is gegaan bij de crash hier een nogmaals mijn bericht met foto's. Wellicht heeft iemand er nog wat aan.
2 weken geleden heb ik de subframe rubbers vervangen, maar mij viel het zwaar tegen ondanks het gebruik van een brug, alle bijbehorende apparatuur en de Volvo tool van Chris.
Om 09:30 ben ik begonnen en tegen 14:00 was ik klaar.
Het uitboren van de oude rubbers ging bij mij voor geen meter, sterker nog; mijn boormachine van 710 watt heeft de geest gegeven. Wat ik zou aanraden is het volgende: Boor een paar gaten met een normale boor in het rubber en pers daarna met de tool het geheel naar buiten. Als de metalen bus nog vast zit komt het geheel met een beetje mazzel in 1 keer los. Dat is mij namelijk 1 keer overkomen. Anders moet je gaan hakken en breken en daar word je niet vrolijk van.
Inpersen is een fluitje van een cent, zowel met de tool als met de oude bout.
Het rubber links achter is echt lastig omdat daar een centreer bus uitsteekt. Waar je rechts achter genoeg ruimte hebt door slechts 1 bout te verwijderen moet je bij links achter alle 4 de bouten losdraaien.
Uiteindelijk is het allemaal gelukt, waarbij ik nog moet opmerken dat ik de hoekverdraaiing van 120 graden niet voor elkaar kreeg. Vast is vast...
Merk ik nu verschil met de rubbers van 570.000 km? Ja, de auto is iets stiller over hobbels en ligt iets strakker op de weg. Maar ik had echt verwacht dat het verschil groter zou zijn.
Ondanks dat een leuke upgrade, maar ik hoop dat ik het niet snel een 2e keer hoef te doen.
Kleine sfeerimpressie:
Oude rubber:
Oude rubber na demontage bout, ziet er echt niet verkeerd uit:
Uitpersen rechts achter:
Alle 4 de oude rubbers:
Oud rubber in z'n geheel eruit gedrukt, zo moet het!