Zoals in dit topic (http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=15504&page=fst_unread&highlight=) aangegeven, ben ik aan de slag gegaan met het vervangen van m's subframerubbers. Ik heb voor Febi gekozen. Het leuke eraan was dat bij de voorste twee gewoon het Volvologo weggefreest was... Febi is dus OE-supplier.
Inmiddels drie van de vier gedaan. De eerste erin geperst met een krik. Vond het niet optimaal. De volgende twee heb ik er gewoon met de subframebout een de grote ring (met een paar moeren ertussen) erin geperst. Dat gaat veel gecontroleerder.
Mijn eerste ervaringen zijn positief. De oude rubbers waren van productiedatum 2006; de nieuwe zijn van 2016. De subframerubbers zitten zo in het subframe dat ze vooral de zijwaartse beweging in goede banen leiden. Wat me echter opviel toen ze eruit waren, was dat de oude rubbers ook veel meer beweging naar voor en naar achter hebben dan de verse exemplaren. De nieuwe zijn dus gewoon veel stijver, terwijl ze meer wegdekinformatie wegfilteren. Voor mijn gevoel dan hè. Stuur weer lekker strak. Nu begrijp ik ook wat de inserts van bijv. IPD doen: ze gaan voor-/achterwaartse beweging tegen en verstevigen tegelijkertijd de rubbers die zijwaartse beweging tegen moeten gaan. Twee vliegen in één klap dus. Omdat de inserts bij diesel bij sommigen voor meer trillingen zorgen, heb ik besloten om maar gewoon de rubbers zelf te vervangen.
Eigenlijk is het gewoon een super leuk klusje. Ook gewoon een kik dat je voor € 80,- zo'n leuke stage zero kunt doen. Ik zit erover te denken om van de laatste even wat foto's te maken. Misschien dat een ander er z'n voordeel mee kan doen.
Pas was het de vraag of je het ook op een klusdag zou kunnen doen. Ik denk dat als je alles bij de hand hebt en een brug tot je beschikking hebt, je vier rubbers in één dagdeel kunt doen. Mocht dat ooit aan de orde zijn, dan ben ik bereid om hand- en spandiensten te verrichten...
Inmiddels drie van de vier gedaan. De eerste erin geperst met een krik. Vond het niet optimaal. De volgende twee heb ik er gewoon met de subframebout een de grote ring (met een paar moeren ertussen) erin geperst. Dat gaat veel gecontroleerder.
Mijn eerste ervaringen zijn positief. De oude rubbers waren van productiedatum 2006; de nieuwe zijn van 2016. De subframerubbers zitten zo in het subframe dat ze vooral de zijwaartse beweging in goede banen leiden. Wat me echter opviel toen ze eruit waren, was dat de oude rubbers ook veel meer beweging naar voor en naar achter hebben dan de verse exemplaren. De nieuwe zijn dus gewoon veel stijver, terwijl ze meer wegdekinformatie wegfilteren. Voor mijn gevoel dan hè. Stuur weer lekker strak. Nu begrijp ik ook wat de inserts van bijv. IPD doen: ze gaan voor-/achterwaartse beweging tegen en verstevigen tegelijkertijd de rubbers die zijwaartse beweging tegen moeten gaan. Twee vliegen in één klap dus. Omdat de inserts bij diesel bij sommigen voor meer trillingen zorgen, heb ik besloten om maar gewoon de rubbers zelf te vervangen.
Eigenlijk is het gewoon een super leuk klusje. Ook gewoon een kik dat je voor € 80,- zo'n leuke stage zero kunt doen. Ik zit erover te denken om van de laatste even wat foto's te maken. Misschien dat een ander er z'n voordeel mee kan doen.
Pas was het de vraag of je het ook op een klusdag zou kunnen doen. Ik denk dat als je alles bij de hand hebt en een brug tot je beschikking hebt, je vier rubbers in één dagdeel kunt doen. Mocht dat ooit aan de orde zijn, dan ben ik bereid om hand- en spandiensten te verrichten...