Subwoofer aansluiten, maar hoe?

Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

Subwoofer aansluiten, maar hoe?

· 
Posted: 31.10.2016 - 18:00  ·  #1
Ik heb mij zojuist voorgesteld, en daar al aangegeven dat ik wat vragen heb over de audio in de V70.

Bij aanschaf zat er een niet originele radio in, geen kijk natuurlijk, dus eruit, en een HU 803 erin.

Er zitten ook gewone speakers in, maar de verkoper was zo lief om mij los te laten in een sloop V70, waar de radio ook uit kwam. Daaruit heb ik alle High Preformance speakers kunnen halen, de versterker had hij al toegevoegd. Ik heb ook een subwoofer erbij gekregen, dus ik ben op zoek gegaan naar de bewuste 2e stekker die ergens in de kofferruimte moet liggen, maar samen hebben we hem binnenstebuiten gekeerd, maar geen extra stekker gevonden. Wel 1 voor de nieuwe trekhaak, dus die was plug-and-play.

Ik heb de halve kabelboom afgekloven en heb de stekker met bedrading uit de oude gehaald, maar misschien is de stekker alsnog ergens verstopt?

De subwoofer was al aangesloten en werkend in de sloop auto, maar moet deze dan nogmaals in het systeem ingeleerd worden, of zou het moeten werken als de juiste aansluitingen zijn gemaakt?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Subwoofer aansluiten, maar hoe?

· 
Posted: 31.10.2016 - 18:06  ·  #2
Stekker voor de Subwoofer ziet er zo uit.
Als hij in de auto aanwezig is, kan hij weggewerkt zitten achter het paneel dat over de slotvanger van de achterklep zit. In de reservewielbak.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.10.2016 - 18:11  ·  #3
Quote door Daf55

Ik heb mij zojuist voorgesteld, en daar al aangegeven dat ik wat vragen heb over de audio in de V70.

Bij aanschaf zat er een niet originele radio in, geen kijk natuurlijk, dus eruit, en een HU 803 erin.

Er zitten ook gewone speakers in, maar de verkoper was zo lief om mij los te laten in een sloop V70, waar de radio ook uit kwam. Daaruit heb ik alle High Preformance speakers kunnen halen, de versterker had hij al toegevoegd. Ik heb ook een subwoofer erbij gekregen, dus ik ben op zoek gegaan naar de bewuste 2e stekker die ergens in de kofferruimte moet liggen, maar samen hebben we hem binnenstebuiten gekeerd, maar geen extra stekker gevonden. Wel 1 voor de nieuwe trekhaak, dus die was plug-and-play.

Ik heb de halve kabelboom afgekloven en heb de stekker met bedrading uit de oude gehaald, maar misschien is de stekker alsnog ergens verstopt?

De subwoofer was al aangesloten en werkend in de sloop auto, maar moet deze dan nogmaals in het systeem ingeleerd worden, of zou het moeten werken als de juiste aansluitingen zijn gemaakt?

Werken zal hij wel, maar om het goed te krijgen moet je in het verborgen menu van je radio.
Daar kun je de sub toevoegen.
Het verborgen menu is terug te vinden in handige linkjes (,of klikken op mijn onderschrift).
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2016 - 22:22  ·  #4
Hoe diep weg kan zo'n stekker verstopt zitten? Of is de kans groot dat hij er echt niet is?

Ik las een topic dat er een losse kabelset leverbaar is? Waar zou dat ergens te vinden zijn? (bij de dealer, maar ik heb al een gedeelte van de oude kabelboom) ergens op papier bedoel ik.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 01.11.2016 - 05:28  ·  #5
Achter de plastic afdekkap, als de stekker aanwezig is....
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2016 - 15:49  ·  #6
Ik heb nog eens diep gekeken, maar hij is niet aanwezig.

Dan de volgende vraag, is er inderdaad een kabelset leverbaar? Zo ja, is daar ergens van iets te vinden op internet? Met aansluitschema in beeld?
In dit topic werd de set genoemd:
topic.php?t=8830&page=fst_unre…er;stekker
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2016 - 20:18  ·  #7
Opnde sloop zijn er genoeg te vinden.
Kost wel even wat tijd om hem uit te bouwen.
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2016 - 13:17  ·  #8
Klopt, de kabel heb ik uitgebouwd uit een sloper. Maar mooier, en sneller zou een aanwezige geweest zijn...

Ik heb de kabel losgehaald tot onder de achterbank, daar zat een stekkerverbinding. Maar gaande weg heb ik kunnen zien hoe relatief simpel (doe ik nu uit mijn hoofd) de aansluitingen zijn. 12V + en massa zijn logisch, de signaal komt van de rechterachterspeaker afgetakt, alleen de paarse remote kabel zal even puzzelen worden waar die aan vast moet. Ik las ergens een opmerking over aansluiten op de 12V van parkeersensoren, die zijn makkelijk vindbaar en schakelen aan en uit op contact.

Dit weekend wordt het koud, dus mooi tijd om in de garage te sleutelen!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2016 - 17:45  ·  #9
Denk dat je hier wel iets mee kunt.
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2016 - 20:28  ·  #10
Ja! Super!

Vandaag was ik al begonnen met de kabel boom die ik uit de sloper had meegenomen. Alles kunnen aansluiten behalve de paarse. De rest heb ik goed aangesloten, zie ik nu op de bouwtekening.

De paarse moet nu ook lukken!

Misschien dat ik de vraag ik mijn eigen topic mag stellen :

Hoe hebben jullie de speakers weer vast gemaakt aan de deur? Klinknagels uitboren gaat wel lukken, maar nieuwe heb ik niet in die dikke maat.
Kan het ook anders?

En het verborgen menu, moet ik in het diagnostische menu de sub aanzetten?
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.11.2016 - 22:44  ·  #11
Ik heb de nieuwe gewoon weer vastgemaakt met popnagels. Je kunt er immers maar van 1 kant bij, daarvoor hebben ze popnagels uitgevonden. ( blindklinktang en nagels omdat je een blinde kant hebt).
1 speaker in het rechterportier heb ik voor de grap met bout en moer geprobeerd, als je die grijze plak loshaalt kan je 1 arm er onder wurmen. Maar na 1 bout en een uur later en een geschaafde arm heb ik de rest weer gewoon gepopt.

Maar wellicht heb ik te dikke onderarmen...leve de sportschool en spinazie >_<
Ik heb 10 popnagels bij de dealer gekocht voor 10 euro. Die hebben dan zo'n mooi stukje zwart plastic er aan. Zijn officieel voor de modderkuipen begreep ik. Later een zakje op internet besteld voor ongeveer 60 cent per stuk bij Nordic car.
Pm me maar als je het onderdeelnummer wilt hebben.
DJ
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.11.2016 - 18:06  ·  #12
De luidsprekers vervangen voor High Performance is gelukt! Met goede popnagels stelt het niets voor. Mooi verschil met de papieren conussen, dat verschil is duidelijk te horen. Veel strakker, dieper en heel veel harder! Nu hoeft dat niet altijd, maar leuk dat het kan.

De subwoofer is nog niet gelukt. Ik kreeg met alles wat ik op voorraad had geen goede connectie in de zekeringkast. Met de juiste stekkerverbinding die ik nog even moet kopen of uit een sloper moet halen, zal dat wel gaan lukken.

Wel heb ik kunnen horen dat als ik de paarse draad aan massa hou, de ventilator van de versterker draait. Maar laag geluid kwam er niet uit. Ik heb de stelschroef meerdere kanten gedraaid, maar er kwam niets uit. Is er andere manier om te testen of de subwoofer uberhaupt wel goed werkt?

Ik heb in het verborgen menu wel de equalizer gevonden en naar wens in gesteld, maar geen optie voor subwoofer gevonden. Wellicht dat het daar nog aan schort?

Ik heb nog een vraag over de Grom die is ingebouwd, maar daar open ik wel even een nieuw topic voor aan om het zuiver te houden.
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2016 - 18:46  ·  #13
Ik gooi deze vraag er nog maar eens in:

Ik heb in het verborgen menu wel de equalizer gevonden en naar wens in gesteld, maar geen optie voor subwoofer gevonden.
Kijk ik scheel (wel als ik moe ben...)?

Of moet hij softwarematig toegevoegd worden?
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

· 
Posted: 13.11.2016 - 20:26  ·  #14
Ik vermoed dat de software dan nog niet geladen is waardoor deze optie niet zichtbaar is.
Daf55
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 09:23  ·  #15
Kijk, dat antwoord zegt al heel veel, denk ik!

Ik neem even contact op met de verkoper, kijken of hij dat met zijn apparatuur voor elkaar kan krijgen, anders een afspraakje met de dealer maken.

Selected quotes for multi-quoting:   0