eens met Nikom, de randvoorwaarden zijn:
- nokkenasriem moet er goed opliggen (dus: geen tandje versprongen!)
- de moterolie moet de juiste specs hebben
dit schreef ik over mijn 2001 T5 Geartronic in mijn voorstel draadje:
de DICE maar eens aangesloten en eens goed gekeken wat er eigenlijk voor foutcodes in stonden. Dat was er maar 1 serieuze: nokkenas foutieve positie.
Dus de nokkenas versteller solenoide nieuw besteld/gekocht bij de dealer.
Vandaag heb ik de nokkenas versteller solenoide vervangen (inclusief betere pakking (met oliezeefje erin). Het onderdeel is anders dan het orgineel waardoor ik ook een andere stekker aan de kabelboom moest knopen.
Toen met de DICE de betreffende errorcode gewist (en ook alle andere errorcodes die ik zelf had veroorzaakt met mijn gepruts aan injectorstekkers en bobine stekkers)
Toen de proef op de som: starten > draaien > rock solid stationair (dat was hoopvol...!)
Testdrive: rijden > moter warmt op, bak warmt op, na een km of 20 rijden valt me op dat het stationair nog steeds rock solid is! En ..... dat ik geen enkele shift flare meer heb!
Maar goed, niet te vroeg juichen! Dus maar eens lekker doorrijden. 10km verder, nog steeds geen enkele shiftflare gehad... zelfs niet als ik die heel bewust probeer te genereren door vanaf stilstand te accelereren naar 70km/h met slechts 2000-2200tpm. Geen enkele shiftflare.
De bak is dus wel goed!
Helaas na ongeveer 30km rijden en een door en door warme moter begint toch het stationair weer een beetje te zagen.
Het is wel een stuk minder dan voorheen maar toch, ik ben nog niet tevreden.
Morgen ga ik de ETM (electronic throttle module) er af schroeven voor een nauwkeurige schoonmaak beurt en een frisse nieuwe pakking. Hier een engelse video how it's done:
http://www.youtube.com/watch?v=obUAQNwQERI
Hopen dat ik dan daarmee definitief het stationair stabiel kan krijgen. (TCM zelf is goed, er staat geen enkele errorcode in de OBD2 die betrekking heeft op de TCM.)