2-tact olie in de tank...

 
 
 
 
 
karlie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 48
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 08.06.2016 - 21:15  ·  #16
De mengverhouding is wel heel groot, en 2 tact olie is gemaakt om te verbranden, zonnebloem olie niet...Ga maar een zoeken op internet... Dan zul je er heel veel over vinden....
De diesel van tegenwoordig is heel anders als de diesel van vroeger, daar komt ook of bij dat de techniek ook heel erg is veranderd... Alles word aangepast op de nieuwe milieu eisen...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 23.11.2016 - 15:05  ·  #17
Ik heb inmiddels 200 kilometer gereden met een kleine hoeveelheid 2takt olie (1:300).
Ik merkte vanochtend dat de koude start veel rustiger is. De motor loopt mooier. Ook zijn er stationair veel minder trillingen waarneembaar in het interieur.
Ik blijf het voorlopig even volhouden.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 23.11.2016 - 16:42  ·  #18
Welke 2-T olie gebruiken jullie? Raadzaam om Castrol te gebruiken? Lijkt me de moeite waard om eens uit te proberen! Nooit van gehoord...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 23.11.2016 - 16:57  ·  #19
ik lees dat het mineraal of halfsyntethisch moet zijn. LM schijnt goed te zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 23.11.2016 - 17:19  ·  #20
En waarom worden die tweetaktjes ook alweer uitgefaseerd (toch zeker in de watersport)... oh ja, die lopen die hele tijd van die gore olie te verbranden aan 10.000rpm... nu rijden we al in dikke diesels, en ik heb ook liefde voor de techniek, maar nu wil ik toch even met mijn groene milieuvlaggetje zwaaien... tweetakt olie verstoken bovenop een liter diesel elke 15km zou toch echt niet nodig moeten zijn...?
Ook ben ik wel benieuwd of dit de interne vervuiling van de motor niet erger maakt, ik betwijfel of die olie wel echt zo goed verbrandt. Immers, het spul is gemaakt voor een tweetakt en brengt de smering tesamen met de brandstof in de verbrandingsruimte, en om te smeren mag het niet helemaal verbranden, want anders had het geen zin. Het moet dus juist een beetje neerslaan op de cilinderwanden, kleppen etc.
Lekker ophopen als je motor koud is... en onze diesels worden lang niet zo warm als een tweetakt volgens mij, en ook nog eens veel langzamer want ze maken veel minder toeren. Smering is mooi, maar wel op de juiste plek en het mag ook geen resten geven... EGRs geven al genoeg problemen toch?
Ik zou denken dat je beter afbent met Vpower inderdaad.

En PPO (Puur Plantaardige Olie: zonnebloemolie etc) kan je inderdaad goed bijmengen in oude diesels (mits de temperatuur hoog genoeg is, anders gaat het vlokken, of voorverwarmd, dat kan ook) maar dat is tenminste (min of meer) CO2-neutraal, want plantaardig. Qua prijs per liter maakt het hier in Spanje overigens niet/amper meer uit, dus PPO tanken heeft geen zin tenzij je het om milieuredenen doet... al kun je daar ook weer over bakkeleien want het verbrand niet zo goed als diesel, dus meer roetdeeltjes etc.
Ook is PPO zuurder dus de rubber leidingen verouderen eerder.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 23.11.2016 - 18:30  ·  #21
Quote door Bolbo

En waarom worden die tweetaktjes ook alweer uitgefaseerd (toch zeker in de watersport)... oh ja, die lopen die hele tijd van die gore olie te verbranden aan 10.000rpm... nu rijden we al in dikke diesels, en ik heb ook liefde voor de techniek, maar nu wil ik toch even met mijn groene milieuvlaggetje zwaaien... tweetakt olie verstoken bovenop een liter diesel elke 15km zou toch echt niet nodig moeten zijn...?
Ook ben ik wel benieuwd of dit de interne vervuiling van de motor niet erger maakt, ik betwijfel of die olie wel echt zo goed verbrandt. Immers, het spul is gemaakt voor een tweetakt en brengt de smering tesamen met de brandstof in de verbrandingsruimte, en om te smeren mag het niet helemaal verbranden, want anders had het geen zin. Het moet dus juist een beetje neerslaan op de cilinderwanden, kleppen etc.
Lekker ophopen als je motor koud is... en onze diesels worden lang niet zo warm als een tweetakt volgens mij, en ook nog eens veel langzamer want ze maken veel minder toeren. Smering is mooi, maar wel op de juiste plek en het mag ook geen resten geven... EGRs geven al genoeg problemen toch?
Ik zou denken dat je beter afbent met Vpower inderdaad.



Als je wat gaat zoeken op Duitse fora dan zie je dat het daar veel meer gebeurt (zeker ook bij Mercedes Benz). 2 takt schijnt zuiverder te verbranden dan diesel en geeft daardoor minder interne vervuiling. Auto's schijnen de roetmeting met vlag en wimpel door te komen.
Ook het roetfilter schijnt geen probleem te geven mits de juiste olie wordt gebruikt. In ieder geval niet synthetisch.

En hey, we verplichten je niets hoor! Laat een ieder doen waar hij zich goed bij voelt. EGR wegschrijven en roetfilter leegmaken gebeurt ook...
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 24.11.2016 - 14:54  ·  #22
Quote door Bolbo

tweetakt olie verstoken bovenop een liter diesel elke 15km zou toch echt niet nodig moeten zijn...?
nee, er staat 1:300 liter, dus als je 1:15 draait is dat maar 1 liter op 4500 km..

Quote door Bolbo
ik betwijfel of die olie wel echt zo goed verbrandt. Immers, het spul is gemaakt voor een tweetakt en brengt de smering tesamen met de brandstof in de verbrandingsruimte, en om te smeren mag het niet helemaal verbranden, want anders had het geen zin. Het moet dus juist een beetje neerslaan op de cilinderwanden, kleppen etc.

nee, in een tweetaktmotor smeert de olie eerst de krukas, drijfstang en zuiger van onderaf door op deze delen neer te slaan. het is de bedoeling dat het hier van de benzinedampen scheidt, die op hun beurt doorgaan naar de verbrandingskamer.
tweetaktolie is niet gemaakt voor kleppen, want die zitten helemaal niet in een tweetakt (behalve dan in tweetakt diesels) ik denk dat het zijn grootste uitwerking op pomp en verstuivers zal hebben en door die laatste wordt het, zeker in die mengverhouding 1:300 l zó fijn verneveld, dat het in de cilinder prima zal verbranden.
voor de kleppen in een diesel zal tweetaktolie ook om die reden helemaal niets doen: het wordt náást/voorbij de kleppen ingespoten, waar het meteen ontbrandt..
VolvoBart
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 38
Berichten: 220
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 16.11.2017 - 09:46  ·  #23
zo, heb hier ook heel wat over gelezen, en heb het maar geprobeerd - een busje olie kost niet zo veel.
ik wilde het proberen omdat de motor moeizaam aanslaat <5°C (een of 2 omwentelingen meer nodig dan bij warme start).

ik had nog 25% in de tank, ik heb er een 0.5 liter LUK-oil minerale 2-takt aan toegevoegd (dus een pittige verhoduing). Verschillen?
- Stiller? Kan zijn, in elk geval niet luiddruchtiger.
- Meer vermogen? Nee, denk het niet - ik ozu heel soms het omgekeerde durven gedacht hebben

Ben nu ±100km verder en het werkt prima. vanochtend was het niet zo koud, (9°C) maar hij sloeg wel prima aan.

EDIT: Ohja : het is een 2.4D 130pk EURO 3 geartronic :)
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 72
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 16.11.2017 - 10:49  ·  #24
al vaker geschreven op ons forum dat ik heel tevreden ben over de toevoeging van BG en is te vergelijken met V-power. Blijft belangrijk om tijdig de olie te verversen. Ik ververste eerst, na de eerste airintake om de 15 dznd. en kan nu naar 18 dznd. maar wel bij iedere beurt een blikje BG op een volle tank en een uurtje motor laten draaien bij MMTS. Geen olieverbruik meer, geen trillingen in het interieur en de auto heeft de wervelklep al bijna twee jaar op open staan, vastgeplakt door Martin. Zou altijd nog een keer gerepareerd worden maar nooit van gekomen omdat het geen enkel probleem geeft. Ik rij ongeveer 30 dznd. km per jaar en de BC geeft aan 5.6 /100km. Wel gebruik ik altijd de standkachel voor de koude start. Trouwens bij de laatste beurt ook bij de Yaris van de vrouw BG bijgedaan en het resultaat is echt goed. Loopt mooier stiller en soepeler. Misschien niet de goedkoopste oplossing maar ik ben er erg tevreden over. O ja, in augustus 2016 had ik met MMTS gepland om die ingrijpende reparatie van verstuivers enz. uit te laten voeren maar Martin vond dat bij nader inzien niet nodig zo mooi loopt de motor intussen. Hier zit dus een blije rijder. D5 2005.
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:24  ·  #25
Zijn hier nog mensen met 2-takt door de diesel aan het experimenteren?

Zelf gebruik ik 2-takt met een verhouding van 1:500 door de tank van mijn motorfiets (BMW K75RT uit 1992), heb zeker het idee dat hij soepeler loopt, ook zouden de smerende eigenschappen verbeteren door de schrale bio-brandstoffen van tegenwoordig. Ik gebruik 2-takt met de specificatie tc-w3. Deze specificatie is ooit ontwikkeld voor buitenboordmotoren om minder emissie uit te stoten, zo zou het rookloos (is dit een woord? ;-)) en asloos verbranden. Op het BMWK motorforum is men hier zeer enthousiast over.

Quote
Argos Oil Outboard TC-W3 is een olie voor watergekoelde 2-takt-buitenboordmotoren welke voldoen aan NMMA-specificatie TC-W3. Vanwege de asloze samenstelling wordt de vorming van afzettingen tegen gegaan, op o.a. de bougie, en ontstaat een optimale voorontsteking. De olie geeft een goede bescherming tegen roest en corrosie.


Zelf zit ik te twijfelen om een verhouding van 1:600 dus zo'n 100ml per tankbeurt (60L) te testen, door de asloze verbranding zou dit geen invloed moeten hebben op de DPF. Auto rijdt momenteel perfect, iets rauw bij koude start. Echter wil ik dit graag zo houden ;-)

Paar ervaringen op een Seat forum ter info:

Quote
Ikzelf gooi al 65.000 km TCW-3 olie (de DFI variant) in mijn crdi Hyundai diesel.
De koudstart klinkt beter en het meest opmerkelijk zijn de regeneraties van het DPF die van 600-700 naar 1200-1400 km interval zijn gegaan. (uitgelezen op de BC via HiCom)

Voor mij is het grootste punt niet de (extra) smering maar de reinigende werking doordat deze olie een pak meer en ook andere additieven bevat dan hetgeen normaal in de benzine of diesel zit.
Zoals te lezen in mijn topic was de reinigende werking duidelijk zichtbaar toen mijn inlaat systeem en EGR bucht open moest voor herstelling van een injectordichtings probleem.

Gebruik NOOIT synthetische olie want dit sloopt je DPF!
Half-synthetisch mag maar best gewoon de minerale variant.
Alles met Jaso-FC is goed. (smokeless)
In oudere TDI's (waarschijnlijk met de 'lavasteen' roetfilter en geen DPF mag eventueel Jaso FB of FA in.

Gebruik liefst van al Marine outboard TCW-3 olie. Deze bevatten zo goed als geen zwavel en geen zink.
Ik ben nu enorm tevreden van de DFI olie van het merk Kroon. Niet goedkoop maar deze soort bevat nog meer additieven dan de gewone TCW-3 en is waarschijnlijk beter geschikt voor onze direct ingespoten 4-takt motoren.

Zuiniger is de auto volgens mij niet geworden. Misschien een beetje door de minder frequente regeneraties.
Hij draait en trekt misschien iets soepeler maar dit zit misschien gewoon tussen mijn oren.
De pompverstuivers draaien blijkbaar wel merkbaar beter/stiller/zuiniger dan de opvolger common rail.

Helpt het? Ja, alvast aan de grotere regeneratie intervallen te zien. Ja, toen de garage mijn EGR Nondeju bekeek en ongelofelijk verwonderd was hoe proper mijn systeem (en de injectoren!!!) nog was met die kilometerstand.
Zeker aangezien driekwart van de ritten korter dan 30 minuten is en net die (te) korte afstanden zijn de oorzaak van vroegtijdige vervuiling of volkomen DPF.

Kan het kwaad? Nee, of het moet zijn dat eventuele schade pas op veel langere termijn zichtbaar wordt.


Quote
Over het bijmengen van de juiste 2-takt olie bij een diesel wordt op het Duitse Motortalk al meer dan 10 jaar gediscussieerd.
Heb het zelf een tijdlang gedaan bij mijn FR-TDI van 2007 destijds vanwege het verstuiver probleem.
Wat je feitelijk doet is een licht smerende werking toevoegen aan verstuivers, commonrail HD pomp etc.
Ook verhoog je het cetaan gehalte van de diesel ietwat waardoor de motor wat stiller gaat lopen en ietsie pietsie meer vermogen levert.
Heeft helaas niets geholpen tegen het dichtkoeken van de piezoverstuivers destijds.


Quote
Kan uit eigen ervaring aangeven dat het bij mijn PD TDI A4 goed werkt: makkelijker starten, minder nagelen, rustiger loop. Schoonbranden en zuiniger kan ik niets over zeggen, nog nooit in de kop/kleppen/zuigers gekeken, en zuinig is lastig aan te geven omdat je dat dan onder perfect dezelfde omstandigheden zou moeten testen, en dat is voor mij onmogelijk te doen..
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 02.02.2018 - 11:47  ·  #26
Ik heb een jaar lang 2 tact bijgevoegd in de verhouding 1:300. De motor liep stiller en nagelde minder bij accelereren. Bij mij kwam dat geluid vanuit de injectoren.
Een half jaar geleden heb ik een soort van flush gedaan met Liqui Moly diesel purge en sindsdien is het tikken vanuit de verstuivers helemaal verdwenen. Ik ben daarom gestopt met 2 tact olie.
Heb er geen hinder van ondervonden en vond eigenlijk dat het roken bij flink accelereren zo goed als verdween. Ik gebruikte de olie van de action.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 03.02.2018 - 06:13  ·  #27
De huidige dieselbrandstoffen smeren niet meer helaas en zijn te schraal geworden. Daarom kiep ik hier in de oldtimer (36 jarige Volvo 760 TDIC) altijd iets meer als 500 cc gewone motorolie in de volle tank tijdens het tanken. Autootje loopt er prima op, brandstofpomp word goed gesmeerd, start meer als prima, etc. Dit alleen om de smerende werking te halen van de oude dieselbrandstof.
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 24.02.2018 - 20:29  ·  #28
Quote door Rossi

Zijn hier nog mensen met 2-takt door de diesel aan het experimenteren?

Zelf zit ik te twijfelen om een verhouding van 1:600 dus zo'n 100ml per tankbeurt (60L) te testen, door de asloze verbranding zou dit geen invloed moeten hebben op de DPF. Auto rijdt momenteel perfect, iets rauw bij koude start. Echter wil ik dit graag zo houden ;-)


Twee tankbeurten gehad met Total Diesel Excellium (V-Power spul) i.c.m. 2-takt olie. Geen merkbaar verschil met 100ml wat betreft verbruik, prestaties of motorloop. Wellicht moet er meer in...?

Zijn er anderen die 2-takt bijmengen bij een moderne dieselmotor (euro-4 en hoger)?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 24.02.2018 - 21:38  ·  #29
Waarom zou ik dat moeten doen?
Denk je dat de huidige motoren daar niet voor gemaakt zijn dan?
Waar komen die verhalen vandaan dat de diesel schraal is en dat dat slecht is voor de motor?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2-tact olie in de tank...

 · 
Posted: 25.02.2018 - 00:04  ·  #30
Quote door Turbodesk

Waarom zou ik dat moeten doen?
Denk je dat de huidige motoren daar niet voor gemaakt zijn dan?
Waar komen die verhalen vandaan dat de diesel schraal is en dat dat slecht is voor de motor?


Er zijn goede verhalen te vinden op internet (diverse fora) - ik snap je scepsis. Maar als het echt helpt? Ik heb het ook geprobeerd, maar zonder resultaat. Mijn Euro4 loopt gewoon wat rauwer dan de 3 dat deed. Moet wel zeggen dat 5w40 olie op temperatuur wel beter loopt. Niet meer zo nagelig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0