Ik rijd een 2.4d en merk bij het tanken van hoogwaardige Diesel (bijvoorveel vpower) wel degelijk een verschil in laufkultur van mijn auto. Het verbruik op de boordcomp gaat omlaag en haal zo'n 100 km meer op een tank.
Het mag dan onderzocht zijn dat het niets uithaalt mijn ervaring leert me dat mijn auto fijner loopt en minder verbruikt.. dus hier alleen premium brandstof. En al scheelt het een 10,- op een tank, daar ga ik gelukkig niet van failliet
Maar iedereen moet natuurlijk de brandstof tanken waar ze zich het best bij voelen. En als je geen verschil merkt kan ik me dat goed voorstellen. Al ben ik er wel van overtuigd dat je uiteindelijk een schonere motor hebt met minder interne vervuiling.
Een kijkje in de keuken van BP, Esso, Shell etc:
Voor de "normale" brandstof worden de tankwagens gevuld bij de raffinaderij de grote opslag locatie van een willekeurig merk en daar wordt ook de additieven toegevoegd. Kortom ze hebben de standaard additieven van elkaar, deze worden door elke leverancier zelf aangevuld. Daarom zie je dus ook BP wagens bijv bij de Shell raffinaderij.
Echter voor de premium brandstoffen geldt wat anders. Deze worden alleen maar geladen bij de eigen raffinaderij of opslagpunt, de premium additieven worden niet "gedeeld"met de concurrent.
In het verleden heb ik een film gezien bij Shell, van een 4 cilinder auto met 2 brandstof tanks. Een tank gevuld met Euro 95 en de ander met V-Power, 2 cilinders euro 95 en 2 cilinders V-Power.
Na 10.000 km is alles bekeken met endoscopen en andere apparatuur, bij de Euro 95 was meer vervuiling te zien t.o.v. de V-Power. Vervolgens beide tanks vullen met V-Power en ja hoor de vervuiling was verdwenen.
Wat betreft het beter "horen" lopen op premium benzine heeft te maken met het octaan gehalte. Daarom loopt je motor nog mooier als je in Duitsland V-Power tankt.
Premium benzine heeft een reinigende werking op de motor, dus minder vervuiling.
Premium benzine is beter voor het milieu.
Premium brandstof is iets zuiniger (of dat wint van de rechtervoet)
Het is dus aan de aan de automobilist of hij/zij met het bovenstaande in het achterhoofd premium wil tanken of niet.
Premium brandstof is idd duurder, maar met een beetje handig tanken met behulp van een app (bijv DirectLease tankservice) vind je zo een pomp bij je in de buurt die heel wat goedkoper is. Bij mij is het verschil soms 10 tot 12 cent per liter voor V-Power en ik tank niet langs de snelweg.
Ze hadden dat stukje krant net zo goed leeg kunnen laten, net zo nuttig.
Het is ook maar net hoe je het brengt en leest; 70% werkt niet oftewel bij 30% werkt het wél. Da's geen geneuzel in de marge. Daarbij is het al meerdere malen aangetoond dat auto's met hoge(-re) vermogens er we degelijk baat bij hebben, dat zullen er dus steeds meer worden. En zelfs in het instructieboekje van mijn v70 staat iets dergelijks aangegeven als 'hij doet het op 91, voor normaal gebruik is 95 goed maar optimaal is 98' (geen zin om de letterlijke tekst op te zoeken).
Ik mik er altijd Ultimate in, diesel voor de V70 en benzine voor de Benz. Heb laatst een BP-pompje in Tilburg gevonden die ook nog eens 0,05 €/L goedkoper is, dus dat is mooi meegenomen.
Mijn mening: geloof nooit onvoorwaardelijk dergelijke onderzoeken, ook als staat het in je favoriete krant of een of ander wetenschappelijk blaadje.
Ga gewoon op je eigen gevoel af, want daarop zijn deze zogenaamd wetenschappelijke testen ook vaak gebaseerd.
Wat ik wel weet en zelf heb getest is dat je met een volle tank premium brandstof gewoonweg meer km maakt dan met een normale brandstof.
Mijn mening: geloof nooit onvoorwaardelijk dergelijke onderzoeken, ook als staat het in je favoriete krant of een of ander wetenschappelijk blaadje.
Ga gewoon op je eigen gevoel af, want daarop zijn deze zogenaamd wetenschappelijke testen ook vaak gebaseerd.
Wat ik wel weet en zelf heb getest is dat je met een volle tank premium brandstof gewoonweg meer km maakt dan met een normale brandstof.
Klopt.
Ik had dat ook met benzine.
Nu ik op gas rij tank ik als het nodig is ook de duurdere v power.
Vooral ook juist omdat ik op gas rij.
Starten op goede benzine die wat langer in de tank zit.
Heb ooit eens de proef op de som genomen en het verschil tussen 95 en 98 berekend aan de hand van een paar weken beide te tanken. Ik kwam toen uit op een kilometerprijs die 1 cent lager lag bij 98 (ondanks de hogere prijs). Dat was trouwens met een 106 Rallye uit 1998. Daarna alleen nog maar auto's gereden waar 98 in moest, dus hoefde ik me daar ook niet meer druk om te maken .
Ik ben het nu aan het testen met BP ultimate en gewone diesel, maar daar lijkt vooralsnog geen voordeel in te zitten.
Beetje offtopic: de mooiste plek waar ik dodgy benzine heb getankt was toch wel in Uzbekistan met een Lada Niva. Daar kon je alleen benzine op de zwarte markt krijgen en kwam er ergens uit een schuurtje een waterfles van 5 liter gevuld met benzine die dan met een trechter in je auto werd gemikt. Altijd spannend hoe de motor daar dan weer op liep. Lang leve de klopsensor dan maar.
Quote door ThuurC
Mja, in Amerika is RON91 premium en alles tussen de RON82 en RON89 gangbaar.
...
In de VS hanteren ze een ander systeem, haal je niet AKI en RON door elkaar? Feit blijft wel dat je daar wel peut met een veel lager RON getal in je auto kan gooien.
Ik heb zelf altijd standaard diesel getankt, maar raak na de diverse ervaringen van anderen toch nieuwsgierig naar verschillen met premium diesel. Dus maar eens gaan proberen. Bij wijze van experiment, dan toch.
Ik heb altijd de indruk gehad dat het voornamelijk marketing betrof. Immers, we kennen al sinds decennia claims van brandstoffabrikanten dat hun toevoeging van xyz nu een nòg zuinigere en schonere motor en betere prestaties zou opleveren. Het lijkt wel wasmiddelreclame...
Eerst zou ik enige spraakverwarring willen ophelderen.
Het "Research Octane Number" ofwel Octaangetal, is een vergelijksgetal. Als de klopvastheid van de onderzochte benzine overeenkomt met die van een mengsel van 95% octaan en 5% n-heptaan, spreken we van een octaanGETAL van 95. Dus géén octaanGehalte. Enige aanwezigheid van octaan in de benzine berust op zuiver toeval!
Benzines met verschillende octaangetallen werden en worden verschillend benoemd (marketing!): Normaal, Super-plus, Euro-super, Euro-loodvrij, Super (herinneren we het ons nog?). In Duitsland andere begrippen als Benzin, Bleifrei en Super-Plus, maar met echt andere RON dan vergelijkbare benamingen in NL. En in VS termen als Regular en Premium of High-test. Met nòg andere RON.
Dit niet te verwarren met de aanduiding van hedendaagse "Premiumbrandstof", voorzien van additieven en marketingclaims maar met hetzelfde octaangetal.
Het zelfde gaat in principe op voor diesel: het cetaangetal is een maat voor de neiging tot zelfontbranding van de brandstof, in VERGELIJKING met cetaan. Heeft op zich niets te maken met additieven die reinigend etc werken. Nuance: een additief dat gemakkelijker ontbranding inleidt, helpt wel richting een hoger cetaangetal.
Inhoudelijk nu:
Dat toegevoegde dopes voor reiniging kunnen zorgen, en dat dit een gunstige invloed op de motor kan hebben, is geloofwaardig. Denk ook aan producten als injector- of carburateirreinigers, van merken als Wynn's, die merkbaar effect kunnen hebben.
Echter, ik heb moeite de geringer verbruik- en meer vermogensclaims te geloven. Beide claims zouden m.i. Dezelfde basis moeten hebben: een hogere verbrandingswarmte van de Premium brandstof t.o.v. Standaard.
Ofwel: een kg brandstof levert meer verbrandingswarmte op, waardoor je ofwel minder nodig hebt voor dezelfde prestatie (zuiniger) ofwel, dezelfde hoeveelheid levert meer energie (meer vermogen). Maar dat bereik je m.i. niet met een (heel) klein beetje additief. Dat vergt een andere brandstofsamenstelling met kortere koolstofketens, waardoor de brandstof in verhouding meer waterstof- en minder koolstofatomen bevat. Maar dan ook weer een lager RON geeft
Hoe zit het nu met die Premium brandstof, gaat het over additieven (wat ik altijd dacht dat het was), over andere samenstelling, of wellicht beiden?
In de VS hanteren ze een ander systeem, haal je niet AKI en RON door elkaar? Feit blijft wel dat je daar wel peut met een veel lager RON getal in je auto kan gooien.
Dat is ook de enige manier waarop je het kan merken, als er een klopsensor aanzit die de ECU aanstuurt, anders niet.
Ik gooi gewoon de goedkoopste euro 95 erin.
Stel je wint 5% (wat erg veel is), dan heb je het (bij mijn S80) over 11 pk (en dan ga ik er vanuit dat er na ruim 300k alle paarden nog aanwezig zijn..), een keertje wind mee, of tegen, of een keertje extra poepen levert meer op verwacht ik
Bij BMW werd vroeger ook al wel gemeld dat het merkbaar was. NA BMW's hadden relatief veel vermogen door simpelweg meet compressieverhouding. Zoiets zal door menig Alfa rijder vast ook opgemerkt worden. Maar dan blijft het grootste voordeel al met al nog steeds een hoger octaan gehalte.
ik tank al jaren e10 in duitsland, met de volvo en de audi, ook wel duurder en premium getankt, maar kan niet zeggen of ik verschil merk, zie of voel... De enige plek waar ik het zeker merk is mn portomonnee, mensen schijnen veelal een angst te hebben voor de brandstof, terwijl de ADAC gewoon aangeeft dat het kan en geen schadelijke invloed heeft op de motoren die geschikt zijn, dus ik vind het prima...