Quote door Didi 001
Tjonge,
Wanneer ik hier de verbruikscijfers zie, dan heeft mijn Tank toch echt dorst.....
Ik rijd nu 6 weken en 11.000km in mijn XC rond waarvan 85% Duitse Autobahn (afstand van 750km enkele reis, nooit harder dan 160km/h) en ik kom toch echt niet boven de 8 - 8.5 l/100km (1 op 12-12,5). Maar ik merk wel dan heuvel-op/heuvel-af erg veel nadelige invloed heft op het verbruik. In Nederland (vlak, max 130km/h) zou ik wel dik 950km uit een tank moeten kunnen halen....
Ik vul de D5 eigenlijk vrijwel altijd met de 'standaard' diesel van de JET......
Licht dat louter en alleen aan de 4-wiel aandrijving?)
Ik vind het ook niet zo raar, je zeult met een XC ook standaard 100kg meer mee vanwege de AWD, plus dat er meer energie verloren gaat als de AWD is ingeschakeld. Mijn ervaring is dat als je harder dan 110km/u gaat dat dan het verbruik al stevig omhoog gaat. Rond de 80-90 is in mijn beleving het meest zuinig. Als ik op wintersport ga haal ik met moeite de 1 op 10,5 in Duitsland (volgeladen en de cruise op 160, misschien iets meer ).
Ik rij wel iets zuiniger op "merk" diesel. Als ik tank bij bijvoorbeeld Sakko, Tamoil of Tinq dan heeft dat een nadelige invloed op het verbruik en rookt de auto een stuk meer bij volgas.