Tankgrootte ringtank volvo S80II

 
 
 
 
 
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 276
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 20.05.2019 - 20:05  ·  #16
Foto's deel II
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 276
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 20.05.2019 - 20:07  ·  #17
Hierbij nog een foto van de grote tank in de S60, qua actieradius ideaal alleen wordt je kofferbak wel klein...

Daarnaast de foto's van hoe de schakelaar en de vulopening bij mij zijn geplaatst, heel netjes gedaan!
Als je hier niks over afspreekt wordt er nog wel eens voor de makkelijkste weg gekozen ;-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 20.05.2019 - 20:54  ·  #18
Erg verhelderend Nico! Bedankt. Ik denk dat ik toch ook maar voor de grotere tank ga. Ik wil persee een ringtank. Anders kan ik nooit meer iets als vishengels ofzo vervoeren. Eventueel kan ik in de toekomst dan nog wel eens terug switchen naar een kleinere tank mocht er minder gereden worden maar gas nog uit kunnen. Voor de wegenbelasting maakt het toch niet uit aangezien ik een stap hoger kom.

Midde ook jij bedankt. Wat voor onderhoud moet er gepleegd worden? Ik heb meerdere mensen die op gas rijden niet eerder over onderhoud gehoord. Daar had ik ff geen rekening mee gehouden. 1 op 12,5 is trouwens erg netjes. Dat haalt de mijne amper op de snelweg terwijl die nog een Volvotune behandeling heeft gehad. Waarschijnlijk behandel je het gaspedaal voorzichtig?

Start de volvo trouwens bij dit systeem op gas of benzine?
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 276
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 20.05.2019 - 22:06  ·  #19
Graag gedaan. Ik denk dat je er snel aan went dat de vloer iets hoger ligt.

Auto start altijd op benzine, voor zover ik weet beperkt het onderhoud aan een lpg installatie zich tot het vervangen van een filtertje
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 42
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 20.05.2019 - 22:30  ·  #20
Onderhoud is idd alleen een filter maar wel verstandig om uit te laten voeren ivm garantie. Mijn verbruik is 1 op 8 , sorry verkeert geschreven ook mijn 2.5T heeft wat meer vermogen op benzine was het 1 op 10.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 20.05.2019 - 22:55  ·  #21
Alles zonder pomp kan je zonder problemen leegrijden (vialle dus niet, rest wel).

Zorg dat klepsmeersysteem actief met pompje wordt verdeeld. Dat kan vanaf pomp per cilinder zijn of vanaf pomp 1 slang die vervolgens splitst.
Een systeem dat op vacuüm werkt, werkt niet met turbo. (Dit weten inbouwers wel, maar mocht je je willen laten verleiden tot t goedkoopste systeem...)

Onderhoud = filter. Kan je makkelijk zelf. Of is voor weinig gedaan.
Vialle heeft geen onderhoud.
Na installatie een keer de afstelling laten checken kan geen kwaad. Ook je klepsmering even bijhouden of die juist staat ingesteld. Doel is 1ml klepsmering per 1L LPG. Tankje is meestal iets van 500-650ml. Dus op gezette tijden. Even noteren en bijvullen.

Verder onderhoud is op gegeven moment de pomp (alleen bij vialle), injectoren die slijten (voor je daar aan toe bent heb je je LPG inbouw er allang uit), roest van de tank (alleen bij onderbouw, dus niet relevant bij Volvo's), doorvoer naar cilinders van verdeelhuis verstopt (Koltec, zit in Volvo bi-fuel modellen). Dit is allemaal overhoud/reparatie voor de zeer lange termijn. Kortom: alleen bij 2e hands systeem zijn er mogelijk relevante onderhoudskosten.
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 08:58  ·  #22
Duidelijk allemaal. Ik laat het inbouwen door ruissen in Broekland. Goede verhalen over gehoord en lijkt over de telefoon ook nette en eerlijke kerel met ervaring. Dus denk dat hij me wel goed voorlicht in welk systeem en dergelijke.

Onderhoud zal wel mee vallen dan inderdaad. Ik dacht alleen dat de 2.5t geen directe injectie had? Maar er zijn blijkbaar toch injectoren die verslijten? Ik weet dat die op een gegeven moment door de hitte een beetje stuk kunnen gaan maar dacht dat dat bij de volvo motor niet aan de hand zou zijn. Nouja goed ik heb naar wat meer details gevraagd over wat ik precies krijg want ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen compleet beeld van heb. En wil wel graag begrijpen wat er straks in de machinekamer gebeurd 😁
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 09:46  ·  #23
Quote door kjiratsiekoedel

De 20% gas in de tank heeft inderdaad met overdruk te maken. Als 't warmer is, dan heb je een buffer om dat op te vangen. Maar zo hoog is de druk niet in de tank. Iets minder buffer vang dat ook prima op.
Hier wat info: http://www.lpg-totaal.nl/veiligheid/
Tank is getest op 25bar. Afblaasventiel ook op 25bar. Normale druk in de tank is 8bar.
Alleen bij extreem koud volledig vullen (volgens deze site 100% vullen bij -25C) én vervolgens opwarmen wordt de druk te hoog. Ik snap de veiligheidsmarge ('t werkt nu ook in Siberië). Maar met mijn 85% vulling zoek ik nu niet echt de randen op van wat mogelijk is.

Ik heb het idee dat hier nogal wat aannames worden gedaan. Misschien is het een idee om er eens aan te rekenen? Ik heb er niet aan gerekend (ben geen deskundige op dit gebied), maar om nu zomaar op gevoel te zeggen dat het wel kan vind ik nogal wat.

Welke temperatuur heeft LPG als het je tank instroomt? Het stroomt van een plek van hogere druk naar een plek met lagere druk (anders zou het niet je tank in stromen). Het LPG expandeert daarbij dus en koelt af. Na het tanken zal het LPG geleidelijk de omgevingstemperatuur aannemen. Gevolgen? Geen idee. Reken er eens aan ipv aannames te doen.

Overigens is het niet zo dat de druk in de tank stijgt doordat de vulling van 80% naar 90% gaat. Zolang er een combinatie van vloeibaar en gasvormig LPG aanwezig is in de tank is de druk vrijwel constant bij gelijke temperatuur (dampdruk). De maximale druk die de tank kan hebben is bedoeld om drukstijging agv temperatuursverhoging op te vangen. De maximale vullingsgraad is alleen bedoeld om ervoor te zorgen dat, bij uitzetting van het vloeibare LPG, het volume vloeibaar LPG altijd kleiner zal zijn dan de inhoud van de tank. Hierdoor blijft de druk in de tank (ook bij warmer worden) binnen de grenzen. Door de vullingsgraad te verhogen is deze marge kleiner en zal, als de tank+inhoud te warm wordt, veel eerder het punt bereikt worden dat het overdrukventiel op de tank opent en er LPG wordt afgeblazen.
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 46
Berichten: 200
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 15:04  ·  #24
Waarom ga je niet naar vd Weide in Doornspijk?
Dat is om de hoek bij jou en heeft ook veel ervaring met Volvo.
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 17:38  ·  #25
Quote door Dennis__78

Waarom ga je niet naar vd Weide in Doornspijk?
Dat is om de hoek bij jou en heeft ook veel ervaring met Volvo.


Omdat degene die mijn auto onderhoud en mijn vader goede ervaringen hebben met Ruissen. Dus kies ik liever voor iets waarvan ik sowieso weet dat het goed zit.
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 46
Berichten: 200
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 17:49  ·  #26
Duidelijk.
Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk goede ervaringen heb bij hem.
Succes bij het maken van je keuze.
Zelf heb ik een V70 met een Vogels VGI installatie, ook naar volle tevredenheid, i.c.m. een flashlube elektronisch geregeld klepsmeersysteem.
Mijn 2.4T rijdt rond de 1:9 op gas, maar het ligt eraan hoe zwaar je rechtervoet is.
Banden zullen ook invloeden hebben bij de verschillende LPG rijders qua verbruik en de belading van de auto.
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 21:33  ·  #27
Quote door Dennis__78

Duidelijk.
Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk goede ervaringen heb bij hem.
Succes bij het maken van je keuze.
Zelf heb ik een V70 met een Vogels VGI installatie, ook naar volle tevredenheid, i.c.m. een flashlube elektronisch geregeld klepsmeersysteem.
Mijn 2.4T rijdt rond de 1:9 op gas, maar het ligt eraan hoe zwaar je rechtervoet is.
Banden zullen ook invloeden hebben bij de verschillende LPG rijders qua verbruik en de belading van de auto.


Ik moet het allemaal maar ondervinden 😁 ik rijd op cross climates van Michelin. Geen zuinige band maar wel een veilige door het jaar heen. Verder rijd mn vriendin veel en die heeft niet zo'n zware rechtervoet.. Maar straks mag het 😜😜 hoe meer gas er door heen gejaagd word hoe eerder de installatie terug is verdiend 😂
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 22:20  ·  #28
Mijn XC70 2.5t 2003 doet 1:7.6...
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 21.05.2019 - 23:14  ·  #29
Quote door Christianwesterink

Onderhoud zal wel mee vallen dan inderdaad. Ik dacht alleen dat de 2.5t geen directe injectie had? Maar er zijn blijkbaar toch injectoren die verslijten?




Per cilinder een injector in 't inlaatspruitstuk. Kan direct erin geplaatst (vialle) of met slang verbonden (volgens mij de rest)

Quote door M@rcel

Ik heb het idee dat hier nogal wat aannames worden gedaan. Misschien is het een idee om er eens aan te rekenen? Ik heb er niet aan gerekend (ben geen deskundige op dit gebied), maar om nu zomaar op gevoel te zeggen dat het wel kan vind ik nogal wat.

Jup, aannames. Boerrenverstand & ook wel luisteren naar de rekensom van LPG onderhoudsmonteur. Ik weet de som alleen niet meer.

Quote door M@rcel

Welke temperatuur heeft LPG als het je tank instroomt? Het stroomt van een plek van hogere druk naar een plek met lagere druk (anders zou het niet je tank in stromen). Het LPG expandeert daarbij dus en koelt af. Na het tanken zal het LPG geleidelijk de omgevingstemperatuur aannemen. Gevolgen? Geen idee. Reken er eens aan ipv aannames te doen.

LPG zal inderdaad kouder zijn bij tanken en daarna opwarmen en wat uitzetten. Wordt opgevangen.

Quote door M@rcel

Overigens is het niet zo dat de druk in de tank stijgt doordat de vulling van 80% naar 90% gaat. Zolang er een combinatie van vloeibaar en gasvormig LPG aanwezig is in de tank is de druk vrijwel constant bij gelijke temperatuur (dampdruk). De maximale druk die de tank kan hebben is bedoeld om drukstijging agv temperatuursverhoging op te vangen. De maximale vullingsgraad is alleen bedoeld om ervoor te zorgen dat, bij uitzetting van het vloeibare LPG, het volume vloeibaar LPG altijd kleiner zal zijn dan de inhoud van de tank. Hierdoor blijft de druk in de tank (ook bij warmer worden) binnen de grenzen. Door de vullingsgraad te verhogen is deze marge kleiner en zal, als de tank+inhoud te warm wordt, veel eerder het punt bereikt worden dat het overdrukventiel op de tank opent en er LPG wordt afgeblazen.

Juist. Stel dat er geen gas in de tank zit. En geen afblaasventiel. En dat 't dan opwarmt, dan neemt de druk enorm toe.
Maar met wat gas als marge is dat probleem er niet.

Met korte google zoekocht kom je genoeg mensen tegen die 90% of zelfs meer hebben getankt.


Met huidige benzineprijzen is LPG trouwens best weer fijn :)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Tankgrootte ringtank volvo S80II

 · 
Posted: 22.05.2019 - 01:12  ·  #30
Quote door M@rcel"]
[quote="kjiratsiekoedel

Welke temperatuur heeft LPG als het je tank instroomt? Het stroomt van een plek van hogere druk naar een plek met lagere druk (anders zou het niet je tank in stromen). Het LPG expandeert daarbij dus en koelt af. Na het tanken zal het LPG geleidelijk de omgevingstemperatuur aannemen. Gevolgen? Geen idee. Reken er eens aan ipv aannames te doen.



Zo gaat het dus niet, LPG wordt ondergronds opgeslagen en heeft dus een temperatuur die rond de 6 graden en is op dat moment ook vloeibaar. Op geen enkel moment zal bij het tanken de druk lager worden zodat er gas zou ontstaan. LPG wordt dus in vloeibare vorm in de tank gepompt. En zal dus normaliter al gaan uitzetten als het in de Auto tank komt. Je zult er dus ook rekening mee moeten houden dat de temperatuur in de tank in de zomer boven de 60 graden uitkomt. Aan het 80% ventiel zitten vind ik gevaarlijk, ja er zitten safty marges in maar die zijn er niet voor niks, en als je hem met 90% vol gooit in de zomer in zuid Spanje en stil zet loop je dus echt het risico dat die gaat afblazen

Het pompen weet ik door dat ik een buurman heb gehad die bij Vialle werkte, en die pompte thuis met een vrij kleine pomp gewoon de uitgebouwde tanks die weggooit zouden worden leeg, in zijn auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0