M'n XC70 (MY2004, D5 euro 3) heeft last van een turbofluit die er eerst niet was en ik ben nu bezig met het probleem te lokaliseren. De auto loopt prima stationair, geen overmatig brandstofgebruik, geen foutmeldingen of noodloop, alleen die fluit en een soort geratel als je bij hogere snelheden het gas intrapt. Voor mijn gevoel is er ook niet minder vermogen. En als het ware magie is het er soms wel, en soms niet.
Wat heb ik al getest en gedaan:
- Vida: niks te vinden qua foutmeldingen. Ik heb alleen Vida op een iMac draaien, dus meenemen tijdens een ritje is lastig.
- Turbo inlaatslang vervangen (was helemaal zacht en scheurde toen ik er aan zat )
- Asje van de turbo heeft geen speling
- Rest van het luchttraject gecontroleerd op scheuren in slangen. Intercooler kon ik niet goed zien, maar die heb ik minder dan 100k geleden vervangen en ik voelde geen olie op de afdekking eronder. Ook de aansluiting op de uitgaande turboslang (van turbo naar intercooler) kon ik niet goed controleren, maar die voelde goed vast.
- Motorsteunen en regelklep op de luchtbox getest op vacuum met een cheapie Ali vacuumtester (ook met lopende motor), die bleef netjes en de regelklep deed netjes zijn werk bij 1000 toeren.
- Rest van de vacuumslangen getest en de aansluiting van de TCV naar de turbo op vacuum getest. Bleef ook netjes vacuum houden.
Hierdoor vermoed ik dat de TCV (achter de inlaatslang) de geest aan het geven is. Het zou zo maar kunnen dat deze al meer dan 4 ton mee gaat. In ieder geval meer dan 125k km want ik heb de TCV nooit vervangen, alleen destijds schoongemaakt.
De TCV heb ik dus weer schoongemaakt met remmenreiniger, filtertje schoongemaakt en voorzichtig doorgeblazen. Maar bij een testrit bleef het geluid (en is misschien nog wat erger geworden).
Nu heb ik, na het schoonmaken, de vacuumtester aan het uit-kanaal van de TCV gehangen en de motor gestart en door de toeren gelopen om te kijken wat er gebeurd. Bij stationair is er 23 mmHg vacuum. Geef ik gas dan valt de vacuum bij 1800 toeren terug tot 18 mmHg. Laat ik gas los bij 3500 toeren dan klappert de naald door (of terug) tot 10 mmHg. Als het toerental dan weer zakt stijgt de vacuum weer tot 23 mmHg bij stationair. Excuses als ik de terminologie verkeerd gebruik, zoveel verstand heb ik er niet van .
Is dit hoe de TCV zou moeten werken?
Het viel me tijdens het schoonmaken op dat als ik door het luchtfilter naar binnen blaas er lucht uit zowel het in als uit kanaal komt. Dat lijkt me niet de bedoeling? Waarschijnlijk is het membraan binnenin gescheurd?
Trouwens goeie aanschaf zo'n vacuum apparaatje, je kan er ook je remmen mee ontluchten .
Wat heb ik al getest en gedaan:
- Vida: niks te vinden qua foutmeldingen. Ik heb alleen Vida op een iMac draaien, dus meenemen tijdens een ritje is lastig.
- Turbo inlaatslang vervangen (was helemaal zacht en scheurde toen ik er aan zat )
- Asje van de turbo heeft geen speling
- Rest van het luchttraject gecontroleerd op scheuren in slangen. Intercooler kon ik niet goed zien, maar die heb ik minder dan 100k geleden vervangen en ik voelde geen olie op de afdekking eronder. Ook de aansluiting op de uitgaande turboslang (van turbo naar intercooler) kon ik niet goed controleren, maar die voelde goed vast.
- Motorsteunen en regelklep op de luchtbox getest op vacuum met een cheapie Ali vacuumtester (ook met lopende motor), die bleef netjes en de regelklep deed netjes zijn werk bij 1000 toeren.
- Rest van de vacuumslangen getest en de aansluiting van de TCV naar de turbo op vacuum getest. Bleef ook netjes vacuum houden.
Hierdoor vermoed ik dat de TCV (achter de inlaatslang) de geest aan het geven is. Het zou zo maar kunnen dat deze al meer dan 4 ton mee gaat. In ieder geval meer dan 125k km want ik heb de TCV nooit vervangen, alleen destijds schoongemaakt.
De TCV heb ik dus weer schoongemaakt met remmenreiniger, filtertje schoongemaakt en voorzichtig doorgeblazen. Maar bij een testrit bleef het geluid (en is misschien nog wat erger geworden).
Nu heb ik, na het schoonmaken, de vacuumtester aan het uit-kanaal van de TCV gehangen en de motor gestart en door de toeren gelopen om te kijken wat er gebeurd. Bij stationair is er 23 mmHg vacuum. Geef ik gas dan valt de vacuum bij 1800 toeren terug tot 18 mmHg. Laat ik gas los bij 3500 toeren dan klappert de naald door (of terug) tot 10 mmHg. Als het toerental dan weer zakt stijgt de vacuum weer tot 23 mmHg bij stationair. Excuses als ik de terminologie verkeerd gebruik, zoveel verstand heb ik er niet van .
Is dit hoe de TCV zou moeten werken?
Het viel me tijdens het schoonmaken op dat als ik door het luchtfilter naar binnen blaas er lucht uit zowel het in als uit kanaal komt. Dat lijkt me niet de bedoeling? Waarschijnlijk is het membraan binnenin gescheurd?
Trouwens goeie aanschaf zo'n vacuum apparaatje, je kan er ook je remmen mee ontluchten .