over het kopen van een dergelijke teller: 1 met KM/H zoals in de eerste link van Yvo is zeer lastig te vinden (gelukkig heb een heel stuk minder betaald, maar voor een cosmetisch iets nog belachelijk veel eigenlijk).
een met mijlen kun je veel goedkoper vinden via ebay internationaal. In amerika staan ze er op vanaf zo'n 145 euro meen ik.
voor de mensen met een facelift model of model 2003-2004 heb ik niet veel nuttig info, voor mensen met 2000-2002 auto's:
dit zijn aanvullingen op de how to die eerder in dit topic staat.
- de zekeringkast waar de Ad A Circuit Fuse in geplugt wordt zit niet in onze modeljaren, ik heb de plus en min gewoon naar de sigarettenaansteker getrokken en daar verbonden, werkt perfect. tip: plaats een stekkerverbinding kort bij de cockpit zodat je deze makkelijk los kunt klikken bij eventuele reparaties of gebruik ruim draad, zodat je hem er eerst uit kunt halen voor hem los te moeten klikken, scheelt veel gepiel...
- de wijzers en tellerplaten moet je van de R unit demonteren en overzetten op je eigen unit, zoals beschreven in de how to. om te voorkomen dat je de haakjes van je oude tellers (die rond het gat van de naald zitten) afbreekt zoals in de how to, kun je de achterkan helemaal los schroeven, en pak je de tellerplaat er inclusief transparante verlichtingsplaat uit, en kun je hem losklikken. (sorry geen foto, maar spreekt dan voor zich).
- voor de knipperlichten moet je even de groene filtertjes overzetten op de R cockpit anders heb je blanke knipperlichtlampjes in je dash...
- er zit in de R cockpit een klein sleufje link van het midden (bovenop) waar de kabel voor de led 'spotjes' door liep. deze moet je wegsnijden anders past de cover niet op je witte achter unit (zit geen uitsparing in).
- als je alle halogeenlampjes laat zitten krijg je veel geel licht door de tellerranden heen, dus ik heb alle zwarte lampjes verwijderd, zodat er alleen aanlichting is van voren d.m.v. de spots. Ik ga nog op zoek naar ledjes voor achterin om te kijken of dit mooier staat (wit licht).
- de grijze en blauwe lampjes laten zitten, die zijn voor aanlichting van de displays en waarschuwingslampjes.
- gebruik voor het verwijderen van de naalden echt de omschreven tools, gewoon er af trekken gaat moeilijk en de kans op schade is groot...
- in heb in de volgende volgorde gewerkt:
1. oude tellers: cruise op 60, toerental en versnelling noteren. nogmaals doen maar dan in een lagere versnelling (voor referentie). Ook nog gedaan bij 100km/h.
2. eerst alleen toerenteller vervangen, zodat je de snelheid weer op 60 en 100 kunt vastzetten, en dan de toerenteller op het juiste toerental vastdrukken (LET HIER GOED MEE OP, JE BENT IMMERS WEL AAN HET AUTORIJDEN!).
3. vervolgens de KM teller vervangen (tussendoor dus steeds alles aan en afsluiten (accu etc). KM teller i.c.m. versnelling en toerentalinfo en met GPS app op de telefoon afgesteld.
4. Brandstofmeter gewoon op vol zetten na het aftanken, en temperatuurmeter op half na een goed stuk rijden en klaar is kees.