Tellerringen

V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Tellerringen

· 
Posted: 24.04.2011 - 00:18  ·  #1
Afgelopen week een setje tellerringen gekocht bij ACTuning. Meteen toen ik ze in handen had dacht ik: Erg mooi afgewerkt en lekker dik van echt aluminium. Heel wat anders als die dunne slierten van MP of de dealer.

Ze vandaag gemonteerd, ook makkelijk om te doen, nog geen half uurtje werk. Ringen gingen wat lastig door de gaten (pasvorm is erg exact) maar even met een scherp mesje de plastic braamrand van de tellerbehuizing wegschrapen en de ringen druk je er zo in, passen perfect en sluiten mooi aan.

Vanavond in het donker viel me op dat ze nog een onverwacht maar, naar mijn mening, erg mooi effect gaven. Door de schuine rand, reflecteerd de dashboard verlichting in de ringen.
Heb er maar even een fotootje bij gedaan om een beeld te geven (de ringen rond de temp. en brandstof meter lichten ook op, maar dat komt op de foto niet echt mooi naar voren, was moeilijk om een goede hoek te vinden voor een mooie foto).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tijnieboy

Subject:

Re: Tellerringen

· 
Posted: 24.04.2011 - 10:35  ·  #2
ziet er idd mooi uit (Y)
JMP
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 26.04.2011 - 21:57  ·  #3
Lijkt me ook wel wat. :love:

Maar gezien de topic van ACT tellerringen V70 monteren van 18-02-2011 ben ik terughoudend.
Maar mogelijk is het raadseltje opgelost.
Graag zie ik ... en mogelijk mede forumleden een uitleg omtrent het e.e.a.
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.04.2011 - 10:29  ·  #4
Omdat het zo makkelijk ging en ik al klaar was voor ik het goed en wel in de gaten had, ben ik vergeten om foto's te maken tijdens de montage :'( Sorry!

En om het nu allemaal weer even los te halen gaat me nu ook weer net iets te ver...

Maar ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven:

1- Kunststof kap aan de bovenzijde stuurkolom loshalen (is alleen geklikt, dus geen gereedschap
nodig).
2- Kunstof afdekking rondom je 'klokkenwinkel' loshalen (is ook geklikt, dus weer zonder
gereedschap, onderzijde omhoog duwen, bovenzijde omlaag).
3- Kunststof kap van stuurkolom en rond de klokkenwinkel zijn aan elkaar verbonden door het
(kunst) leren flapje. Je kunt ze nu samen aan de kant leggen.
4- De 4 torx-schroeven op de hoeken van de klokkenwinkel losschroeven.
5- Klokkenwinkel naar voren trekken. Je hebt nu 2 opties:
-Stekker loshalen. Ik zou dan wel eerst
de accu loskoppelen om storingen te voorkomen. Let dan op:
Voor loskoppelen accu - pool, eerst een paar minuten wachten met kofferklep open (om niet
bij het openen de boel weer te activeren). Contactsleutel in stand 0.
Bij aansluiten accu, contactleutel eerst in stand II voor je de -pool er weer op drukt.
- De stekker aangesloten laten zitten en de klokkenwinkel in de auto uit elkaar halen. ( is
goed te doen, dit heb ik zelf gedaan, had geen zin om m'n radio etc. allemaal weer eerst te
herprogrammeren).
6- Voorzijde klokkenwinkel loshalen (bestaat uit transparante deel en deels zwart) en scheiden
van de rest. (kunststof nokjes rondom even indrukken en loshalen).
7- Transparante deel van zwarte deel scheiden (weer kusntstof nokjes even indrukken en
verwijderen).
8- Tellerringen monteren (gewoon in de gaten duwen). Om het jezelf makkelijker te maken en de
montage te vereenvoudigen, even via de achterzijde het braamrandje van de tellergaten even
wegschrapen met een scherp mesje of met een schuurpapiertje, passen ze net iets mooier.
9- Alles weer monteren in omgekeerde volgorde.

Succes!
JMP
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 27.04.2011 - 18:25  ·  #5
@ V70 2.4T bedankt voor de duidelijke uitleg.
Maar het lijkt me toch nog een behoorlijk klusje.
Ik denk niet dat ik het in een half uurtje ga redden, als ik het zo lees.

Groet, JMP
actuning
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Subject:

· 
Posted: 27.04.2011 - 21:22  ·  #6
Je bent handig of je bent het niet. Trouwens wat was er met die topic??
wmkuipers
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 10.03.2013 - 16:05  ·  #7
WAUW. Jammer dat actuning dit nu niet meer heeft. Iemand hier nog ervaring mee en recent gemonteerd?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.03.2013 - 17:26  ·  #8
Je kunt ook een voorgedeelte van het klokkenstel van een engelse auto bij de sloop kunnen kopen.
Het enige wat je wel moet overzetten zijn de plaatjes van de richtingaanwijzer e.d., deze zijn bij de modellen v.a.2005 anders.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2013 - 21:31  ·  #9
is inderdaad een klusje van niks en het smoelt heel veel beter. ik had deze al eens gezien:

http://www.hetecoauto.nl/1429,…ingen.html

maar niet in het echt.

en als je de teller unit eruit haalt als de sleutel uit het contact is, maar de accu wel aangesloten, krijg je nadien een leuke melding "airbag SRS service vereist SPOED!"
(dat heb ik dus gisteren gemerkt........)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.03.2013 - 22:02  ·  #10
Dat klopt inderdaad.
Deze kunnen ze simpelweg resetten.
Wel lachen, als je ze niet verteld hoe dit gekomen is, dan heb je grote kans dat ze je vertellen dat dit het begin is van het bekende "DIM" probleem. :D
Nog grotere kans dat je de reset gratis krijgt. ;-)
Een ding heb ik in de jaren wel geleerd, stekker moeten los ? Eerst de accu ontkoppelen !
wmkuipers
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2013 - 00:26  ·  #11
Quote door Waltersan

is inderdaad een klusje van niks en het smoelt heel veel beter. ik had deze al eens gezien:

http://www.hetecoauto.nl/1429,…ingen.html

maar niet in het echt.

en als je de teller unit eruit haalt als de sleutel uit het contact is, maar de accu wel aangesloten, krijg je nadien een leuke melding "airbag SRS service vereist SPOED!"
(dat heb ik dus gisteren gemerkt........)

Diezelfde melding heb ik met de inbouw van m'n carkit inderdaad al gekregen ;)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2013 - 21:40  ·  #12
ik lees overal dat je de accu moet aankoppelen met het contact in stand 2, dat heb ik geprobeerd, maar heeft helaas niet geholpen. maar weer iemand lief aankijken met een DICE.
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2013 - 22:19  ·  #13
Quote door Waltersan

ik lees overal dat je de accu moet aankoppelen met het contact in stand 2, dat heb ik geprobeerd, maar heeft helaas niet geholpen. maar weer iemand lief aankijken met een DICE.

Klopt, staat zelfs in je handleiding...

En er zijn inderdaad meerdere tellerringen te verkrijgen, echter, die zijn t.o.v. die welke ACTuning leverde, erg smal. Het is feitelijk een dun chromen randje om je tellers. die van ACTuning zijn veel breder (+/-) 5 mm, en hebben naar binnen toe een afgeschuinde rand, hierdoor reflecteert het licht van de dashboardverlichting erg mooi. Aan de achterzijde was een opstaand randje gefreesd ( ze waren in het geheel machinaal gefreesd uit aluminium, ook echt voelbaar gewicht) dat net binnen de gaten in het tellerhuis valt. De rest van de breedte ligt dan op de behuizing.

Maar ik kan hier proberen uit te leggen wat ik wil, ik had destijds foto's moeten maken tijden de montage, dat was vele malen duidelijker geweest... :-/

Maar ook in dit geval is het feitelijk weer een kwestie van smaak, ik heb er ook beelden bij dat men een smal randje wat subtieler en dus mooier vindt. Maar ik preek hier natuurlijk voor de ringen die ikzelf gemonteerd heb. Ik heb die tenslotte gekozen omdat ik die zelf mooier vond ^_^

En het is sowieso erg spijtig dat ACTuning door omstandigheden moest staken, niet alleen om de tellerringen...
...

Subject:

· 
Posted: 11.03.2013 - 23:00  ·  #14
...
wmkuipers
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.03.2013 - 19:39  ·  #15
Heb ze inmiddels geinstalleerd. Heb gekozen voor de chromen versie, achteraf misschien liever het geborsteld aluminium willen hebben, maar het ziet er erg mooi uit!

1. Accu onkoppelen en minuutje wachten
2. Dit volgen: filmpje
3. Ringen monteren
4. Tellerhuis terugschoeven, sleutel in contact op stand 2
5. Accu er weer op

foto volgt, het is nu te donker

Selected quotes for multi-quoting:   0