temperatuur meter doet raar

raoulschaaf

Subject:

temperatuur meter doet raar

· 
Posted: 11.12.2012 - 16:28  ·  #1
Ik heb sinds een paar dagen dat de meter voor de motor temperatuur niks aan geeft. Mijn eerst gedachte was dat de termometer kapot is. Nu had ik vanochtend het rare dat ik eerst 80km op de snelweg heb gereden en de meter niks aangaf en mooi links bleef hangen. Toen ik vervolgend op een B-weg reed zag ik ineens de meter opklimmen en z'n normale stand weer innemen? Heft iemand hier een logische verklaring voor? alvast bedankt

grtz

raoul
Brompa
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 83
Subject:

Re: temperatuur meter doet raar

· 
Posted: 11.12.2012 - 17:05  ·  #2
Slecht massa-kontact
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 11.12.2012 - 17:43  ·  #3
Ja, of gewoon corrosie op de stekkerverbindingen, want met de temperatuur van een Volvo gaat weinig of nooit iets mis.
In de nieuwe V70 zit (daarom) ook geen temp.meter meer.
Dus grote kans dat het niets is om je zorgen over te maken, en anders de meter gewoon afplakken :lol:
raoulschaaf

Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 09:25  ·  #4
thnx voor de reacties.

Kan het zo zijn dat het ook iets met de climate controle te maken heeft? Normaal als het koud is in de auto dan blaast hij in het begin behoorlijk wat warme lucht naar binnen en daarna houd hij de boel op temperatuur. Vanochtend echter was dat niet het geval en moest ik de temp. op max zetten en dan nog gingen de blazers niet op vol vermogen draaien. (wel toen ik handmatig de blaas snelheid op max. zetten) Er wordt wel warme lucht naar binnen geblazen maar het duurt erg lang voordat het warm wordt in de auto. Verder heb ik altijd de airco aanstaan zodat deze de temperatuur in de auto regelt.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 10:26  ·  #5
Je laatste uitleg doet mij meer vermoeden dat je thermostaat open blijft staan (stuk dus) waardoor de motor (en dus ook je kachel) maar heel langzaam op temperatuur komt. Ik denk dus dat je temp meter niet stuk is, maar de juiste waarde aangeeft <_<
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 10:30  ·  #6
Quote door Gouwe

Je laatste uitleg doet mij meer vermoeden dat je thermostaat open blijft staan (stuk dus) waardoor de motor (en dus ook je kachel) maar heel langzaam op temperatuur komt. Ik denk dus dat je temp meter niet stuk is, maar de juiste waarde aangeeft <_<

Ja, lijkt mij nu idd de juiste diagnose :love:
...

Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 10:33  ·  #7
+ 1

Geen warme lucht uit de kachel, temperatuurmeter die slechts zeer moeizaam op gang komt. Tekenen dat er in ieder geval iets niet goed functioneert zoals het hoort rondom het koelsysteem.

Wanneer is je koelvloeistof voor het laatst vervangen? De kleur...? Thermostaat vervangen is niet moeilijk. Doe dan gelijk nieuwe KVS er in, en daarna maar kijken hoe de auto zich gedraagt.

Klusje is makkelijk zelf te doen. En voor weinig geld en wat tijd ben je weer klaar voor een winter met winterse temperaturen.
raoulschaaf

Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 13:40  ·  #8
bedankt voor de reacties,

het rare is dat ik pas geleden (een week of 5) de melding koelvloeistof laag kreeg en ik deze bij de garage heb laten bijvullen. Ik zal straks even kijken of het nog op de juiste hoogte staat. Welke kleur zou het moeten hebben? Er komt trouwens wel warme lucht uit maar het duurt erg lang en hij komt niet echt op gang. Normaal meet hij dat het koud is in de auto en gaat dan automatisch snel en meer warme lucht erin blazen en als het op temperatuur is dan neemt de snelheid van blazen weer of. Dit doet hij nu niet. Maar blaast wel heel rustig (alsof de de ventilator op stand 1 staat) warme lucht in de auto. Als de thermostaat kapot is lijkt het mij logisch dat hij langzaam op temp. komt maar heeft dit dan ook iets met de motor temp. te maken?
Gouwe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 16:17  ·  #9
Quote door raoulschaaf

Als de thermostaat kapot is lijkt het mij logisch dat hij langzaam op temp. komt maar heeft dit dan ook iets met de motor temp. te maken?

Waar denk jij dat de warmte van je kachel vandaan komt? 8-)
Overigens we hebben het hier over de thermostaat van je koelvloeistof in de motorruimte.
Niet de thermostaat van de ECC............

Je EEC is intelligenter dan je denkt. Hij gaat pas blazen als er voldoende warmte voor de kachel beschikbaar is. Geen warme motor, geen warme kachel, geen blazende ECC.....

De kleur is niet zo belangrijk, waar Enno34 op doelt denk ik is of er wellicht olie in zit....
Maar ga daar vooralsnog maar niet vanuit. Mijn suggestie, je thermostaat is kapot.
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 18:38  ·  #10
Quote door Gouwe

Mijn suggestie, je thermostaat is kapot.

... nou daar waren wij het al over eens hoor :D
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 19:09  ·  #11
Quote door Gouwe

De kleur is niet zo belangrijk, waar Enno34 op doelt denk ik is of er wellicht olie in zit....
Maar ga daar vooralsnog maar niet vanuit. Mijn suggestie, je thermostaat is kapot.

Ik denk eerder dat Enno iets anders bedoeld.
Als je de boel open hebt liggen, waarom dan ook niet meteen verversen.
Mocht er troep in de vloeistof liggen, dan ben je deze ook meteen kwijt.
Kortgezegd, thermosaat en koelvloeistof vernieuwen.
Deels noodzaak en deels preventief en gezien de kosten, zeker niet verkeerd.
...

Subject:

· 
Posted: 13.12.2012 - 19:25  ·  #12
Ik doel niet op olie, want dat is uitgaan van het slechtste scenario, en daar houd ik niet echt van.

Waar ik wel op doel is dat de KVS na al die jaren goed vies kan zijn. Mijn thermostaat was in ieder geval goed vies, bruinige aanslag. Gore "drap". Toen ik mijn KVS bekeek hetzelfde kleurtje, maar geen olie achtige substanties.

Nu met 8 liter verse koelvloeistof er door heen, geel van kleur, nieuw type KVS blijft de KVS mooi van kleur. Net als remvloeistof, olie kan het ook geen kwaad om na x jaar een keertje je koelsysteem te flushen.

Het kost weinig extra, en het zorgt er voor dat je motor en overige delen van het koelsysteem weer zijn beschermd door verse KVS. Wel zo'n veilig idee. Geen corrosie, geen problemen met drab en geen problemen met aantasting van de metalen delen in het koelsysteem.

Maak dan niet de fout een goedkoop goedje er in te "flikkeren" maar iets te kiezen wat kwalitatief voldoet aan de specs van wat Volvo voor schrijft. Kost weinig meer, en geeft wat meer zekerheid.

Selected quotes for multi-quoting:   0