Graag jullie hulp bij een probleem waar schijnbaar niemand van heeft gehoord...
Ik heb recent (medio jan.13) een V70 2.4D 2006 (model 2007) gekocht met toen 120.500 op de teller en nu 130.000km.
Recent kreeg ik de (oranje) melding op mijn display “temperatuur olie versnellingsbak hoog”.
Melding ontstond na ca 60km op cruise control op de snelweg met ca 125kmh.
Omdat het meest waarschijnlijke was dat de olie vervuilt zou zijn, power flush laten doen (overigens de olie die er in zat was erg schoon??!!).
Geen verbetering, melding bleef terugkomen.
Opmerkelijk was wel, dat de retourleiding van de olie een bovendruk liet zien. Bij het losmaken van de slang kwam er olie uit.
Dit heeft de flusher met al zijn ervaring niet eerder meegemaakt. (na uitzetten van de motor moet met ca 5 min. Alle olie weer in de bak zijn teruggelopen).
Om de diagnose verder te kunnen stellen is een rit gemaakt waarbij de computer mbv Volvo software werd uitgelezen en de fout werd gereproduceerd.
De versnellingsbak schakelt “normaal” zolang er geen foutmelding is geweest. De watertemperatuur op het moment dat de fout intreedt was 88C.
De temperatuur van de olie was 135C (gelukkig synth. Olie !!) normaal is tussen de 90 en 100C. Oliepomp geeft voldoende doorstroom. Oliekoeler is gecontroleerd en zou geen verstoppingen hebben.
De bak komt rondom de 95km/h in zijn lock (en dan zou er theoretisch weinig warmte ontwikkeling kunnen plaatsvinden in de bak, maar de temperatuur blijft wel stijgen tijdens het rijden in zijn 6)
Theoretisch blijven nog twee mogelijkheden over… Als eerste zou de retourleiding inwendig kunnen zijn gaan bladderen waardoor er wel doorstroming is, maar met weerstand. (deze leiding wordt vanmiddag vervangen maar deze optie is niet waarschijnlijk),
Tweede optie zou kunnen zijn dat er in het begin van de bak “iets” zou zijn die de doorstroom remt…
Wie zou een idee hebben wat dit “iets” zou kunnen zijn?
(Nb, noch bij Volvo nog bij de bak specialisten is dit een bekend probleem)
Alvast dank je wel.
Ik heb recent (medio jan.13) een V70 2.4D 2006 (model 2007) gekocht met toen 120.500 op de teller en nu 130.000km.
Recent kreeg ik de (oranje) melding op mijn display “temperatuur olie versnellingsbak hoog”.
Melding ontstond na ca 60km op cruise control op de snelweg met ca 125kmh.
Omdat het meest waarschijnlijke was dat de olie vervuilt zou zijn, power flush laten doen (overigens de olie die er in zat was erg schoon??!!).
Geen verbetering, melding bleef terugkomen.
Opmerkelijk was wel, dat de retourleiding van de olie een bovendruk liet zien. Bij het losmaken van de slang kwam er olie uit.
Dit heeft de flusher met al zijn ervaring niet eerder meegemaakt. (na uitzetten van de motor moet met ca 5 min. Alle olie weer in de bak zijn teruggelopen).
Om de diagnose verder te kunnen stellen is een rit gemaakt waarbij de computer mbv Volvo software werd uitgelezen en de fout werd gereproduceerd.
De versnellingsbak schakelt “normaal” zolang er geen foutmelding is geweest. De watertemperatuur op het moment dat de fout intreedt was 88C.
De temperatuur van de olie was 135C (gelukkig synth. Olie !!) normaal is tussen de 90 en 100C. Oliepomp geeft voldoende doorstroom. Oliekoeler is gecontroleerd en zou geen verstoppingen hebben.
De bak komt rondom de 95km/h in zijn lock (en dan zou er theoretisch weinig warmte ontwikkeling kunnen plaatsvinden in de bak, maar de temperatuur blijft wel stijgen tijdens het rijden in zijn 6)
Theoretisch blijven nog twee mogelijkheden over… Als eerste zou de retourleiding inwendig kunnen zijn gaan bladderen waardoor er wel doorstroming is, maar met weerstand. (deze leiding wordt vanmiddag vervangen maar deze optie is niet waarschijnlijk),
Tweede optie zou kunnen zijn dat er in het begin van de bak “iets” zou zijn die de doorstroom remt…
Wie zou een idee hebben wat dit “iets” zou kunnen zijn?
(Nb, noch bij Volvo nog bij de bak specialisten is dit een bekend probleem)
Alvast dank je wel.