Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

Overdruk in retourleiding

 
 
 
 
 
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 08:47  ·  #1
Graag jullie hulp bij een probleem waar schijnbaar niemand van heeft gehoord...

Ik heb recent (medio jan.13) een V70 2.4D 2006 (model 2007) gekocht met toen 120.500 op de teller en nu 130.000km.
Recent kreeg ik de (oranje) melding op mijn display “temperatuur olie versnellingsbak hoog”.
Melding ontstond na ca 60km op cruise control op de snelweg met ca 125kmh.

Omdat het meest waarschijnlijke was dat de olie vervuilt zou zijn, power flush laten doen (overigens de olie die er in zat was erg schoon??!!).
Geen verbetering, melding bleef terugkomen.
Opmerkelijk was wel, dat de retourleiding van de olie een bovendruk liet zien. Bij het losmaken van de slang kwam er olie uit.
Dit heeft de flusher met al zijn ervaring niet eerder meegemaakt. (na uitzetten van de motor moet met ca 5 min. Alle olie weer in de bak zijn teruggelopen).

Om de diagnose verder te kunnen stellen is een rit gemaakt waarbij de computer mbv Volvo software werd uitgelezen en de fout werd gereproduceerd.
De versnellingsbak schakelt “normaal” zolang er geen foutmelding is geweest. De watertemperatuur op het moment dat de fout intreedt was 88C.
De temperatuur van de olie was 135C (gelukkig synth. Olie !!) normaal is tussen de 90 en 100C. Oliepomp geeft voldoende doorstroom. Oliekoeler is gecontroleerd en zou geen verstoppingen hebben.
De bak komt rondom de 95km/h in zijn lock (en dan zou er theoretisch weinig warmte ontwikkeling kunnen plaatsvinden in de bak, maar de temperatuur blijft wel stijgen tijdens het rijden in zijn 6)
Theoretisch blijven nog twee mogelijkheden over… Als eerste zou de retourleiding inwendig kunnen zijn gaan bladderen waardoor er wel doorstroming is, maar met weerstand. (deze leiding wordt vanmiddag vervangen maar deze optie is niet waarschijnlijk),
Tweede optie zou kunnen zijn dat er in het begin van de bak “iets” zou zijn die de doorstroom remt…

Wie zou een idee hebben wat dit “iets” zou kunnen zijn?
(Nb, noch bij Volvo nog bij de bak specialisten is dit een bekend probleem)

Alvast dank je wel.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 10:49  ·  #2
@guliker,
als de bak of de lockup niet slippen op de snelweg met constante snelheid zou de atf niet extra warm moeten worden, en is de atf temp sensor of bedrading wellicht defect, of de computer,

inderdaad wel goed om te controleren of de terugvoerleiding van de koeler goed is,
daarna valt de atf in de bak, en is geen extra weerstand te verwachten,

als de bak normaal schakelt en lockupt is de koppelomvormer ook niet de hoofdverdachte,

(atf peil, en ontluchting van de bak zijn waarschijnlijk al gescheckt)

groet,

varioclean
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 11:48  ·  #3
Dank Varioclean,

Ik sluit de door u genoemde punten niet uit, maar wellicht kan ik nog een kleine toelichting geven.
De temp. sensor geeft tijdens het rijden (bij het uitlezen via de computer) de waardes aan. Op het moment dat ik mijn snelheid verhoog of verlaag komt dit terug in een vernadering van de waardes. Maar aan de andere kant de olie ziet er "goed" uit (optisch).
Bij een uitgebreide diagnose naar foutmeldingen of storingen kwamen er geen meldingen die gelieerd zouden kunnen zijn aan de sensor of computer.
Atf peil is inderdaad gecontroleerd, bedrading zal ik meenemen. Maar blijft de vraag waar de overdruk kan zijn ontstaan in de retourleiding en het feit dat de temp. stijgt bij normaal gebruik op de snelweg...

Verneem graag en nogmaals dank.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 17:15  ·  #4
@guliker,
als je de retourleiding hebt vervangen, meldt het dan aub.

zijn de temperatuurwaardes die je krijgt tijdens het rijden geverifieerd,
bv door met strookjes buiten op de leidingen nog wat te meten?

zijn in en uitgaande leiding van atf koeler verschillend van temperatuur?
(wellicht komt de atf te warm de koeler uit, omdat radiator (van de motorkoelvloeistof )
zijn werk niet goed doet.

groet,

varioclean
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 17:30  ·  #5
Waarom zit er een synthetische olie in de bak? Het is als het goed is een TF-80SC bak. Voor zover ik nu weet / begrijp zijn die nog gevoeliger dan de AW55 bakken voor de verkeerde olie.
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 74
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 18.03.2013 - 18:42  ·  #6
is de olieleiding nergens beschadigd of afgeknepen door een slordige reparatie?
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 19.03.2013 - 23:11  ·  #7
@varioclean, de leiding is gedemonteerd en gecontroleerd. Geen weerstand. Dus probleem moet lager liggen.. heel waarschijnlijk de bak intern.
Temperatuur van de koelvloeistof is tijdens het rijden gecontroleerd via de sensor (mbv Volvo Software), de waardes waren normaal, daar kan het probleem dus zeer waarschijnlijk niet aan liggen. Blijft namelijk de opbouw van de druk in de retourleiding van de olie. Temperatuurverschil tussen ingaande en uitgaande leiding heb ik niet gemeten (zou ook niet weten hoe), maar feit is ook, dat na een melding van te hoge temperatuur deze weggaat zodra er onder de 80 kmh wordt gereden (dan wel voldoende koeling denk ik ... )
@Enno, de synthetische olie voldoet aan de specs van Volvo (overigens in de zelfde bakken die in Renaults en Toyota's worden ingebouwd worden af fabriek ook afgevuld met synth. olie) dus ook daar kan het niet aan liggen .. probleem was voordien al aanwezig. En overigens ben ik blij dat ik synth. olie heb.. minerale olie zou allang gefrituurd zijn bij 135C.
@Gerci, nee.. leiding is vervangen (om alles uit te sluiten) maar gaf geen verbetering....
Overigens heren (dames) dank voor de input en meedenken...
Ben een beetje ten einde raad.. hoewel ik nu (bij rustig rijden) geen meldingen krijg... wil ik van de zomer met de caravan weg.. en heb geen zin om dan de hoofdprijs te betalen met verpeste vak.dagen en de hoofdprijs mbt reparatie.
Overweeg om de bak te vervangen want het lijkt er steeds meer op, dat er daar iets mis mee is. Ook omdat de bak gewoon in de lock komt en er toch warmte wordt ontwikkeld.
Mocht iemand nog een brainwave hebben...
Graag...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 20.03.2013 - 03:24  ·  #8
@Guliker,

Mag ik twee vragen Stellen?

1. Over welke auto's en welke bouwjaren je het exact hebt van Renault en Toyota die af fabriek met dezelfde bak met synthetische ATF olie worden gevuld?

2. Welk merk synthetische ATF olie heb je het over?

Er is maar een olie die officieel in de bak mag van de auto van jouw bouwjaar mag en dat is de 1161640 van Volvo, de JWS3309 olie van Volvo. Dit is geen spec, maar is een oliesoort. Equivalent is zoals wel vaker aangegeven de Mobil JWS3309 en de Toyota T4 olie.

En de 1161640 / JWS3309 olie is in ieder geval geen synthetische olie.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 25.03.2013 - 15:10  ·  #9
andere zoek richtingen:
- maak eens een rit en voel eens aan die velgen, is er een wiel extra warm(heet?!), zo ja, dan heb je een aanslepende rem!
Daar moet de automaat dan doorheen trekken. Met gevolg dat de ATF warmer wordt.
- is de ATF koeler wel extern schoon? het ding kan misschien wel genoeg ATF flowen maar als het koelblok vol insecten en herfstblad zit dan koelt íe ook niet veel.
- werkt de electrische koelerfan wel naar behoren? Slaat deze wel op tijd aan?
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 27.03.2013 - 22:03  ·  #10
Heren, wederom dank voor de vele suggesties. Ik heb de auto nu weggebracht voor een diagnose en hoop hier van de week meer en in detail over te kunnen berichten.
Hoewel het een zeldzaam verschijnsel is, kan een ander lid van het forum hier wellicht in de toekomst wat aan hebben (en daar is dit forum toch ook voor... )
@teefive, bekeken, maar geen afwijkingen kunnen constateren, overigens blijft koelvloeistof op normale temperatuur. De constatering, dat er warmte wordt opgewekt door extra wrijving is correct, echter Waar??? en waar komt de overdruk vandaan in de retourleiding...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 05.04.2013 - 21:47  ·  #11
De bak gaat met 95 km/u in de lock up schrijf je. Is dat gebruikelijk voor de 6-bakken (mijn 5-bak GT gaat rondom de 80km/u in de lock)? Wellicht nog een aanknopingspunt?

Wat die warmte betreft: als de temperatuursensor de juiste temperatuur meet (en niet toevallig te veel) en je koelwater de goede temperatuur is, kan de warmte alleen in de bak zelf worden opgewekt lijkt me.
Suggesties van een aanlopende rem geloof ik niet, je auto kan ook met caravan in de bergen rijden zonder foutcode in je display. Bovendien wekt een bak die goed in de lock zit geen extra warmte op bij belasting zou ik denken.

Gaat de bak echt wel goed in de lock up? Kan verkeerde olie extra wrijving geven door toch wat te slippen tijdens lock-up?

Die verhoogde druk blijft wel vreemd. Moet toch iets met je probleem te maken hebben?
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 07.04.2013 - 15:50  ·  #12
Hierbij het vervolg van mijn zoektocht naar de oorzaak en oplossing van het
probleem.

Na veel navraag bij "deskundigen" die het zouden kunnen weten werd ik
geattendeerd op Raymond van TPR Powerflush in Ter Aar (bij Alphen ad Rijn),
(wat weet die man overigens veel van Volvo's.. t lijkt wel een
wandelende encyclopedie...)
Na een goed gesprek mbt het ontstaan van het probleem en wanneer dit
optreedt had hij al snel in de gaten in welke hoek gezocht moest worden.
Bij nader onderzoek (dmv diagnose apparatuur) is ook naar voren gekomen dat
de vorige eigenaar niet helemaal eerlijk is geweest (understatement) en dat
het probleem met de bak hem ook al bekend moet zijn geweest. Maar doordat
deze man de bak heeft laten spoelen is het probleem tijdelijk verdoezeld
geweest.
Het probleem bleek dus inderdaad te liggen in een slippende lock (ondanks
dat het uitlezen van de electronica tijdens het rijden aangaf dat er wel
een lock was..)
Het feit dat er overdruk ontstond op de retourleiding houdt zeer
vermoedelijk verband met de slippende lock up. Om dit zeker te weten weten
moet er autopsie op de oude bak worden toegepast.. (maar ondanks dat er een
meer dan schappelijke prijs is berekend voor het monteren van de
vervangende bak....) . houdt het nu na deze gemaakte kosten wel op :D )

Dat ze bij TPR powerflush geen oogkleppen op hebben en ook niet alleen met hun core-buisiness bezig zijn, zijn ze echt wel scherp en pro-actief, (ondanks het feit dat het er vol staat met Volvo's en automaten die vervangen moesten worden of nog moesten worden ingebouwd ) zag men bij het uitbouwen dat er te grote speling zat op de stuurkogels (eventjes een belletje voor overleg), en die zijn dan ook nog eens met korting ( orig Volvo ) gemonteerd zonder daar iets extra's voor te rekenen. Klasse..
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

 · 
Posted: 07.04.2013 - 20:13  ·  #13
@PVL, Ik sluit me hier helemaal bij aan...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0